Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 2540 ggr
tlover
8/22/16, 2:23 PM

Var få tag på ben till buljong?

Nu när vi bor för långt borta från släktens jägare och inte kan hålla egna köttdjur vet jag inte var man kan få tag i ben till att göra egen buljong.

Var kan man få tag i ben till egen buljong? Det kan inte kosta hur mycket som helst heller

l'm back

Annons:
Em_
8/22/16, 2:32 PM
#1

Citygross brukar ha märgben bredvid köttfärsen. Icabutiker som styckar själva har ibland om man frågar vid köttdelikatessen. Brukar vara relativt billigt jämfört med kött. I frysdisken har jag också sett någon gång men de var inte svenska.


tlover
8/22/16, 2:34 PM
#2

#1 Bra att du sa det, det måste vara svenskt annars får det vara. Nu är vi ju ny i trakten men vi får hålla koll efter en större icabutik eller Citygross. Tack

l'm back

Sindri
8/22/16, 2:44 PM
#3

Det är många butiker som inte styckar själva idag, men man kan alltid fråga om de kan beställa hem. Ben är ju sånt som slängs annars.

Jag har turen att kunna köpa gräsbeteskött direkt från bonde och när jag frågade efter ben fick jag 10 kg utan extra kostnad.

Har du tur kan det ligga något slakteri i närheten där du kan fråga efter ben.

tlover
8/22/16, 2:46 PM
#4

Får kolla, det verkar finnas en hel del bönder i närheten bland annat (jämfört med hemma iallafall) så det är inte omöjligt att få tag i på det sättet

l'm back

Sindri
8/22/16, 2:56 PM
#5

Lycka till - eget buljongkok - det är lycka det!

tlover
8/22/16, 2:59 PM
#6

#5 och pytt i panna av resterna 😃

l'm back

Annons:
JazzBass
8/22/16, 10:20 PM
#7

Kolla (googla) vad för köttgårdar och -slakterier det finns i din omgivning, och ta kontakt med dem. Jag vet ingen gård som inte har nån form av direktförsäljning, åtminstone finns det gott om dem här i finlandssvenska Österbotten var jag bor. En stor del är ekologiska, och speciellt dessa vinner mycket på att ha gårdsförsäljning, även om de ofta har utlokaliserat slaktningen och styckningen.

Annars så går det säkert utmärkt att köpa nån form av soppkött, lägg, ribs eller vad man nu kan få tag på i vanliga butiker. Det blir ju bra buljong av sånt också, utan att det kostar skjortan. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
8/23/16, 7:02 AM
#8

Märgben finns ofta i frysdisken i vanliga butiker. Tyvärr säljs det mycket kött utan ben numera, så att det faktiskt kan vara svårt att hitta kött med ben i vanliga butiker. En viktig och bra sak som vi alla kan göra är att vi frågar efter kött med ben, när vi handlar. Kyckling och höns säljs oftast med ben, likaså fläsklägg och att koka dessa tillsammans blir riktigt gott och ger en fin buljong.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: