Annons:
Etikettmatprat
Läst 758 ggr
Honestyisdead
8/26/16, 4:19 AM

Middagsbjudning och barn

Jag är uppväxt med att äta samma mat som dom vuxna. Både hemma med familjen och på större middagsbjudningar. 

Men jag vet att en del serverar annan mat, så kallad "barnmat" till barnen och dom vuxna äter den vanliga maten. 

Jag förstår inte varför man gör så. Jag ser inget positivt med det. Och absolut ingen mening med det. 

Någon som har svar eller tankar om det?

Annons:
greenseng
8/26/16, 4:49 AM
#1

  Jag är också uppväxt med att äta samma mat som de vuxna.
Men visst… Ibland kunde de ha en meny som jag helt inte ens kunde tänka mig att äta, fick helt enkelt inte ner den. Då handlade det ofta om någon typ av blodmat eller någon typ av inlagd fisk.  Men det tillhörde undantagsfallen. Och då fick jag naturligtvis annan mat.

Försöker förstå vitsen med barnmat men just nu hittar jag inget positivt med det. Men det är klart… kan ju ha missat något väsentligt. Men då bör väl någon kunna ta fram ett för mig övertygande argument i frågan.

En måltid är ju en typ av gruppgemenskap. Och visst… de vuxna har ju mer erfarenhet men den balanseras av barnets många gånger träffande klartänkthet som kommer av en oskuldsfullhet beroende på ickeindoktrinering. Så därför finns trots allt en likvärdighet här som är viktig.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

DesK
8/26/16, 6:39 AM
#2

Mina barn åt alltid samma mat som vi, med få undantag. Exempelvis inlagd sill, gravlax och råbiff, då fick de något liknande mer tillagat. Om maten är mycket kryddad, kan man ta undan lagom mycket till de små. Sedan måste man ta hänsyn till allergier och överkänsligheter. Nu har jag två bonusbarnbarn (ca 1.5 år gamla) de har en del allergiproblem. Så jag kollar med mamman vad som funkar och lagar sedan samma mat åt oss alla. Det funkar utmärkt. Jag ser det som en trevlig utmaning att tänka utanför mina vanliga ramar 🙂 Så jag ser ingen anledning att servera annan mat till barn, förutom vid just allergier, men det gäller ju även för vuxna gäster.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aleya
8/26/16, 7:18 AM
#3

Jag har alltid ätit samma mat som alla andra, om det nu inte var varm fisk som erbjöds. Då fick jag annat. Jag fick t o m äta surströmming fast jag var så liten. (Jag ville själv smaka och jag tyckte det var så gott fast jag var så pass liten och hade nyss börjat äta mat, nu är ju rekommendationerna annorlunda) Så jag ser som inte vitsen att göra annan mat till barn om dom inte är allergiska.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fridaas
8/26/16, 8:50 AM
#4

Oftast kör vi med samma mat till barnen som till oss, men ibland får de eget. T.ex. Så äter varken jag eller barnen sill så då har vi skinka till istället. De tycker inte om svampsoppa (som både jag och sambon älskar), så då kan de få korv med bröd istället t.ex.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JazzBass
8/26/16, 9:33 AM
#5

Jag har också alltid ätit samma sak som de vuxna, även sill, gravlax, ättiksinläggningar, blodmat med mera. Åtminstone så länge jag kommer ihåg. När jag var liten och ville ha kräftor på kräftskivan som alla andra och inte grillkorv blev de vuxna ofta förvånade. 😃

Jag håller helt med att det är mest kontraproduktivt att servera skild mat åt barnen. Det är när de är små som de bör vänja sig med så många olika smaker som möjligt. Helst ska barnet ha vant sig med så mycket som möjligt redan vid 1½-2 års ålder. 

Vår tvååring får rätt långt samma mat som vi. Han äter det mesta som jag lagar, och har inte heller problem med ganska kraftigt kryddad mat så länge den inte är alltför stark. Men det blir tvärstopp om vi försöker få i honom nånting med ättika, t.ex. kaviar, sill och vanlig majonnäs. Ost i skivor går inte alls heller. Min sambo ogillar också allt med ättika, men jag tror det är mest en vanesak. De har aldrig haft sånt hemma hos sig i ungdomen, medan vi alltid haft mycket sånt.

Just nu har jag faktiskt gurkskivor i saltlag som ska till en till orientalisk inlagd ättiksgurka, få se hur väl den tas emot. Fick receptet av syrran efter att hon gett en burk av det till oss i present. Tveklöst den godaste inlagda gurkan jag ätit och sambon accepterade också den. 😛 Smaksättningen är med limeskal, röd chili och mynta. Tyvärr ska det ganska mycket socker i lagen, men man äter ju inte så mycket av den per gång så det ska väl inte ha så stor betydelse.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: