Annons:
Etikettmatprat
Läst 826 ggr
[Devya]
7/22/16, 3:33 PM

Förrätt, huvudrätt och efterrätt

Imorgon så kommer jag att laga mat för 6 personer. Jag har redan bestämt mig för att göra en pasta maträtt  (Gordon Ramsay's Farfalle [http://www.goodtoknow.co.uk/recipes/276018/Gordon-Ramsay-s-farfalle-with-bacon--peas-and-sage](Gordon Ramsay's Farfalle)). Jag har gjort den tidigare och det smakar väldigt gott, typ likt pasta carbonara. 

Till efterrätt har jag tänkt göra en äppelpaj av havregryn. Den brukar alltid vara en vinnare. Kanske serverar den med lite glass.

Nu är jag bara lite tveksam till vad jag ska laga för förrätt. Det är definitivt inget som jag är van vid att tillaga. Jag funderar på att göra en "tung förrätt" eftersom min sambos bror kommer på besök och han äter så hiskeligt mycket att jag kan inte begripa det (en gång åt han upp över hälften av en lasagne som jag hade gjort och det var en stor lasagne form). 

Har ni några förslag? Det behöver ju inte vara en "tung förrätt" utan ni kanske har fina förslag på vad som skulle passa in till de övriga rätterna. Jag har ju som sagt ingen erfarenhet av vad som passar sig eller inte. Det jag har funderat på är:

Gazpacho
Kycklingsoppa
En quische av något slag
Bröd -och tomatsoppa
Baconlindad haloumi 
Crêpes med skinkfylling

Som ni ser är vissa förrätter tyngre än andra. Vill väl helst att det ska passa in och finnas någon sorts balans och sådant känns väldigt svårt.

Annons:
Honestyisdead
7/22/16, 3:40 PM
#1

Jag tycker gazpacho är bra. Lätt men gör du en stor sats kan den som vill äta mycket. Till det kan man göra sätt med marinerade grillade räkor :)

[Devya]
7/22/16, 3:44 PM
#2

#1 Det är ju faktiskt en idé, att bara göra mycket av den och hoppas att den blir god. Jag borde antagligen börja på med att göra den ikväll isåfall. :) Marinerade grillade räkor låter också gott. Måste ta ett snack med sambon då han kommer hem ikväll.  :)

Gazpacho kan ju nog passa riktigt bra de här varma sommarkvällarna. Bara lite rädd att det ska bli en flopp då jag inte gjort något liknande tidigare men sen igen älskar jag verkligen att experimentera med mat.

Honestyisdead
7/22/16, 3:49 PM
#3

Precis kall soppa nu i värmen är perfekt. 

Gör soppan idag. Ett råd är att ta lite mindre lök och vitlök än vad receptet säger. Det brukar bli för mycket när det stått och gottat sig. Speciellt vitlök. Det brukar jag halvera. Man kan alltid lägga till lite vid behov precis innan servering :)

[Devya]
7/22/16, 3:58 PM
#4

#3 Tack för tipset! Jo, man vill ju inte att gästerna sen går hem med dålig mage vilket en massa lök kan åstadkomma. :D

JazzBass
7/22/16, 5:12 PM
#5

Jag testade det där gazpachoreceptet av gordon ramsay igår, och ja, jag håller med Hera om att inte ha i så mycket lök och vitlök. Blasten från en lök samt en vitlöksklyfta räcker nog. I övrigt blev den riktigt god. Googlar du så finns receptet i videon att hitta i textform också. Där framgår mängderna också bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Devya]
7/22/16, 5:19 PM
#6

#5 Jo, jag googlade fram receptet. 

Så det är en god förrätt ifall man halverar mängden lök då? :) Isåfall tänker jag köra på med den förrätten .)

Annons:
Honestyisdead
7/22/16, 5:21 PM
#7

Det gör du rätt i tycker jag.  Det är så gott och svalkande :) Berätta gärna hur det går!

JazzBass
7/22/16, 8:04 PM
#8

Tror det är väldigt viktigt att hitta riktigt mogna, söta tomater för att få rätt fyllighet. De ska gärna ha fått stå framme några dagar (jag hade för lite hemma, så jag skaffade mer strax innan jag tillredde den, vilket kanske var ett misstag även om jag tog de mest mogna tomaterna). Möjligtvis kunde man ersätta en del av tomaterna med en bra tomatjuice eller bra passerade tomater, speciellt om tomaterna inte är helt optimalt mogna. Ett knep kunde också vara att ha i lite vodka -några centiliter i en nornalstor sats - för att öka fruktigheten (tänk bloody mary). Nu var det här första gången jag ens åt gazpacho, så hur bra soppan kan bli vet jag inte. Bättre än det blev är jag nästan säker på att det ska gå att få den i alla fall,, även om soppan nog var omtyckt här hemma.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
7/22/16, 9:06 PM
#9

Man kan också tillsätta lite socker om det behövs. Om man inte hittar mogna tomater och inte har tid att vänta. Bara man ser till att det verkligen löses upp :)

Upp till toppen
Annons: