Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 5834 ggr
tlover
10/3/16, 11:06 PM

Absolutist eller nykterist?

Vad anser du att skillnaden mellan absolutist och nykterist är. Jag har alltid trott att en absolutist inte nyttjar någon drog /beroendeframkallande ämne och har därför inte kallat mig det då jag både äter /dricker koffein och socker. Men på senare tid har jag läst att personer som inte nyttjar alkohol alls, inte ens i mat (som jag) räknas som absolutist, därför undrar jag hur andra här skulle beskriva en nykterist och en absolutist

l'm back

Annons:
Maikailoa
10/3/16, 11:19 PM
#1

Absolutisten dricker ingen sprit alls, men nykteristen kan dricka något så länge han håller sig nykter, en lättöl till exempel.

DesK
10/4/16, 4:35 PM
#2

Jag har uppfattat det som du själv säger, att absolutisten inte nyttjar alkohol i någon form och inga andra droger heller. Nykteristen däremot kan dricka exempelvis cider med lite alkohol och lättöl. Tror att det beror på varför man har valt att undvika alkohol, exempelvis en nykter alkoholist måste ju avstå helt och hållet från alkohol, men hen kan ju röka och nyttja andra droger.

En sak till att tänka på är att en del ord tenderar att ändra betydelse över tid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Absolutism_(alkohol)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Intehärutandär
10/8/16, 6:18 PM
#3

En fd alkoholist kallas för nykter alkoholist. Det menas ju att man har ett problem, håller sig ifrån alkohol men risken finns ju alltid att falla dit igen. Förhoppningen är ju att en alkoholist ska bli absolutist?

tlover
10/8/16, 6:46 PM
#4

#2 Ja ord ändrar ju betydelse så det kan ju vara från samma "tidsram" vi har hört det. Jag fick höra det av min mamma tror jag.

l'm back

Maria
10/12/16, 11:46 AM
#5

Jag har aldrig kopplat ordet absolutism till andra droger utan bara just när det gäller alkohol.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
10/12/16, 12:13 PM
#6

För mig har uttrycken varit ungefär synonymer, bortsett från att jag ser en absolutist som en som sannolikt aldrig konsumerat alkohol, medan en nykterist kan vara en f.d. alkoholist och kan ha delvis andra bakomliggande orsaker bakom sitt val att avstå helt från alkohol än absolutisten. 

Förknippar båda orden endast med alkohol, men absolutist kan jag tänka mig använda för även andra droger.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
OlgaMaria
10/19/16, 10:49 AM
#7

En absolutist uppfattar jag som en person som inte vill få i sig någon alkohol även om det t ex skulle vara i en lättglögg som är uppkokad eller annan alkohol i mat / bakverk. En nykterist uppfattar jag som en person som inte vill få i sig alkohol men som inte bekymrar sig över sådant som inte ger något rus över huvud taget, som t ex rödvinssås. Absolutisten har en spärr mot alkohol öht medan nykteristen har en spärr mot all form av berusning. Detta gäller väl även andra droger men uppfattar att begreppet handlar framför allt om alkohol, och innefattar inte alls koffein och socker och sådant.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
10/19/16, 10:52 AM
#8

Enligt de flesta är jag då Absolutist, det kan vara bra att veta (ej själv fd alkoholist men min pappa dog i förtid pga hans alkoholism. Jag har smakat på alkoholhaltigt 2 ggr i mitt liv varav en gång blev jag lurad)

l'm back

Upp till toppen
Annons: