Annons:
Etikettmatprat
Läst 622 ggr
densomundrar
2016-10-04 18:35

Mjölk med lång hållbarhet och frysta grönsaker

Har en liten fundering och tänkte rådfråga er kloka människor. Har alltid varit lite anti mjölk med lång hållbarhet då jag tyckte den smakade konstigt när jag bodde hemma. Köpte av misstag denna typ av mjölk då sorten var obekant för mig och tyckte att den smakade precis som mjölk brukar. Nästa punkt är ju att jag är skeptisk till varför den håller längre, varför håller inte alla längre om inget är tillsatt? Jo, för mjölken verkar ha värmts upp längre än vanlig mjölk. I ett hushåll där vi inte är några stora konsumenter i perioder på mjölk är ju detta toppen, då vi slipper slänga mjölk mellan varven. Därför funderar jag på om den typen av mjölken är sämre på något sätt, för mig eller för miljön? Jag är även dålig på att äta grönsaker till maten, men sedan jag började köpa hem typ fryst broccoli äter jag nästan jämnt grönsaker till maten, är det sämre på något sätt att köpa den frysta varianten än den färska? Mer än att fryst kanske har mindre näring i sig än färsk? Är tacksam för all typ av upplysning jag kan få, då jag egentligen vill äta färsk mat som jag själv tillagar men som i dagsläget inte riktigt blir av fullt ut så som jag vill.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-04 18:41
#1

Grönsaker som fryses förlorar inte näringsinnehåll.

Tror inte den mjölken är sämre än vanlig.

DesK
2016-10-04 18:43
#2

Värmebehandlad och homogeniserad mjölk håller längre. Frysta grönsaker är en riktigt bra produkt, tycker jag. Så om du faktiskt äter mer grönsaker, när du äter tinade frysta grönsaker, så tycker jag att det är bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2016-10-04 18:50
#3

Frysta grönsaker kan till och med vara nyttigare än färska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

densomundrar
2016-10-04 19:47
#4

Tusen tack för era svar, underbart! Då fortsätter jag att köpa frysta grönsaker och mjölken med längre hållbarhet, om det nu inte är sämre på något sätt och gör att jag äter bättre och slänger mindre :-)

Geru
2016-10-10 12:01
#5

Mjölk med längre hållbarhet blir bara upphettad lite mer och lite längre, än vanlig mjölk. Den smakar därför lite annorlunda, många beskriver det som mer gräddigt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

densomundrar
2016-10-10 13:15
#6

#5 ja, tänkte bara kolla så att det inte gör mjölken sämre på något sätt eller om något är tillsatt för att den ska kunna hålla längre utan att jag vet om det :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: