Annons:
Etikettmatprat
Läst 490 ggr
[LarssonA]
2016-09-28 10:34

Snabblagat o nyttiga tips?

Två dagar i veckan har jag 1½ timma på mig att laga mat och äta.

Vill gärna ha lite tips på vad som är snabbt o gott att fixa till middag. Gärna nyttigt med förstås. Vi är 2 vuxna och 3 barn och jag har en förkärlek till olika "gratängrätter" eller iaf sånt man lagar i ugnen. Fast det behövs ju inte förstås.

Har ni några tips? Skriv gärna ner hur ni lagar det och mängd med.

Jag älskar Bulgur, hummus, bönor och soyaprodukter mm, men tyvärr är jag ensam i familjen om det…

Tack

Annons:
JazzBass
2016-09-28 14:31
#1

Gillar du gratänger så prova variera dem med olika rotsaker. Min senaste gratäng som blev supergod gjorde jag med batat, lök och grillat fårkött som var marinerat med mynta och vitlök. De är kanske inte så snabblagade dock.

En ny favoritrotsak för mig är randiga rödbetor, "polkabetor". De smakar rätt likadant som vanliga rödbetor, men är kanske lite mildare. Dessutom färgar de inte av sig och det verkar också som att de inte kräver lika lång tillagningstid. Supergoda att tärna upp och råsteka, eller rosta i ugn. 🙂 Passar bra att blanda med t.ex. broccoli eller romanesco-kål. 

Quinoa är ett gott tillbehör, speciellt om man efter att den kokat klart fräser den med lök, paprika och lite ingefära. (Man fräser alltså löken och paprikan på medelvärme under tiden som quinoan kokar, och lägger i quinoan när den är klar och fräser lite till). 

När du säger att du gillar soja vill jag slå ett slag för miso, speciellt ljus. Det är en sojabaserad produkt som är en fantastisk smakhöjare i många såser. Andra bra smakhöjare är vanlig sojasås, ostronsås, fermenterad svarta bönor-pasta, asiatisk fisksås och syror av olika slag inklusive vin och starkvin, inlagda sardeller och lagrad ost (t.ex. parmesan och pecorino). Med rätt smaksättning får man vad som helst (nästan) att bli fylligt i smaken och väldigt gott.  Och är den hälsosamma maten riktigt god så är det lättare att få andra att gilla den också. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-09-29 08:19
#2

En annan grej som är snabbt att använda när det väl är klart, är diverse versioner av pulled pork, pulled chicken, pulled beef, Mississippi roast…. Det blir ofta ganska stora mängder av det, och är snabbt och lätt att ta fram lite i taget när man vill och röra ner i en pasta eller servera uppvärmda med lite stekta rotsaker/grönsaker av nåt slag. Kött är mycket näringsrikt och hälsosamt i rätt mängder. Jag förespråkar dock ekologiskt och helst närproducerat kött framom konventionellt kött från butiken. Lite dyrare, speciellt i butik (själv köper jag mitt kött direkt av olika producenter utan mellanhänder), men mycket bättre för miljön och bättre näringsvärden dessutom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2016-09-29 11:41
#3

Använder färdig matkasse numera från Tasteline och älskar det. Finns ju väldigt bra rabatter på typ alla olika matkassar när man provar på första gången. Tycker det är ett väldigt bra tips för att få in nya idéer och inspiration också. Lagar massor som jag aldrig skulle gjort om ingen annan bestämt åt mig, och gott blir det. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

DesK
2016-09-29 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En enkel pastarätt kanske kan vara något? Sätt på vatten till pasta, skär en lök, fräs den i smör, tillsätt zuccini och broccoli, krydda och låt fräsa en stund, tillsätt lite creme fraiche och tärnad fetaost. ( igår tillsatte jag en liten rest av svampstuvning istället för creme fraiche)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: