Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 2141 ggr
densomundrar
7/26/16, 12:30 PM

Saft i saftmaja

Ska låna en saftmaja och prova göra saft för första gången utav de bär vi har här hemma,men jag har ingen aning om hur man gör. Hittade detta recept som jag ska använda som bas då jag fått en del körsbär, men förstår inte riktigt hur en saftmaja används osv, har inga förkunskaper alls i hur man kokar saft. Någon vänlig själ som kan förklara för mig hur själva proceduren ser ut när man använder saftmaja utöver det som står i receptet? http://www.letarecept.se/recept/korsbarssaft-i-saftmaja--46.html Körsbären jag fick var på kvist, kan man koka bären med kvisten? Hur löser man lättast rengöring utav flaskorna? Är rädd för att ha dom i ugnen :-/

Annons:
JazzBass
7/26/16, 1:27 PM
#1

En saftmaja är egentligen en ångkastrull av större modell och med en uppsamlingsdel i mitten, varifrån man tappar ut saften. Man har vatten i nedersta delen, och ångan leds upp genom hålet i mittendelen till den perforerade ångdelen. Det gäller att se till att man har tillräckligt med vatten hela tiden så det inte kokar torrt. 

Det brukar gå fint att lämna kvistar och dylikt på, men bären kanske släpper saften lättare utan dem. Sockermängden lönar sig att anpassa enligt eget smak och tycke, det går också att koka saft helt utan tillsatt socker om man vill. Mormor brukade göra så, och blandade istället i socker när saften blandades ut för att drickas. På ett sätt är det smart, för man ser hur mycket extra socker man lägger i på det viset, men det tar ju alltid sin tid för sockret att lösas upp i kallt vatten.

Det allra mest praktiska är att ha flaskorna i ugnen, bara man diskat dem omsorgsfullt på förhand och hanterar dem varsamt med pannlapp så man inte bränner sig. Ha gärna en tidning eller nåt annat  under flaskan vid påfyllning, det minskar risken för att de spricker.  Flaskorna måste ju vara heta vid påfyllningen för att flaskan inte ska spricka, och sterila för hållbarhetens skull. Flaskorna ska också fyllas helt till bredden, gärna så det rinner över lite grann, så det inte blir nån luft (eller skum) kvar alls i flaskan, det också för hållbarhetens skull. Rätt påfyllda och lagrade svalt och mörkt håller saften i åratal.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
7/26/16, 7:23 PM
#2

Jag använder petflaskor som jag sköljt ur. Sen ställer jag dem i frysen och tar fram en i taget allt eftersom.

>>>Malum domesticum<<<

densomundrar
7/26/16, 7:48 PM
#3

#1 tack för ditt svar, det uppskattas, vart lite klokare. aha, så saften man använder är det man har i mittendelen? Inget speciellt angivet mått för vatten utan det är bara att koka på så länge bären släpper vätska? #2 ah, smart :-)

TjockaBerta
7/26/16, 8:02 PM
#4

#3 

Saften rinner ut ur slangen. Det finns inga mått. Man får lyfta på behållaren och se till att det finns vatten kvar längst ner.

>>>Malum domesticum<<<

densomundrar
7/26/16, 9:59 PM
#5

#4 tack :-) Men när vet man att man kokat färdigt saften om man inte har någon exakt mängd och dessutom kan behöva fylla på? Förlåt för mina kanske lite dumma frågor, men har varken gjort dethär tidigare eller varit med när någon gjort det.

TjockaBerta
7/27/16, 7:59 AM
#6

Det är klart när det inte längre rinner någon saft ur slangen. 

Vad jag avundas dig som får  koka saft. Efter alla år med fina bärbuskar och god saft har jag ingenstans att plocka bär längre. Men min fina Maja står och väntar i skåpet.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
densomundrar
7/27/16, 8:04 AM
#7

#6 hehe, ja, vi får se om det blir något utan denna saften, om det blir drickbart och om jag lyckas ta mig, köket och saften genom hela proceduren, haha :-) Jag har sett att det på lokala köp och säljgrupper på fb skänks bort bär om man kommer och plockar, tex vinbär men jag har även sett rabarber. Kanske skulle vara något om du har fb? Man kan ju även efterlysa någon som vill bli av med sina bär :-)

Gronstedt
8/17/16, 3:36 PM
#8

Det kommer vätska ur slangen så länge det kokar vatten i underdelen. Den blir bara blekare och smakar mindre, till sist blir det praktiskt taget bara vatten. Jag brukar köra tills frukten sjunkit ihop till halva volymen ungefär, eller till saften som kommer ut smakar för tråkigt.

Om jag skulle safta körsbär skulle jag krama sönder dem före saftning. Jag brukar inte sockra saften, varken förr eller senare. Låter den svalna i en stor kanna/gryta och portionsfryser sedan.

densomundrar
8/17/16, 5:41 PM
#9

Tack för dina tips :-) När du pprtipnsfryser, gör du det i iskuber då, typ?

Gronstedt
8/18/16, 9:33 AM
#10

#9: Nä, det brukar bli cirka 4-5 dl (en creme fraiche-burk, typ). Det är rätt lagom att göra åt utan att det blir dåligt. Brukar dumpa klumpen i en kanna och hälla på vatten, med eller utan kolsyra ( ibland med lite vitt 😉vin ) och dricka. Så kan man hälla på mer vatten allteftersom klumpen tinar. Bara att anpassa drickandet och spädandet så att smaken blir lagom.

Småportioner på någon dl är lagom om jag ska ha det i matlagning.

densomundrar
8/18/16, 11:00 AM
#11

Vad smart, då slipper jag ju oroa mig för allt kring att värma flaskor och liknande. Här ska det samlas och grävas fram små brukar :-)

Upp till toppen
Annons: