Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2125 ggr
JazzBass
9/8/16, 3:28 PM

Har du en köksvåg?

Jag hade häromveckan en kort konversation med Meathead (ja han kallas i alla fall så) på sajten amazingribs.com, där jag sade att jag trodde de flesta av läsarna är ganska erfarna hemmakockar och därmed borde ha en adekvat köksvåg hemma. Han var dock övertygad om att så inte är fallet, vilket förvånade mig.  

Nu frågar jag er: Har du en köksvåg?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Maria
9/8/16, 3:33 PM
#1

Numera har vi en köksvåg eftersom min man bakar ibland men jag som alltid har lagat mycket mat genom åren har aldrig använt någon våg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fruktgumman
9/8/16, 3:37 PM
#2

Har en som jag använder ibland.

TjockaBerta
9/8/16, 3:44 PM
#3

Har en som jag nästan aldrig använder.

>>>Malum domesticum<<<

JazzBass
9/8/16, 4:09 PM
#4

Själv har jag en våg och använder den ganska mycket då jag behöver bra precision, eller om ett recept har mängder i vikt istället för volym. Det är kanske lite mer omständligt än att mäta upp med vanliga mått, men vill man ha precision i mängden torrvaror så behövs en våg. 1 liter mjöl kan exempelvis väga ganska olika beroende på hur kompakt mjölet är. Gör man pasta borde man väga både mjöl och ägg för att få bra proportioner varje gång.

Dessutom använder jag ibland vågen till helt andra saker också. Till exempel så vägde jag i våras ca 198 stycken CD-skivor (mitt bands senaste alster), för att säkerställa att det fanns en skiva i alla inplastade fodral. Den andra CD:n som öppnades saknade nämligen en skiva inuti vilket var rätt snopet, och vi kunde ju inte sälja skivor utan att vara säkra på att det faktiskt fanns en skiva i varje inplastat fodral. Det fanns det dock enligt vågen, så vi behövde inte reklamera nåt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
9/8/16, 4:21 PM
#5

Såklart, hur ska jag annars måtta upp teet mitt? (använder den även till annat än te)

l'm back

Aleya
9/8/16, 4:24 PM
#6

Såklart man har en. Inte bara till bak utan även för att väga brev.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
9/8/16, 4:28 PM
#7

Tänk att jag klarat mig i alla år utan våg😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
9/8/16, 5:23 PM
#8

#4

Ingenjören i farten😃

>>>Malum domesticum<<<

JazzBass
9/8/16, 10:12 PM
#9

#8 - Det kan man nog säga ja. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
9/8/16, 10:54 PM
#10

Har en våg, men det är lite olika hur ofta den används. Använder den delvis för att väga mat för att hålla koll på kalorier/näringsvärden (tills jag vägt något tillräckligt många gånger för att lita på ögonmått), för att jag är nyfiken på vad olika saker väger samt för att jag tycker det är ett måste för viss matlagning/bakning. 

Min mamma anser dock att en våg är totalt onödig, och har egentligen aldrig använt en i köket. Hon litar på ögonmått och känsla, vilket inte alltid ger ett bra resultat ;) I alla fall inte när det gäller viss bakning.


//Jessie

[VSK]
9/11/16, 10:03 PM
#11

Jodå vi har en köksvåg, men jag fick köpa en brevvåg då köksvågen visar med 1g marginal. När man väger variatorvikter (vikter som via graviationen) får en moped, scooter, snöskoter mm att gå framåt så behövs mer noggrannhet än 1g 

Nä frugan vet inget 🙂

tlover
9/12/16, 8:06 AM
#12

#11 då är det nog en brevvåg jag också har fast jag använder den som köksvåg. Min börjar på 3g med ett grams intervaller. Men jag skulle behöva en som börjar på minst 2g och med 1/2g eller helst en tiondels gram intervall. Just nu väger jag in mina teer som ska byggas vid 2,5g vid 3g och när jag börjar med cupping på allvar så vill jag inte att det ska vara så stor skillnad

l'm back

[VSK]
9/12/16, 8:10 AM
#13

#12

1/10 g är det på de flesta billiga brevvågar. 1 g noggrannhet är totalt värdelöst när man måste väga med större noggrannhet. Finns ju riktigt fina och dyra vågar som är än mer noggranna men då börjar det kosta.

Annons:
DesK
9/12/16, 8:16 AM
#14

Vi har två olika köksvågar och en gammal brevvåg 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
9/12/16, 8:47 AM
#15

Min visar vikten med 1 grams noggrannhet. Det räcker fint för mina behov, men ska man väga upp te förstår jag att man vill ha en noggrannare. Det är sällan jag väger upp mindre än 50 gram. Vågen klarar vikter upp till 5 kg om jag minns rätt, så den passar mina behov fint, och man kan nolla den med en ganska stor skål på om man behöver det och slipper väga skålen skilt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Agafia
9/17/16, 7:56 AM
#16

Har en digital våg jag köpte via Vktväktarna för säkert 15 år sedan . Väger min Hunds dagliga matranson och brev/ paket som ska skickas på den 

JazzBass
9/18/16, 9:42 PM
#17

För att sammanfatta den här tråden så är läget just nu alltså att 41 av 45 som röstat har en köksvåg, och 3 av de 4 som inte har en ser ett behov av en. En fjärdedel av dem som har en använder den dock ganska lite.

Kort och gott verkar resultatet bekräfta mitt antagande att de flesta matintresserade både har en köksvåg och ser det som ett nödvändigt verktyg i köket. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jinglebelle
9/19/16, 6:09 PM
#18

Har en köksvåg som används en hel del, både till matlagning och bakning. Väldigt osmidigt att vara utan, om man vill få exakta mått på ingredienser.

Fridaaaa
10/2/16, 3:37 PM
#19

Japp har vi :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lizelda
10/23/16, 4:25 AM
#20

Svarade att den alltid används men det är inte riktigt sant, jag har aldrig recept när jag lagar mat men pojkvännen bakar en jäkla massa så då används den hela tiden, även om han lagar mat.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Farwuq
10/30/16, 6:19 PM
#21

Den finns uppe i ett skåp, men jag kör med ögonmått i stället.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
10/30/16, 6:32 PM
#22

#21

Drakmått, ödlemått och ögonmått 😃

Farwuq
10/31/16, 7:59 AM
#23

#22 😃 Ja, precis.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

VildaVittra
11/28/16, 12:10 AM
#24

Jag köpte faktiskt en ny köksvåg för 49 kr på Jula i fredags. Min gamla höll inte för att stå på en glödhet platta. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
11/28/16, 9:26 AM
#25

Konstigt! 😃

[nevamisse]
12/10/16, 1:35 AM
#26

Har en köksvåg, men använder den bara ibland.

ApanAnn
12/12/16, 5:01 PM
#27

Jag valde "använder bara ibland". Jag använder den ofta, men mer till att väga upp kattmat eller väga brev och paket så… Bara ibland till matlagning/människomat.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Effie
12/14/16, 10:48 AM
#28

Har en gammal ärvd våg…sån där som man staller in önskad vikt på, och sedan häller på det man ska väga, och så ska två pekare matcha (hur beskriver man den begripligt?). Jag använder den aldrig.

Men sambon tyckte vi skulle hitta en hushållsvåg. Vi har säkert fler, någonstans I skåp och lådor, tyckte jag. Vi kan leta först. Vet inte vad han vill ha den till; brödbak kanske.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Ninji]5
12/14/16, 10:54 AM
#29

Jag har en köksvåg som används nästan varje dag :)

Upp till toppen
Annons: