Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2461 ggr
JazzBass
2016-08-17 15:24

Skaffade rökugn! :-)

Lägger det här i köksutrustning-kategorin, även om det är strikt förbjudet att ha den här utrustningen inomhus. 🙂

Har gått och varit extremt sugen på att fördjupa mig i grillandets och rökandets ädla konst i över en månads tid, och har velat utöka mitt utekök (bestående av en medelstor gasgrill) med en rökugn eller motsvarande för rökning av t.ex. fisk, ribs, pulled pork med mera. Mest sugen var jag på en så kallad kamado, en keramisk grill/rök/ugn, men prislappen på dessa är hisnande, och insatt folk avrådde från att skaffa nån av de "billiga" kopiorna  av märkesgrejorna som finns. Så och igår gjorde jag mitt val och skaffade alltså igår en rökugn, en Weber Smokey Mountain (WSM), av den minsta storleken som är 37cm i diameter. Den är rätt rymlig ändå.

Den här är inte lika ekonomisk som en kamado, men ändå inte speciellt dyr i drift och håller värmen i många timmar utan påfyllning. Det blir en utmaning att lära sig använda den och styra temperaturen och rökningen bra, men jag gillar ju sånt. 🙂 Först ut på den, ikväll eller i morgon, blir två lammlägg. Få se hur det blir… 🙂

Nån annan här som är inne på det här med grillning och rökning?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-08-17 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på rökugnen. Måste skaffa en plåt eller nåt att ha under den innan jag använder den bara.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2016-08-17 18:16
#2

Snygg den är :)

DesK
2016-08-17 19:00
#3

Waow! Jag inte inte alls avis…..inte ett dugg! 😎

Vill veta allt vad du gör med den! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-08-17 22:42
#4

#2 - Jovisst! 🙂

#3 - Hehe! Ska göra mitt bästa att dela med mig av experimenten. Hann inte med nåt idag tyvärr, men i morgon hoppas jag kunna tända röken redan på förmiddagen.Glad Dels har jag två små lammlägg jag tog fram, dels köpte jag idag en stor entrecotestek med ben som ser ut ungefär som en enorm fläskkotlett i nötkött. Kunde inte motstå den med en 30% rabattlapp på. 😃 Totalt sett jättemycket för mycket kött för en dag, men jag tror jag ska testa göra pulled beef av den, det står ju sig bra några dagar. Får återkomma med rapporter. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-08-18 22:47
#5

Första rökrapporten:

Tände röken idag vid halv 1 ungefär. Efter att briketterna börjat glöda hyfsat så plockade jag ihop rökens delar och fyllde vattenkärlet med kallt vatten. Borde dock ha använt varmt, för det tog tid att få upp temperaturen dit jag ville ( 100-120 grader). När det väl blivit varmt var temperaturen stabil, och det gick bra att justera värmen genom att öppna upp eller minska på luftintagen nere och utloppet upptill. Det var inte alls så svårt som jag inbillat mig.

Ungefär halv 2 lade jag på tidigare nämnda lammlägg och entrecotestek, kylskåpskalla som legat i en saltlag på vin, vatten och vitlök, och slängde samtidigt in en rejäl näve blötlagda rökspån av hickoryträ (webers påse) på de sakta glödande briketterna. Det började ryka rejält då. Kan inte påstå att den här rökugnen är speciellt tät. Borde ha använt större träbitar istället för flisor, men jag hade köpt flis redan och använde det i brist på annat.

Ungefär klockan 4 lyfte jag bort locket och stängde in köttet i aluminiumfolie med en skvätt av tidigare nämnda saltlag. Det var dock ett misstag, borde ha använt nånting vanligare istället då smaken i slutändan var för salt. Klockan 6 tog jag bort lammläggen och åt upp dem. Båda två. Det var ett väldigt saftigt och mört kött innanför den rökta ytan, och köttet lossnade fint från benen. Det blev en rejäl röksmak på dem, kanske lite väl kraftig, precis som sältan. Men gott i alla fall. Så här såg de ut:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-08-18 22:49
#6

Fortsättning på föregående. Det gick tydligen inte att skriva ett långt inlägg:

Vid samma tid hade innertemperaturen på entrecoten stigit till 92 grader (måltemp för pulled beef är 95 grader) så jag ströp luftintaget rejält för att få ner temperaturen i röken - som dock inte rök så mycket vid det här taget längre - och när den sjunkit minskade jag även utloppet. Vid 8-tiden slängde jag på några till briketter och öppnade ventilerna för att få upp temperaturen lite igen då det nästan slocknat. Efter en stund var temperaturen 120 grader, något för hög, så jag slöt ventilerna lite igen.  Vid halv 10 plockade jag bort köttet och stängde alla ventiler, för att avsluta rökningen. Så här såg köttbiten ut:

Uppriven med gaffel och utblandad med en nykokt lag på öl, farinsocker och peppar såg den ut så här. Det rödrosa visar troligtvis hur mycket rödvinslagen trängt in på ungefär 2-3 timmar. TILLÄGG: Nej, det verkar faktiskt vara vad som kallas "smoke ring": http://amazingribs.com/tips_and_technique/mythbusting_the_smoke_ring.html

Smaken på det här köttet blev inte alls så bra som jag hoppats. Dels blev det för salt som sagt, dels lite för kraftig röksmak som gav det en viss bitterhet. Kanske borde ha penslat köttet med nån glaze eller nåt mot slutet? Det kunde ha varit lite längre tid ännu på grillen för att bli ännu mörare, men helt ok ändå. TILLÄGG 20.8: Gjorde idag en gryta på köttet efter att ha spolat av marinaden så gott jag kunde under kranen. Den blev helt god, men rökningen gick nog ganska fel, se ett inlägg nedan, varför smaken knappast var så bra som den kunnat bli.

Slutnoteringar:

  • Kanske ingen hit att röka med flis, blir för kort och kraftig rökutveckling.

  • Minska mängden rökträ.

  • Salta inte för mycket. 

  • Ha inte tvätt och torka på balkongen snett ovanför rökugnen, den börjar lukta rök. (Få se hur många dagar den måste hänga ute nu innan lukten är borta).

  • Var beredd på att själv lukta väldigt mycket rök.

  • Rökugnen läcker väldigt mycket rök under den effektiva rökningen i början. Senare blir det bättre. Kanske blir "snällare" med klossar än flis?

  • Kanske bättre med färre briketter som brinner skapligt än att ha många som pyr sakta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-08-20 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vad gäller mina noteringar ovan så fick jag revidera mina uppfattningar om rökning rejält efter att igår ha läst texten bakom länken (och lite till på samma sida):

http://amazingribs.com/tips_and_technique/zen_of_wood.html

Kortfattat så bör man inte sträva efter så mycket vit rök utan snarare genomskinlig "blå" rök. Det vill säga - använd mindre mängd bränsle (briketter och rökträ) och låt det brinna hårdare, istället för tvärtom. Samtidigt innebär det att det är rentav dumt att blötlägga träet först, det är bättre att låta det brinna ordentligt för smakens skull.

Rapport #2: Gudomligt god rökt lax! 🤤🙂

Köpte en 1,2 kilos laxfilé ikväll. Saltade den rejält med grovt salt ca 19:15 och lät den stå framme. Delade den sen i två bitar så de skulle rymmas på det ganska lilla gallret (ville inte köra båda våningarna. Använde en "tändningsskorsten" (chimney) från Weber, en liten modell, och en kvart efter antändning brann briketterna fint. Körde med drygt halvfull chimney. Hällde ut dem i grillens eldstad och plockade ihop rökens delar. Hällde i en halvliter kokande vatten i vattenkärlet. Väntade på att temperaturen skulle stabiliseras och höll ventilerna hyfsat vidöppna.

Slängde sen in en liten näve torra äppelträspån och lade in laxen på övre gallret ungefär kl 20. Det blev lite vit rökutveckling, men snart efter slutade det ryka vit rök. Termometern i locket (som sägs vara ganska opålitlig) visade ca 115 grader. Slängde in en till liten näve spån och lade även in termometersonden i fisken. Ställde på alarm vid 46 grader Celsius. Det började ryka lite igen som väntat, men det slutade också efter några minuter. Knappa 20 minuter in i rökningen pep termometern, varvid jag öppnade locket. Laxen såg rätt blek ut fortfarande så jag tänkte nästan låta den gå lite till, men ångrade mig. Tog ut laxen och slängde in den i folie (så väl det gick, den höll inte ihop så bra). Smakade en bit och WOW!!! Det här var troligtvis den allra godaste varmrökta lax jag nånsin ätit. Den smalt i munnen och röksmaken var perfekt, sältan likaså. Nu i skrivande stund kom jag på att jag inte alls pepprat nåt, men det verkade ju inte behövas. Inget tillbehör alls krävdes. Lade ett par bitar lax på rostat rågbröd med smör på, och det var ljuvligt gott som sådant. 🙂

Har läst om att man helst inte ska röka både kött och fisk på samma rök, men om man rengör röken emellan borde det knappast vara nåt stort problem. Det gjorde jag tidigare idag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-08-29 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Rapport 3: Hel forell och nötbringa

Testade röka en hel forell i fredags. Ok resultat, men själva fiskköttet var så skyddat mot röken i och med skinnet runtomkring att det inte blev så mycket röksmak. Var dock lite bättre dagen efter då smakerna fått tid att jämna ut sig. Kommer helt klart att köra mest filé i fortsättningen, färdigt uppskuren i portionsbitar med en bit vanligt papper under. Det gör det att lättare att ta bort fisken från gallret som hålls rent, och samtidigt blir det lätt att bort skinnet då det fastnar i pappret. Bara att dra bort så är fisken serveringsklar. Nu hade jag också papper under fisken och det funkade faktiskt bra.

Nötbringan, eller egentligen bringspetsen, var en till ytan stor men tunn del, från under 1cm på tunnaste ställena till ca 3-4 cm som max. Totalt 1kg. Bringa är generellt knepigt att tillreda p.g.a. mycket bindväv och ganska lite insprängt fett, och med stor yta och tunn tjocklek är risken att det blir torrt ganska överhängande. Masserade in en dry rub i den i fredags, och den tappade ganska mycket vätska redan i och med det efter det. Rökte den i två timmar på så låg värme jag kunde få till, hade den sen ytterligare ett par timmar i folie i rökgrillen med lite vätska (bl.a. det som runnit ur köttet under marineringen), och  till sist en timme till utan folie. Penslade på en glaze mot slutet. Körde upp till 96-97 graders innertemperatur i bräseringsfasen, 95°C behövs om man vill få den så den smälter i munnen. Vet inte hur smart det var att fortsätta efteråt, men ville ha tillbaka lite yta. Det lyckades väl sådär.

Resultatet blev rätt torrt - som befarat alltså - men smaken var ändå bra. Röksmaken var lagom kraftig - använde medelstora bitar av mesquite som rökträ, och det rykte klart mindre än med spån. Kryddningen lyckades också bra, med salt, svartpeppar, spiskummin och lökpulver i rubben, och rödvinsvinäger och farinsocker i bräseringsvätskan, som jag reducerade till sist till en glaze.

Vad gör man om köttet blir torrt? Skivar upp så tunt man kan förstås. De här bitarna gick jag och små-åt av under kvällen. I morse blev det en omelett med en fyllning av det här köttet i strimlad form, lök, champinjoner och paprika, samt lite grädde, ostronsås och timjan. Den torde hålla mig mätt hela dagen. 🙂 I kväll tror jag att det blir nåt i stil med pasta carbonara på köttet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[fritte1974]
2016-09-03 18:17
#9

Men snälla använd rökspån finns billigt eller enrisspån

JazzBass
2016-09-03 23:24
#10

Varför då när det finns så otroligt mycket annat också att tillgå? 

Min passion för matlagning bygger väldigt långt på mitt behov att experimentera och lära mig nya saker. Den dagen jag inte längre får experimentera i matlagningen kommer passionen att dö. Så här har du det ultimata svaret på varför jag inte bara nöjer mig med alspån. Redan vetskapen om att det finns andra alternativ tvingar mig att testa dem.

Jag har en påse alspån hemma, men som jag sa ovan, den godaste rökta laxen jag ätit - och jag har ätit mycket sånt - blev nu rökt med äppelträspån. Al blir bra det också och är välbeprövat för fisk i alla fall, men äppelträets rökarom slår högre tycker jag. Enträ har jag inte så mycket erfarenhet av, men farfar lärde mig för länge sen att man traditionellt i mina hemtrakter lägger med liten enriskvist med alspånen när man röker fisk. Han sade också att man skulle undvika för mycket en då det kan ge bismaker. Jag testade faktiskt för nåt år sen lägga med en liten färsk enkvist när jag grillade nåt på stugan för att få lite röksmak, men maten (grisfilé tror jag det var) fick mest bara en skarp obehaglig bismak trots kort tid, så jag har hållit mig ifrån det sen dess. Endast flis skulle säkert funka bättre, det doftar ju väldigt gott som sådant i alla fall.

För långa rökningar på flera timmar är det bäst att använda större träbitar än flis, eftersom flis konsumeras för snabbt om man lägger det på glöden direkt, som man ska göra i min WSM. Många röklådor och -ugnar fungerar på annat vis, men en ordentlig förbränning av träet, som man får då man lägger träet direkt på glöden, ger den bästa röken för rökning, i alla fall enligt länken i inlägg #7. Större bitar förbrukas i mer lagom takt och ger mindre mängd rök per tidsenhet. Så lite faktiskt att radhusgrannarna knappt märker att jag har rökugnen igång, men röksmaken blir ändå både framträdande och god. (En tydlig rosaröd rökring har köttet även fått). Nu har jag endast testat bitar av Mesquite-trä hittills, men jag gillar helt klart den arom det gett åt det kött jag rökt hittills, så jag fortsätter med det en tid till. Utöver bringan som jag skrev om ovan körde jag även igår en bit kylskåpskall fläskkarré med väldigt bra resultat med dessa mesquitebitar: 2,5h i röken i ca 105°C + 30 minuter bräsering i tryckkokaren gav så mört och saftigt kött att det gick att tugga med läpparna, och röksmaken var det inget fel på. I morgon söndag åker en 1,5kg nötrulle på röken med samma rökträ. Tänkte skiva upp den tunt som pålägg.

Jag har nyligen också "beställt" äppelträbitar av min far som nyligen fällt ett par äppelträn hemma. Med vetskapen om hur bra rökträ det är - det är även Meatheads favoritträ, mannen bakom världens kanske största guldgruva till BBQ-sajt amazingribs.com (han har sommelierbakgrund för övrigt) - så bad jag honom (pappa) reservera träet för det här ändamålet. Det känns också bättre ur miljösynvinkel att skaffa virke den vägen än att köpa Webers påsar med rökträ. Priset på dem är dock rätt humant i förhållande till mängderna man använder, så det är inte speciellt dyrt att testa olika sorter och lära sig nåt nytt varje gång.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-09-05 12:56
#11

Rapport 4:  Kycklinglår

Igår slängde jag färdigmarinerade kycklinglår på röken, men använde bara en liten bit rökträ så det mer skulle motsvara en grillugn istället. De blev riktigt saftiga och goda med en subtil röksmak. Körde utan vattenbad för att nå en högre temperatur. Siktade på 160-170 grader i röken, men så fort jag hade lagt in kycklinglåren sjönk temperaturen till 110 grader och steg sakta därifrån till ungefär 150 grader och hölls där. (Här kunde jag konstatera att termometern i locket verkligen inte alls går att lita på, vilket jag förstått är ett ökänt problem. Den kunde visa uppemot 30 grader grader fel, också ganska länge. Efter en halvtimme på samma temperatur hade de dock närmat sig varann rätt bra). Kycklinglåren låg på grillen i ca 1,5h tills innertemperaturen var drygt 80 grader, och det var helt lagom. Lite mer färg skulle de dock ha kunnat få, de var lite trist jämnbeiga av röken, så ännu hårdare fyr under skulle ha varit bra för att få ett mer grillat utseende.

Rapport 5: Nötrulle

Strax efter att kycklinglåren var klara var det nötrullens tur. Fyllde vattenbadet med kokhett vatten, ströp luftflödet för att sänka temperaturen, och lade in lite extra briketter för att klara en längre rökning. Det var troligtvis onödigt dock med facit i hand).  I köttet hade jag masserat in en rub av grovt salt, svartpeppar, vitlökspulver, spiskummin och timjan, och slängde in den kylskåpskalla rullen i röken. Temperaturen i röken låg lite över önskad temperatur i början (ca 115 grader istället för drygt 100), och jag tog bort den lite onödigt sent i misstag, vid 57 grader, så den blev inte så röd inuti som jag hade önskat. Det gick fortare än jag trodde att nå innertemperaturen, ca 1½ timme, och röksmaken blev klart mindre framträdande än för både bringan och karrén, men riktigt gott blev det ändå. Helt annorlunda kött dock, mer mot rostbiffhållet.

Det blir att tänka om lite till nästa gång: 1) Mer rökträ (använde några mesquitebitar nu, kanske blir hickoryflis nästa gång), 2) lägre temp i röken, och 3) tidigare plockning, redan vid 50 grader, för att låta rullen bli genomvarm i folie istället. Eventuellt tar jag den ännu tidigare och låter den badda på gasgrillen på riktigt svag värme för jämnast möjliga resultat. Problemen till trots denna gång så blev köttet verkligen gott och saftigt, och mört speciellt i mitten, men köttets karaktär gör att det måste skäras upp så tunt som möjligt. 

En bubblare angående temperaturkontrollen kunde vara att låta köttet bli rumsvarmt först varefter man slänger in det i frysen en halvtimme, innan man lägger det på röken. Då kanske man får jämnast möjliga innertemperatur och mest röksmak? Men att få en sån här stor bit kött rumstempererad kräver nästan att den skulle ligga i ljummet vattenbad. I rumstemperatur måste nog en sån här tjock del ligga ett halvt dygn för att bli genomvarm, och det är lite dåligt med tanke på bakterietillväxt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[fritte1974]
2016-09-05 13:07
#12

smaklig måltid

JazzBass
2016-09-05 13:26
#13

#12 - Tack så mycket! Den här senaste nötrullen kommer att räcka till många frukostar med mera. Jag tänkte frysa in det mesta av den och ta fram lite i taget. Då det i vår familj bara är jag och lillpojken på två år som äter rött kött så är inte åtgången så himla stor att en 1,5kg köttbit konsumeras inom rimlig tid, ens om det är riktigt gott. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[fritte1974]
2016-09-05 14:46
#14

13 frossa

JazzBass
2016-09-05 21:36
#15

#14 - Försöker undvika det, av både hälsoskäl och etiska skäl, men det är inte inte alltid så lätt… 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-11-01 09:43
#16

Lyfter tråden igen. Har använt rökugnen några gånger sen senast, med varierat resultat. Provade bl.a. röka nötribs en dag, men det blev ganska torrt om än smaken var okej, och inte så mört som jag hade hoppats efter 7 timmar i röken. 

I söndags rökte jag dock en fläskkarré som blev riktigt, riktigt god, om man bortser från att jag inte hade saltat köttet i tid, men salta kan man också göra efteråt. Hade bråttom och masserade bara in en färdigköpt dry rub, när köttet inte ens hade hunnit tina helt utan mest på ytan. Sen gick jag ut och tände röken. Fyllde "boet" till hälften med briketter och tände en full mini-skorsten med briketter på sidan om. När de glödde ordentligt, efter ungefär 20 minuter, hällde jag dem över de andra briketterna. Denna metod som kallas Minion method gör att man får en väldigt lång total brinntid med rätt så jämn temperatur. Weber-briketternas brinntid är 3h enligt förpackningen, men metoden gör att man lätt kan mångdubbla brinntiden.

Plockade ihop röken, fyllde vattenbadet med kokande vatten, och lade in en riktigt stor bit mesquite-trä, en lite mindre, och en rejäl näve hickoryflis direkt på glöden. Tanken här var att eftersom köttet tar åt sig röksmak bäst i början ville jag ha rejält med rök i början, vilket flis ger, och de större bitarna får sen avge rök i sakta mak under resten av rökningen. För mycket rök kan ge en bitter smak, så det är bättre att vara försiktig med mängden. När rökutvecklingen kommit igång lade jag in köttet som ännu inte tinat helt, och kollade att temperaturen i röken stabiliserade sig på ca 100 grader genom att justera ventilerna. Jag litar inte på termometern i locket - den kan visa rejält fel - utan har en skild termometer som jag sticker in i sidan av röken genom en gummidel som är avsedd för ändamålet.

Efter 3-4 timmar fyllde jag på med mera vatten och lade in termometersonden i köttet, som då nått en temperatur på 67 grader. Den steg sakta därefter till strax under 77 grader, men sen började den faktiskt sjunka lite och hölls mellan 76 och 77 grader i ungefär 2-3 timmar. Det här fenomenet kallas för "the stall" på engelska och har att göra med att vätska avdunstar från köttet. När the stall passerat började temperaturen stiga igen. Tog bort köttet när det varit prick 8h i röken, från halv 1 på dagen till halv 9 på kvällen, och då var temperaturen 79 grader och ytan mörkbrun, på gränsen till knaprig. 

Jag hade egentligen tänkt göra pulled pork BBQ style, men orkade inte vänta på köttet till midnatt. PP kräver en innertemperatur på ca 95-97 grader. Då ska det vara så mört att det går att riva isär.  Borde ha börjat genast på morgonen, men hann inte av familjeskäl. Istället blev det supergott tärnat kött till en tex-mex-kvällsbit (åt alltför mycket men det var ju så gott), några rejäla skivor jag stekte till frukosten dagen efter, och en rejäl sats pasta carbonara på kvällen. Sen var det slut. Köttet blev inte tillräckligt salt, men det var lätt åtgärdat genom att salta skivorna och tärningarna en aning. Tyvärr har jag inga bilder att bjuda på nu, men kanske nästa gång. Det här kommer jag definitivt att göra om. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2018-05-31 13:28
#17

Nu är det snart ett par år sedan jag skaffade rökugnen. Tänkte skriva en liten sammanfattning av mina åsikter om denna, en Weber Smokey Mountain av minsta storleken, Ø37cm.

Positivt: 

+ Hyfsat lättanvänd
+ Rejält byggd
+ Bränslesnål
+ Lätt att nå optimala röktemperaturer
+ Relativt stabil temperatur (beror på eldningsmetod och kolet i sig förstås)
+ Bra med gummihål för termometrar
+ Rymmer stora köttstycken, dock inte avlånga (bl.a. en 4,5 kg julskinka utan ben rymdes bra).

Negativt:

- Regnvatten rinner in i rökugnen om man lämnar den utan överdrag. De tre huvuddelarna kunde ha varit designade på annat vis så vattnet rann av istället. Detta leder till att grillen kan se riktigt snuskig invändigt med mögel och annat otrevligt om den står oanvänd en längre tid, och gör det också svårare att rengöra den. Ett sätt att undkomma detta problem är att svänga mellandelen uppochner, då rinner vattnet av den istället. Men det är krångligare. Dessutom är det bäst att hålla ventilerna öppna då den inte används, för att minska risken för mögelbildning. (Ventilerna brukar jag annars stänga för att släcka glöden när jag är klar, för att kunna återanvända kol som inte brunnit ut helt).
- Aluminiumluckan i sidan för att fylla på kol sluter inte tätt . Den går att böja ganska lätt dock för att minska läckaget, vilket är viktigt om man ska ha bra koll på temperaturen. (Många WSM-ägare har också tätat sina luckor).
- Vattenkärlet kunde vara större då det tenderar att koka torrt vid längre rökningar. Men det är ganska lätt att fylla på vatten (om man använder det) så länge gallerplanen inte är fulla. Jag använder mest det övre gallret dock, för att:
- Det undre gallret är ganska svåråtkomligt, speciellt om man också har en termometerprobe fast i köttet på övre gallret. 
- Gallren rymmer inga avlånga delar. Laxfiléer och ribs måste delas upp för att rymmas samt helst placeras på högkant i en ribshållare av nåt slag (t.ex. ikeas grytlockshållare med plastplupparna borttagna).
- Ganska dyr i inköp

Jag har använt rökugnen ganska mycket, dock inte mer än nån enstaka gång den gångna vintern. Som bränsle har jag nästan uteslutande använt Webers briketter, de brinner längre och bra. Grillkol har jag inte använt, även om jag nu funderar på att byta till exklusivare kol, främst av typen Marabu. Det är gjort av en invasiv buske så det är inte så dåligt för miljön som man annars kunde tro. Det lär vara väldigt smakneutralt, vilket är bra om man vill använda andra rökträslag för att styra röksmaken åt olika håll (själv har jag massor av äppelträ från hemgården som jag gärna använder) och brinner ungefär lika bra och länge som bra briketter typ webers. Men kostar förstås dubbelt upp. 

Jag vet att många fnyser åt denna minsting i WSM-serien, men jag tycker det är mest positivt att den är liten då det kräver klart mindre bränsle än sina större syskon och tar mindre plats. Storleken funkar alldeles utmärkt för karré och entrecote i bit, hel kyckling samt klubbor & vingar, mindre bitar lax, räkor, fläskfilé, och till och med en ganska stor julskinka som sagt, men om man som jag blir seriöst intresserad av BBQ som jag det nog nödvändigt att komplettera med nånting som rymmer också längre detaljer. Därför skaffade jag förra veckan en Napoleon 57cm klotgrill (ville inte ha Weber). Har visserligen en medelstor gasolgrill också, men det är en annan känsla att jobba med kol, och rökning i gasolgrillen funkar inte heller alls bra. Denna nya Napoleon har jag nästan enbart positiva åsikter om än så länge.

Om jag skulle köpa en motsvarande liten rökugn idag hade jag antagligen valt ett annat märke, antagligen Napoleon (Apollo-modellen), Rösles motsvarighet, eller en kamado av nåt slag som fungerar på liknande vis så länge man använder en deflektorplatta. Priset på de sistnämnda har dock avskräckt mig hittills.

Har också varit väldigt intresserad av att komplettera med en rejälare offset-grill/rök, men nu är de planerna på is då det blev en stor klotgrill istället. Ville inte ha nåt på gården som börjar rosta och se eländig ut efter en tid vilket dessa tenderar att göra, och de är dyrare i inköp. Annars är de väldigt mångsidiga om än mer bränsledryga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
2018-06-01 19:16
#18

Jag villhöver en rök.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
2018-06-01 21:57
#19

"Villhöver", bra ord! 😃

Jag kan nog hjälpa att välja om du har mer önskemål vad du vill göra med den och nån idé om vad det får kosta. Många bygger för övrigt egna också, och det är ett bra alternativ också, om man har talang för sånt och ändamålsenliga utrymmen att jobba i. Eller förstås om du råkar ha en klotgrill av lite större modell redan så går det bra att röka i dem också. Lite knepigare bara att få temperaturen på rätt nivå och dessutom hållas stabil länge. 

För varmrökning rekommenderar jag annars helt allmänt träbitar som rökträ snarare än flis, som behöver blötas för att inte konsumeras på nolltid. Blött spån => sämre förbränning => sämre smak och mer dåliga ämnen i maten. Större bitar som läggs på kolet ger en mindre intensiv men istället mycket långvarig rökutveckling. Den bästa röken är för övrigt den som knappt syns; det är tecken på att förbränningen är på bra nivå. Kallrökning är sen en annan sak som man kanske inte borde ge sig in på utan stor försiktighet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
2018-06-02 08:37
#20

#19 Återkommer.Vi har en eller rättare sagt två små abu rökgrillar.Men jag skulle vilja ha en större.

Ska se om jag hittar en klotgrill på loppis.Har en händig man som gillar att bygga och dona.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
2018-06-02 20:47
#21

Googla på UDS, kanske nåt din man skulle kunna fixa ihop? Står för ugly drum smoker, men dom kan göras rätt tuffa ändå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
2018-06-02 21:00
#22

#21 👍

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: