Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1625 ggr
tlover
2016-07-28 15:35

Testat att laga mat i koppar?

Jag såg just på tv kopparkärl som hade ett lager rostfritt stål som stekyta. Nån som testat såna? Hur är de jämfört med gjutjärn? (som jag älskar förutom vikten) Är det något värt att spara pengar till?

l'm back

Annons:
JazzBass
2016-08-02 21:06
#1

Jag tycker rostfri stekyta funkar bra, men något kärl med nån väsentlig mängd koppar har jag aldrig testat. Vet bara att de normalt är svindyra och att koppar är en väldigt bra värmeledare. Jag kan inte tro annat än att de är bra, men prisvärda vet jag inte om dom är.

Mitt bästa köp i år i köksväg är för övrigt en sauteuse av Paderno, alltså en ca 2 liters såskastull med rundade kanter i rostfritt. Den har också ett mellanskikt i aluminium som gör kastrullen lätt och ser till att värmen sprids jämnt. Visserligen var jag och överhettade pannan i misstag så bottnen är inte längre helt plan, men före det missödet var det min favoritkastrull speciellt för såser och dylikt. Den är faktiskt fortfarande det, men det blir inte riktigt lika jämnt stekresultat längre, så man får röra om lite oftare när man t.ex. fräser lök.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: