Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 1463 ggr
tlover
8/24/16, 1:57 PM

Hur gör du helst din sushi?

Hur gör du helst din sushi? Vilken slags? (risbollar, maki, californianrolls etc) Vad har du i/på? Hur gör du helst riset? Vad har du till?✨✨✨

l'm back

Annons:
kigon
8/24/16, 2:11 PM
#1

Lägger riset i blöt (halvtimme/timme) och gör sushivinäger efter instruktioner på risvinägerflaskan… Brukar göra maki med avocado i dem, ibland gurka också. Ibland tar jag också och breder ett tunt lager hemgjord majonnäs på riset innan jag lägger i avocadon. Älskar krämigheten! Brukar smälta i munnen lite.

Inte ens nära traditionellt men gott 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

NatasjaHemby
8/24/16, 3:37 PM
#2

Helst och oftast gör vi maki, men ibland även nigiri. Makis brukar vi göra med tofu, tångcaviar, gurka, avocado, paprika, morot, selleri eller andra grönsaker som råkar finnas hemma. Ibland har vi även någon vegansk färskost eller majjo för att min man gillar när de är lite krämiga. Nigiris gör vi helst med tofu.

Obligatoriska tillbehör är soja, mängder med wasabi och inlagd ingefära. Helst har vi också wakamesallad till. 

Är vi lata så ställer vi bara fram noriark, ris och alla tillbehör, så får var och en rulla makis eller temakis efter smak. Vid sådana tillfällen går vi ibland långt utanför ramarna och kan ha med allt möjligt, som majs eller stuvad svamp 🤐

SE*Simbelmynes

tlover
8/24/16, 7:40 PM
#3

Jag ska se om jag själv hinner skriva nu.

Jag gillar att vara experimentell och udda med fyllningen. Det jag testat och gillar är: Rullad (söt) omelett, kokt morot, gurka, avokado, rättika, rädisa, fräst ogräs (daggkåpa, röllika, maskros m.m), frästa nässlor, kokta nässlor, kokt spenat, rå svinmålla, kokt svinmålla, misomajonäs, tofu, paprika eller vad jag tror passar som är i säsong.

Jag gör både bollar med nått på (tex tofu, rullad omelett el liknande) eller i jag vet inte vad det heter på riktigt, maki, californian rolls (typ), "strutar" av nori fyllda med bland annat ris och ibland "sushi tacos" (noriark delat i fyra som man fyller själv vid bordet).

Jag använder grötris istället för sushiris och alla älskar mitt ris så fel är det inte (hörde på radion om en japanska som sa att svenskt grötris är mer likt japanskt sushiris än vad svenskt sushiris är), jag blötlägger det först, låter det koka och sen dra. Sen i med lagen som jag bara har i socker, risvinsvinäger (el vitvinsvinäger om risvinsvinägern är slut) och salt, ingen wakamialg då jag aldrig sett det i affär.

Till har jag te, själv gillar jag sencha el gyokuro men andra gillar gen mai cha eller hojicha mest så bjuder jag så har jag antingen gen mai cha el hojicha eller flera sorter. I nödfall har jag kinesiskt te men jag har alltid te till.

Jag har också japansk soja, gari och wasabi till (min man gillar inte wasabi så jag har det till istället för i).

Jag skulle vilja testa massa nytt tex ha te i sushin, eller testa något galet som tex popcorn el äpple men jag glömmer ofta det när det väl gäller

l'm back

[fritte1974]
9/3/16, 6:18 PM
#4

inga svenskar kan göra suschi fy

tlover
9/3/16, 8:29 PM
#5

#4 enligt alla som testat min sushi så gör jag supergod sushi, bättre än restauranger. Men då vet jag inte hur många japaner som jobbar på restauranger som serverar sushi. Dessutom så förhindrar det ju inte att man försöker även om man inte kan. Försöker man inte kommer man ju aldrig att lära sig

l'm back

fellfrosch
9/3/16, 9:51 PM
#6

#4 Trams.

Annons:
[fritte1974]
9/4/16, 9:02 AM
#7

5 jo du håller med 6

JazzBass
9/5/16, 9:55 AM
#8

#4 - Det hänger väl helt och hållet på personen som gör dem och inte på varifrån personen kommer?

Själv älskar jag sushi, men har aldrig gjort det själv. Kanske borde testa det nån gång, inte minst då de brukar vara ganska dyra på restaurang. Blir säkert väldigt mycket billigare. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
9/5/16, 11:38 AM
#9

#8 Tips används grötris istället för sushiris

l'm back

JazzBass
9/5/16, 12:00 PM
#10

#9 - Tack för tipset! Känns dock som jag först borde börja med att läsa på om sushi så jag inte är helt ute med terminologin (min nivå = "vad sjutton är Maki?"), och se några videor för hur man gör dem. Sen får finliret börja.😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
9/5/16, 5:03 PM
#11

#10 maki är dom med nori på utsidan

l'm back

JazzBass
9/5/16, 9:38 PM
#12

#11 - Ok, dom som jag mest förknippar med sushi alltså. 🙂 Nori är väl det där mörka havstångspappret runtom, om jag minns rätt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
9/6/16, 8:04 AM
#13

#12 japp, där ser du något kan du iallafall :)

l'm back

Annons:
[fritte1974]
9/17/16, 6:02 PM
#14

jag har aldrig ätit nån bra sushi i sverige och då har jag ätit många

Aleya
9/17/16, 9:46 PM
#15

Jag gör olika sorter. Allt från Maki till risbollar. Jag har haft grötris. Och till rullarna brukar jag ha avocado, purjolök, morot och lax. Jag har många recept på sushi då jag köper ofta kokböcker med japanska rätter eller sushi. Den godaste sushin jag har ätit är i Umeå på Sagami. Helt fantastisk. Men det är nog för att det är japaner är med och driver det stället. Jag ska nog testa att göra sushi här i framtiden. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
9/17/16, 10:03 PM
#16

#15 purjolök måste jag testa, jag gissar den är rå?

Jo Sagami gör god sushi, nästan lika bra som jag om man får skryta 😃(enligt vad andra säger, jag brukar mest vara glad att få äta sushi utan att ha lagat mat i timmar före). (OT) Men jag gillar också deras, jag har glömt bort vad det heter men det är friterade tex grönsaker med lätt sojasås och ris det måste jag lära mig att göra själv

l'm back

Aleya
9/17/16, 10:06 PM
#17

#16 stämmer bra. Men min favorit är ju bläckfisk (vit) med sjögrässallad på. När jag bodde i Stockholm lyckades jag hitta den bläckfisken. Jag vet att jag som ung hade planer på att åka till Japan och lära mig göra sushi. Men har inte blivit av. Men hade varit kul. Jo jag vet vilka du menar. Jag vet inte vad rätten heter då jag inte kan äta friterat. Men dom ser inte dåliga ut. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
9/17/16, 10:08 PM
#18

#17 Jag brukar inte kunna äta friterat heller (magen slår bakut av allt fett) men den rätten går bra, jag gissar det är för att både riset och såsen är fettsnål.

Sagami håller ju kurser i hur man gör sushi och den har jag velat gå men det har aldrig blivit av

l'm back

Aleya
9/17/16, 10:21 PM
#19

#18 ja just ja. Men då måste man nog vara en större grupp än bara mig där. 😂 Ja men dom kan ju använda en annan fritering än vad dom använder på olika ställen som säljer friterad kyckling och liknande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

DesK
9/18/16, 2:50 PM
#20

Vilken rolig tråd detta är 🙂 Du får en guldstjärna för att du startade den, tlover. 

#18 och #19 Vi kanske kunde gå ihop ett gäng matlustare…..?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Aleya
9/18/16, 2:54 PM
#21

#20 men vad smart du är. Eloge till dig. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
9/18/16, 3:50 PM
#22

#20 nu bor jag alldeles för långt bort för att det ska gå för mig tyvärr. Men man kan kanske kolla med ett studieförbund annars, dom kan nog fixa fler intresserade

l'm back

Upp till toppen
Annons: