Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 2108 ggr
Odd
9/10/16, 4:38 PM

Vad kan man dricka?

Sitter här ute i det fina vädret och känner mig smått frustrerad. Jag skulle jättegärna vilja ha någon god dryck i min kopp som för tillfället är fylld med vatten, men kan inte komma på vad… Jag blev tidigare i år överkänslig mot te och blir illamående och, i värsta fall, febrig om jag så bara smuttar några droppar, kaffe tycker jag inte är gott och får bara ont i magen av, samma med alkohol och jag vill helst ha någon osöt dryck då jag blir så muntorr av juice eller drycker med tillsatt socker. Men det känns som om det inte existerar något som skulle kunna fungera för mig förutom mjölk, men då blir jag så jäkla gasig, eller vatten med bär. Visst det är gott, men jag skulle vilja ha någon variation mellan varm och kallt och ljummet vatten med bär blir så blaskigt =\ Så jag tänkte höra om det är någon som kan tipsa om några goda drycker som inte är te, kaffe, innehåller alkohol eller socker eller är för mäktigt? (Med mäktigt menar jag typ smoothies) Det får jättegärna vara både varma och kalla drycker!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Garm
9/10/16, 5:20 PM
#1

Varm buljong kan ibland vara gott att dricka.

Odd
9/10/16, 5:36 PM
#2

#1 Ja det kör jag på ibland, men jag är för lat för att göra egen och köpe-buljong blir jag också väldigt grynig eller torr i munnen av

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Sindri
9/10/16, 5:36 PM
#3

Vad man menar med te är ju olika, men om du med te menar teblad så finns det mycket annat "te" man kan göra.

Jag sjuder ihop många olika saker och testar vilt. Här är några favoriter.

Ingefärsdricka; sjud skivor av ingefära i vatten ca 10 minuter. Sila av. Gott i är lite pressad citron, drickes varm som kall.

Bitar av skal från äpple, + kärnor och kärnhus tillsammans med en bit kanelstång. Också det gott både kallt och varmt. Kan blandas med ingefäran ovan.

Torkade fikon och kanelstång. Sjud 15 min, låt svalna, sila av.

Citrondricka; Skiva en massa citroner (ekologiska eftersom man använder även skalen). Eventuellt lite socker på men inte nödvändigt.
Häll över kokande vatten, sätt på lock, låt stå minst ett dygn. Sila av.

Man kan också göra avkok på andra kärnor, körsbär, plommon, päron. Eller av frukterna. Kombinera med kanel, stjärnanis och annat. Pepparmyntste är gott kallt också. Liksom basilika+citron.

Bara att testa.

Enkelt och snabbt är några droppar äppelcidervinäger i vatten. Släcker törst bra.

En kall gazpacho? Gurka, tomat, paprika och lök mixas med vatten till en slät dryck. Salta. En klick crème fraiche i och lunchen är fixad.

Odd
9/10/16, 5:46 PM
#4

#3 Te med teblad (svart, grönt, vitt(?) och rooibos) blir jag dålig av, lika så med örtteer eftersom jag är allergisk mot de flesta växter och frukter. Alla dessa allergier är så frustrerande och verkar bli fler eller förändras varje år x.x Ingefärsdricka och äppelcider brukade jag dricka, men ingefäran gör mig irriterad i halsen och magen klarar inte av vinägern längre, men fikonen och kanelen lät gott, det ska jag definitivt prova! Tack för alla tips, hoppas jag inte låter alltför pessimistisk i mitt svar, känner att jag behöver ventilera frustrationen över alla dessa intolleranser lite!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Sindri
9/10/16, 8:24 PM
#5

Förstår dig, det är väldigt jobbigt att inte kunna äta och dricka det man vill.

Konstigt med ingefära - det är min räddning när jag är skrovlig  halsen!

Men du kan ju testa - om det är några växter du tål, kan du prova att göra "te" på dem.
Det finns ju alkoholfri öl som är väldigt god, men tyvärr är den ju löjligt dyr. Jag trodde det var skatten på alkoholen som drog iväg priserna på öl, vin och sprit, men alkoholfritt är ju dyrare än lättöl märkligt nog.

Det där med allergi kan ju bli värre av att man äter vissa saker, det heter väl korsallergi? Kan man inte tåla vissa saker om man utesluter andra?

Låter jätttejobbigt att vara utestängd från så mycet mat.

Åsa S
9/10/16, 8:55 PM
#6

När det är varmt brukar jag dricka naturell yoghurt utspädd med vatten så den blir ungefär som mjölk i konsistensen

Annons:
Åsa
9/23/16, 9:49 PM
#7

Havredryck är populärt i vårt hem.

Odd
9/24/16, 8:04 AM
#8

#7 Havre tål jag tyvärr inte, men tack iaf! Jag har testat fikon+kanel kombinationen och den var riktigt god! Kommer säkert bli mer av den i vinter =D

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ElinvBorg
9/28/16, 9:00 PM
#9

Lemonad :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

TjockaBerta
9/29/16, 12:52 PM
#10

Buljong som någon redan föreslog, honungsvatten eller Barley water är mina förslag.

>>>Malum domesticum<<<

DesK
9/29/16, 1:00 PM
#11

Förslaget i #6 är en av mina favoriter. Utöver det så dricker jag gärna hembubblat vatten. Har alltid vatten i kylen, som jag bubblar. I vattnet lägger jag t ex gurka, citron eller frysta bär.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Odd
9/29/16, 4:46 PM
#12

#9 Vad är det för skillnad på lemonad och saft? Har endast sett lemonad som innehåller socker, och visst det är gott, men släcker inte riktigt törsten på samma sätt. Vill ha något att "smutta" på! #10 Vad är Barley water? #11 Yoghurten kanske jag testar någon dag =) Kolsyra har jag aldrig varit förtjust i =S

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

TjockaBerta
9/29/16, 5:12 PM
#13

#12

Man kokar citron, socker/honung och korngryn men det dricks kallt. Jag har gjort det själv flera gånger. Det är jättegott  och  det är inte svårt. Googla för recept och mera information

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
ElinvBorg
9/29/16, 5:19 PM
#14

Saft är mycket sötare än lemonad, lemonad ska vara läskande och uppfriskande :) Visst innehåller det socker för att balansera syran från citronen men tycker inte det smakar så söt och det kan man ju också reglera själv hur "sött" man vill ha det. En snabbvariant är att koka sockerlag(socker och vatten) och sedan blanda med en lite större del citronjuice och sedan fylla upp med is, citronskiva och kolsyrat vatten. En myntakvist är också gott att ha i :) Men man kan också "koka" lemonad och då utan bubblor om man föredrar det :) Finns lätta recept att googla fram som till exempel detta :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Upp till toppen
Annons: