Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1000 ggr
oh-la
10/16/16, 10:20 PM

Recept och inspiration för någon som inte kan äta något

Nu behöver jag verkligen hjälp och kreativa idéer. Jag har en liten 3-veckors bebis hemma som helammas. Problemet är att hon är otroligt känslig i magen! Hon är gasig, lös och har ont. Troligtvis är det grejer jag äter och tyvärr verkar det vara flera saker. Just nu utesluter jag därför allt som är känt för att ge gaser och magproblem, och det är mycket!!! I princip inget av det vi brukar äta fungerar längre. Tips på recept, tips rent allmänt, funderingar på maträtter och liknande uppskattas! Var kreativa med det lilla jag kan äta, jag behöver verkligen hjälp! Saker vi utesluter: lök (även kryddblandningar), vitlök (även kryddblandningar), bönor, kål, citrus, gröna äpple, soja (alla produkter), stark mat (allt starkare än felix chilisås typ), jordnötter, mjölkprodukter (alla, även mjölkpulver och liknande) och ägg. Jag kan ha missat något så det kan tillkomma saker, men detta gäller i stort. Så ren mat som möjligt helt enkelt! Plus om det även saknar gluten då min man är glutenintolerant, som grädde på moset! Har bytt mjölk mot oatlys havregryn och kör vegansmör till frukosten. Är mest middagar och matiga mellanmål jag är ute efter. Så! Er hjälp där min kreativitet helt drunknat bland blöjbyten, vaknätter, mjölkfläckade kläder och kräkshanddukar, är mer än välkommen!

Annons:
tlover
10/17/16, 8:25 AM
#1

Du kan fråga inne på specialkost iFokus också, där kan du få mer hjälp.

Nu lever vi ju på lök typ 😃 men ungsbakade rotsaker till valfritt protein kanske? Med antingen en mjölkfri "yoghurt" sås eller tex en tomatsås (krossade tomater + kryddor som fått koka, jag brukar använda lök men det kan uteslutas.

Hemmagjord nudelsoppa
koka upp buljong med lite ingefära alternativt koriander om ingefära är för starkt, ha gärna i torkad svamp även om det kan uteslutas. Gör iordning fyllningen, tex grönsaker som ni fortfarande tål, rester av kokt fisk, grillad kyckling eller liknande.
Koka nudlar (risnudlar funkar). häll i sesamolja (jag använder också sojasås men det kan uteslutas, salta efter smak istället). lägg allt i en skål och häll varm buljong över.

Köttbullar, potatis, lingonsylt och grönsaker. Köttbullar går ju att göra utan lök även om jag oftast har i det. Men salt, peppar, havregryn och köttfärs kommer man långt med. Ev får du tillsätta lite havregrädde om det håller ihop dåligt utan ägg

Det är allt jag kommer på på rak arm

l'm back

oh-la
10/17/16, 1:29 PM
#2

Åh! Tack snälla! Nudelsoppa åker upp på listan direkt! Man kanske kan koka buljong på hel kyckling och ha i de grönsaker jag får äta tillsammans med kycklingköttet. Jag har också lök i princip i allt i vanliga fall så jag känner mig helt vilsen i min matlagning. Havregrynsgröten på morgonen är just nu den roligaste rätten på hela dagen. Åh! Ska lägga in tråden på specialkost också så fort jag kommer åt datorn och kan kopiera. Tack snälla för tipset! Riktigt bra :)

tlover
10/17/16, 1:32 PM
#3

#2 Ja buljong på kyckling skulle nog bli extra gott.

Nudelsoppan är så praktiskt, beroende på vad man har hemma och säsongen så ändras den så den blir inte tråkig, den är nyttig och går snabbt att göra om man har färdig buljong🙂

edit: Får nog göra en artikel om det när jag får tid 🙂

l'm back

oh-la
10/17/16, 1:41 PM
#4

#3, det tycker jag verkligen du ska göra! Nu går vi ju mot sopptider också, och varm, lite het nudelsoppa i en mugg till lunch efter en promenad, Eller matiga till middag är ju ljuvligt!

JazzBass
10/18/16, 9:40 AM
#5

#0 - Jag känner igen det där, speciellt från vårt första barns spädbarnstid. Med andra barnet som nu är 2½ månad gammal så är vi mer "laid back" med det hela, och koncentrerar oss på att hålla bort mjölkprodukterna. Det minskade helt klart på skrikandet som var utmattande både för henne och för oss. Det verkar dock ha mindre betydelse nu än det hade de första 6-7 veckorna ungefär. Desto mer än det här har vi inte hållit bort, åtminstone helt och hållet, på inrådan från rådgivningen och amningspolikliniken. Gasproblem har hon dock fortfarande så vi gör inte en massa kålrätter i onödan och undviker överdrivet mycket lök och vitlök i maten, men använder ändå lök dagligen i maten och oftast också vitlök. 

Ut matlagningssynpunkt så är det kanske främst soppor, såser och stuvningar som är problematiska med tanke på listan på saker du vill undvika, speciellt lök. Undvik tärnat kött och  färs, och köp istället hela köttbitar och biffar som du kan steka i klarat smör/ghee eller olja, eller tillreda i ugn. Klarat smör innehåller nästan enbart smörfett då mjölkproteiner och laktos separerats från smöret, och tål därmed höga temperaturer avsevärt bättre än vanligt smör och olika växtoljor.

Vad gäller resten på tallriken så finns det mycket som man kan äta om man undviker förädla det för mycket eftersom det ofta innebär att man använder t.ex. lök eller soja som smakhöjare. De flesta grönsakerna utom kålväxter går bra, och de flesta rotsakerna också. Rödbeta kanske man inte ska äta jätteofta, och vissa rotsaker som jordärtskocka och svartrot är extremt gasbildande, men potatis, morot (orange/gul/vit/lila), palsternacka, batat, rotselleri (supergott att göra puré av även om man normalt inte gillar sellerismaken, faktiskt!), persiljerot och kanske också kålrot borde fungera bra. Prova rosta i ugn med rikligt med olivolja, salt, peppar och nån örtkrydda, t.ex. dragon, timjan, salvia eller rosmarin, eller ångkoka och puréa till mos. Dessutom så finns det ju en massa andra kolhydratrika saker man kan lägga på tallriken om man så önskar, t.ex. olika sorters pasta och ris, quinoa, bulgur, polenta, korngryn och speltgryn.

Majonnäs kanske du kan göra och ha istället för andra såser? Det innehåller äggula visserligen, men ganska lite procentuellt. En enda äggula kan binda uppemot en halvliter olja har jag förstått, och mängden ägg per portion majonnäs blir ju ganska liten så det kanske inte stör nämnvärt. Mitt bästa och mest "foolproofa" grundrecept är följande:

  • 2 äggulor
  • ca 3 dl vanlig raffinerad raps/rypsolja
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk vanlig senap
  • 1 msk citronsaft
  • 1-2 tsk honung
  • Nåt varv med svartpepparkvarnen

Då du vill minimera andelen ägg så kanske du hellre börjar med 1 äggula, ökar oljemängden och de andra ingredienserna lite. Vispa ihop alla ingredienser utom oljan i en stadig skål. Använd elvisp på ganska höga varv så blir konsistensen lagom tjock, och du har ena handen ledig för oljeburken. Tillsätt oljan droppvis i början, och när majonnäsen börjat ta form, övergå till att hälla i oljan i en tunn stråle. Minska på visphastigheten allt eftersom majonnäsen tar form. Smaka till slut av med salt och citronsaft om det behövs. (Jag föredrar helt klart citronsaft istället för vinäger ur smaksynpunkt. Det att alla ingredienser måste ha samma temperatur har jag inte tyckt är speciellt viktigt då jag fuskar med det precis varenda gång och det ändå blir bra).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
10/18/16, 5:20 PM
#6

Måste tipsa om Sempers magdroppar också. Den bakteriestammen (Lactobacillus reuteri) har bevisat positiv effekt vid mjölkallergi, plus massa andra positiva effekter. Lactobacillus reuteri är något som människan producerar i saliv och bröstmjölk men idag är endast cirka 20% bärare av denna stam, så det kan verkligen vara en förklaring till ökningen av allergier mm. Och ett mellis-tips: Mixa frysta bär med kokosmjölk till en smarrig glass, hälften var av varje.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
oh-la
10/19/16, 11:56 AM
#7

#6, vilket fantastiskt tips!! Tack! Har kikat lite på sempers magdroppar. Nu kör vi med minifom sedan igår. Vet du om man kan använda båda samtidigt?

OlgaMaria
10/19/16, 12:14 PM
#8

Ja det kan man, det är helt olika saker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
10/19/16, 12:17 PM
#9

Har du testat bananglass förresten? Blir så överraskande gott och så himla enkelt. Man fryser mogna bananer och sen mixar man dem bara. Jag brukar slanta dem innan jag fryser så går det lättare att mixa. Och så har jag en pytteliten skvätt vatten till. Blir så mumsigt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
10/19/16, 12:31 PM
#10

Bananglass kan smaksättas också, tex med kakao (chokladglass), röda vinbär (mer vuxen syrlig smak) etc

l'm back

Upp till toppen
Annons: