Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1397 ggr
punkmusic
2016-08-07 09:31

Era bästa köksredskap/verktyg?

Vad är erat bästa köksredskap?
Antingen det ni använder flitigast eller det som helt enkelt ligger er varmast om hjärtat.

Annons:
[Rhonda]
2016-08-07 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Denna som en äldre dam lämnade kvar när vi köpte hennes hus.

Jättebra till att sopa upp smulor på bordet o bänkarna med.

punkmusic
2016-08-07 09:37
#2

Om crock pot är ett "redskap" väljer jag denna (då jag inte har någon ugn).
Annars blir det min hackare till stavmixern.

punkmusic
2016-08-07 09:38
#3

#1 Åh vilken oväntad och charmig uppfinning! Låter mycket bra.

[Rhonda]
2016-08-07 09:41
#4

#3 Jag älskar gamla saker! Synd inte sådana tillverkas längre

Aleya
2016-08-07 09:43
#5

En matberedare från 80-talet. Mamma hade den då jag var barn. Fick en från loppis. Och den funkar som ett rinnande vatten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TjockaBerta
2016-08-07 12:51
#6

Våra vassa knivar

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
JazzBass
2016-08-07 21:07
#7

Kökskniven av Santoku-modell. Inte nån fräsig lyxkniv, men riktigt bra ändå. Använder den precis varje gång jag lagar mat.

Måste också nämna min nyköpta mortel. Har haft en liten mortel i marmor väldigt längre utan att fatta att den var ganska dålig till det mesta. Den här nya av det finska nya märket "Maku" (betyder smak) är medelstor och i granit. Snyggt polerad på alla ytor som inte slits, grov på de andra. Stöten är tjock och ganska svagt rundad i nedre kanten, så man mosar t.ex. vitlöksklyftor mycket enkelt med denna, medan det var ett h….e. med den gamla. Den här kan man faktiskt göra pesto och liknande i utan problem. Det enda jag ångrar är att jag inte fattat att köpa en sån här tidigare. Väl värd sina knappa 18 euro. (Och ja, det går förstås att mortla kryddor i den också). 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

punkmusic
2016-08-08 08:22
#8

#7 Åh min mortel är med fantastisk! Den hade jag nästan glömt av ståendes på sin hedersplats!

tlover
2016-08-08 15:02
#9

Jag gillar mycket i mitt kök men vinnaren är helt klart min vattenkokare som har fyra temperatursinställningar (70, 80, 90 och 100 grader) och varmhållningsfunktion. Funkar för de flesta teer, alla örtteer och tex att koka upp vatten för matlagning och liknande. Tyvärr så börjar den låta konstigt så den sjunger nog på sista  versen. Men då är den flera år gammal och välanvänd

l'm back

Davbjo
2016-08-11 15:39
#10

Grejer jag gillar mest är egentligen inte grejer som gör att man kan göra saker bättre/enklare, utan grejer som möjliggör saker som inte går annars.

Ett exempel på en sak som "bara" förenklar är en slowcooker, älskar min slowcooker men samma resultat går ju krasst sett att uppnå utan.

Så egentligen har jag två favoriter. Först och främst min cirkulator för sous-vide. Med den kan jag ställa tempen exakt i ett vattenbad och tillaga kött till ren perfektion, vilket faktiskt inte går utan, inte med sådana resultat.

Det andra är min baksten. Använder den bara till pizza, men pizzan blir faktiskt lika bra på den som att den vore köpt på pizzeria.

Botten blir tokigt frasig och den reser upp sig på en gång, vilket gör att pizzan är klar på 4-5 min vid 300 grader i ugnen. Enda nackdelen är att ugnen måste vara varm i ca en timme innan man bakar pizzan, för att stenen ska hinna bli tillräckligt varm. Rekommenderas, om man gillar pizza!

Pizzan på bilden är med kycklingkebab och grön chili, osten är lagrad cheddar och mozzarella. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: