Annons:
Etikettmatprat
Läst 534 ggr
DesK
9/13/16, 6:33 PM

Bästa recepten med äpplen?

Nu är det äppelsäsong🙂 Så jag skulle vilja veta era favoriter som innehåller äpplen. Det kan vara mat, smårätt, dessert, bakat, konserverat eller vad mer ni kan komma på. Om ni kommer in med bra recept, så skriver jag gärna ihop en artikel med  era recept.

Länk till artikeln om svenska äpplen

http://matlust.ifokus.se/articles/4e610146d4ebea5a5d003ddd-svenska-applen?discussions-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
vendelay
9/13/16, 6:52 PM
#1

Oh, jag har världens godaste recept på äppelpaj! Hittade det för flera år sen och det är fortfarande lika gott. Här kommer det:

5-6 äpplen
Kanel

150 g margarin (jag använder Carlshamns mjölkfria)
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl ljus sirap
1/2 dl sojadryck (jag använder Soya Lätt från Alpro)
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Äpplena ska skalas och skäras i klyftor och blandas med rejält med kanel! Häll sedan ut dem i en pajform.
Smält margarinet. Blanda de torra ingredienserna, häll i margarin, sirap och sojadrycken och rör om. Häll över äpplena.

Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter. Låt svalna och servera med Oatlys vaniljsås 😍

(Går såklart att byta ut sojadrycken mot havre eller ris eller w/e du föredrar, och vaniljsåsen är gjord på havre men den går såklart också att byta ut mot exempelvis soja!)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: