Annons:
Etiketterrådtips
Läst 646 ggr
[nevamisse]
8/3/16, 12:42 PM

Vad fryser ni in?

När ni gör matlådor eller får matrester över, vad fryser ni då in?

Är hemskt dålig på att frysa in lagad mat och tar gärna tips på det.

Annons:
IaMiaMaria
8/3/16, 12:47 PM
#1

Ris och pasta med nån sås eller gratänger och grytor är jättebra att frysa. Jag tycker det mesta som är ganska såsigt är bästa att frysa in, så det inte blir så torrt när man ska värma upp det igen, sen går det ju alltid att tillsätta lite extra tex grädde när man värmer upp det. Potatis blir inte bra att frysa.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
8/3/16, 1:53 PM
#2

Fryser in allt om det blir mycket över.

JazzBass
8/3/16, 9:51 PM
#3

Ärligt talat fryser vi in väldigt lite lagad mat. Det blir helt enkelt inte använt även om satserna mat jag gör oftast är lite väl överdimensionerade. Har alltid nåt annat jag vill testa istället för att ta till "färdigmat". 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
8/4/16, 12:44 PM
#4

Biffar och bollar (iallafall vegetariska) brukar jag försöka göra storkok av och styckfrysa.

l'm back

[nevamisse]
8/4/16, 8:44 PM
#5

Tack för svaren :) Tänkte att det kunde vara bra att ha färdiga matlådor till jobbet i frysen, så slipper man tänka på det varje dag.

Maria
8/6/16, 2:15 PM
#6

Jag fryser också in det mesta. Det är min man som har matlådor med sig numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
punkmusic
8/7/16, 8:42 AM
#7

Jag fryser in allt om det skulle behövas, även potatis. Det som jag testat att frysa men misslyckats med är grädde. Inte sås på grädde utan vanlig ovispad grädde.

Tant Grön
8/7/16, 10:24 AM
#8

#7 Man kan frysa grädde i t.ex. istärningspåsar, och ha i grytor. Man bör nog inte förvara den så länge i frysen utan använda inom ett par månader.

tlover
8/7/16, 12:00 PM
#9

#7 tänk däremot på att istärningsformar är gjord just för is. Den kan vara gjord av en plast som läcker giftiga ämnen vid kontakt med fett

l'm back

IaMiaMaria
8/7/16, 12:01 PM
#10

Jag bor ensam i en 2:a men har ändå en fullstor frys och det är jättebra! Så jag brukar också passa på då något är billigt att köpa mer och frysa in som tex köttfärs och annan mat, men även pålägg som rökt skinka och leverpastej åker in i frysen och så tar jag fram efterhand.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

TjockaBerta
8/7/16, 12:59 PM
#11

Jag fryser alltid grädde utan problem. Det är så enkelt att ta fram den frusna grädden och röra ner den i maten man lagar. Perfekt.

>>>Malum domesticum<<<

punkmusic
8/7/16, 1:17 PM
#12

Grädden aknske låg för länge helt enkelt. Dock har jag inte varit med om mat som legat för länge i en frys förut :)

Maria
8/7/16, 1:18 PM
#13

Feta saker ska man inte frysa mer än 3 månader tror jag. I alla fall brukar jag ha den regeln.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: