Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5753 ggr
Scorpio97
7/12/16, 7:31 PM

Torka kantareller

Vi brukar torka trattkantareller varje höst med gott resultat, men mamma hittade en del gul kantarell i skogen idag och då började jag fundera om det går att torka den också? Jag vet att man kan förvälla/frysa in, men enligt mig blir den smaklös samt får konstig smak då. Mamma gör det dock varje år.

Har googlat lite och läser att den kan bli seg samt besk. Är det någon här som har provat och vet om det går att undvika på något sätt? Blir det så oavsett om man torkar i ugn eller på tidningar? 
Kommer förmodligen prova lite själv också, men tänkte om någon annan redan hade hittat någon form av lösning :) Inte intresserad av att torka och sedan mala, utan vill ha i bitar/så hela som möjligt.


//Jessie

Annons:
JazzBass
7/12/16, 8:26 PM
#1

Vissa påstår att det går utmärkt att frysa in råa hela kantareller, men det har jag inte testat själv. Google ger motstridiga svar, vissa påstår att det är bästa sättet, andra menar att det inte alls blir bra. Torkning lär dock inte vara nån bra idé, det tycks de flesta vara överens om. Själv förväller jag alltid de kantareller som jag vill spara för vintern, tycker att det går bra bara man fräser dem tillräckligt länge i smör när man ska tillreda dem efter upptining.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
7/12/16, 8:33 PM
#2

Jag har provat att frysa både råa och efter förvällning, men jag tycker tyvärr inte det blir något bra resultat oavsett hur jag tillagar dom sen.


//Jessie

JazzBass
7/12/16, 10:12 PM
#3

Torkar man väldigt kontrollerat och försiktigt, och sedan blötlägger lika försiktigt, kanske ångar (inte ångkokar) dem istället för att ha dem i vatten, så kanske man kan få ett bättre resultat än annars. Men jag har inte provat, och vet inte om jag är speciellt intresserad av att göra det heller.

Jag tror nyckeln till lyckad nerfrysning är att göra processen så snabb som möjligt, alltså chockfrysa svamparna. Det skulle vara intressant att testa doppa dem i flytande kväve och sen frysa in de hårda frysta svamparna som normalt, men jag vet inte hur lätt det är för privatpersoner att få tag på det ämnet. Jag har använt det på ett sommarjobb en gång och det var ett häftigt ämne att leka lite med mellan varven, men det dunstar väldigt snabbt. Tror dock det skulle funka utmärkt.

Ett annat alternativ för nerfrysning kunde vara att lägga några råa svampar i taget i -20-gradig 40% vodka i en burk i frysen. De borde frysa ganska snabbt på det viset medan vodkan hålls flytande (men kanske får lite smak av kantarell - kanske en god sommarsnaps efter lite vidare förädling? 😃). Lite alkohol kanske svamparna skulle absorbera, men det försvinner ju vid tillredningen.

Snabb upptining är också viktigt. Cirka 20-25-gradigt vatten tror jag kunde vara optimalt att tina svampen i. Att långsam nedfrysning och upptining skulle vara skonsamt för maten är en myt, det har jag precis lärt mig när jag läst den utmärkta matnördboken "Matmolekyler" av Lisa Förare Winbladh.

(Mina märkliga idéer ovan kommer nog utav att jag är en rätt så yrkesskadad utvecklingsingenjör med uppgift att klura ut tekniska lösningar på diverse problem. Men jag tror faktiskt en del av det kunde fungera).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
7/12/16, 10:18 PM
#4

Tack för dina idéer/tankar på ämnet!


//Jessie

Honestyisdead
7/14/16, 1:23 PM
#5

Torka dom i stekpanna så en del vätska går ur och frys sedan.

Itchy
7/15/16, 9:17 PM
#6

trä dom på fiskelina och häng upp! har gjort så i många år och det funkar skitbra :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Scorpio97
7/15/16, 9:31 PM
#7

#6 Delar du dom då innan, eller hur gör du? Ungefär hur lång tid tar det? :) Och du har inte märkt av någon beska?


//Jessie

Itchy
7/16/16, 2:25 PM
#8

#7 delar bara på de största, resten hänger jag upp hela, och nej ngn beska har jag aldrig märkt av

och det tar 1-3 dagar som mest beroende på väder & luftfuktighet

You can't spell Bitchy without Itchy

Scorpio97
7/16/16, 6:29 PM
#9

#8 Okej, tack!


//Jessie

Maria
7/16/16, 8:04 PM
#10

Förra året så hade ICA torkade gula kantareller att köpa men jag har själv inte provat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
7/18/16, 3:28 PM
#11

Finnarna brukar ju salta in svamp. Har smakat och det är jättegott. Vet dock inte om det går med kantareller.
Annars kan man göra t.ex. pajer och frysa in.

Scorpio97
7/18/16, 4:03 PM
#12

#10 Enligt vissa foruminlägg jag läste när jag googlade, så är det inte kantarell utan en annan svamp som säljs som gul kantarell. Vet såklart inte om det stämmer dock. Men det var i alla fall vissa som hävdade att det är därför den varken är seg eller besk om man köper torkad i butik. 

#11 Åh, det har jag inte tänkt på (trots att jag är halvfinne och har hört talas om det, haha). Det ska provas :D

Göra pajer och frysa in är tyvärr inget alternativ, jag tycker oftast smaken blir konstig när man tillagar mat, fryser det och sedan värmer upp/tillagar det igen. Jag fryser inte heller in matlådor och liknande av den anledningen. Plus att jag endast äter stekta kantareller som tillbehör, inte som ingrediens i paj eller liknande. Så det fungerar inte för mig :)


//Jessie

Tant Grön
7/18/16, 4:22 PM
#13

#12 Men som jag skrev så vet jag inte om det funkar att salta kantarell. Egentligen skall det väl vara riskor. Men kanske går det med all svamp.
Berätta gärna hur det blev om du provar.

Annons:
Scorpio97
7/18/16, 4:34 PM
#14

#13 Skadar ju inte att prova, ska höra med några finska släktingar också vad dom tror.

Ska försöka komma ihåg det :)


//Jessie

Honestyisdead
7/18/16, 5:17 PM
#15

#12 Jag köpte gula kantareller idag. Färska.  Och visst är dom kantareller.  Det ser och känner man på lukten.

Maria
7/18/16, 5:39 PM
#16

Jag pratade med min bror som plockat massor med kantareller redan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
7/18/16, 5:50 PM
#17

#15 Ja, men jag pratade om dom torkade. Alltså att dom torkade kantarellerna som säljs i butik inte är riktiga kantareller. Färska kantareller har jag också sett i butik, det känns precis som du säger på lukten. 

#16 Vi plockade också massor några dagar innan jag startade denna tråd, men mamma frös ner det mesta till sig själv och så åt vi mycket färsk och sen har vi inte hunnit ut och letat mer så jag har inte kunnat prova att torka än :)


//Jessie

Honestyisdead
7/18/16, 6:05 PM
#18

#17 Aha. Den torkade har jag aldrig testat.  Men det låter märkligt att man skulle få sälja något som gula kantareller om det inte är det.

Scorpio97
7/18/16, 6:07 PM
#19

#18 Ja, det tyckte jag också. Det kan ju inte vara lagligt att göra så, sen vet man ju inte om det händer ändå.
Personerna som hade skrivit det hade ju inga källor direkt, men det var flera stycken på olika forum som hade skrivit det.


//Jessie

Tant Grön
7/18/16, 7:52 PM
#20

Dom här skall vara plockade i Värmland. http://shop.matochsmak.se/product/kantarell
Kanske går det inte så bra att torka hemma, kanske dom skall frystorkas e.d.

Annons:
[HundochKatt]
7/20/16, 1:56 AM
#21

Det går alldeles utmärkt att torka gula kantareller. Själv har jag svamptork och torkar de minsta kantarellerna och de "torraste" (inte senare på hösten när de är mer blöta). Min son som är kockutbildad, föredrar torkade kantareller före förvällda och frysta. Så det är åt honom jag torkar. Han tycker att det ger mer smak då. Och han tycker att de är goda att äta torra direkt också. ;)

Scorpio97
9/3/16, 7:39 PM
#22

Torkade en liten portion för några dagar sedan och jag tycker det blev riktigt bra. Kanske lite sega jämfört med färska, men helt klart godare än frysta (enligt mig då). Torkade i ugnen på 50 grader. 

Jag lät dom inte ligga i vatten eller liknande innan jag åt dom, utan stekte bara i ordentligt med smör. Brukar göra lika med torkade trattkantareller (tycker dom tappar smak om man låter dom ligga i blöt innan stekning).


//Jessie

Sindri
9/6/16, 7:03 PM
#23

Jag har aldrig lyckats torka kantareller så de blir bra. Jag lägger dem i kastrull på svag värme så att vattnet först går ut svampen, sedan in igen.

All smak kvar i svampen. Att förvälla innebär ju att kasta bort vatten man sjudit i, klart smaken försvinner då.

Scorpio97
9/6/16, 7:12 PM
#24

#23 Jag har provat som du gör, förvälla och slänga bort vattnet, koka och frysa in med vattnet samt steka och frysa in med eller utan fettet. Jag tycker smaken försvinner eller blir "fel" oavsett. Jag är väldigt känslig/petig helt enkelt :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: