Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1143 ggr
tlover
2016-07-01 13:24

Bäst av knivarna?

Vi ska flytta och då hade jag bara tänkt ta med mina bästa knivar,jag har däremot ingen aning om vilken/vilka som är bäst och undrar om ni vet.

De knivar jag har är inte bra överlag men det är Åhlens Zeuz, Åhlens Lyon och Atlantic chef (endast en av den sista).

Vilken/vila är bäst av dom?

l'm back

Annons:
JazzBass
2016-07-01 13:57
#1

Vilken/vilka tycker du mest om att använda? Där har du svaret.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2016-07-01 20:56
#2

Om du inte tycker att de är bra, kanske det skulle kunna sitta bättre med nya? De bästa jag vet för tillfället, till vettigt pris, är IKEA 365+. De knivarna får man ett helt set för ungefär fjärdedelen av priset på en likvärdig med finare märke (som Global exempelvis). Men åtminstone för mig är ergonomin bättre på IKEA-knivarna. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/34759/

Och om man nu råkar skaffa sig riktigt bra knivar, bör man ju också hålla dem vassa. Ikea har ett par olika slipar som är ytterligt lättskötta, den ena med tre stenar, och den andra med bara en. Man kan slipa både vått och torrt, och det är struntenkelt, bara dra kniven igenom fram och tillbaka. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50289169/

Den där slipen kan kanske göra underverk på någon av knivarna du har. Det hänger mest på vilket stål de är gjorda av. Stålet är viktigt, handtaget och balansen. Det jag gillar med serien 365+ är att de är i ett enda stycke, handtaget smitt direkt i samma material, och att man har bra grepp och handaget ligger högt, så att fingrarna inte är i vägen. De är lättdiskade eftersom inget vatten kan komma in någonstans.

tlover
2016-07-01 22:22
#3

#1 Jag tänkte mest om nån av dom är bättre efter att dom slipats upp tex. Jag tror jag ska sätta min man att slipa upp mina knivar rejält efter flytten och vissa stål är ju bättre än andra.

#2 Jag vill helst slippa att köpa nytt då vi har alldeles för lite pengar för flytten som det är och vi har massa inköp att göra som det är eftersom vi flyttar så långt att vi bara kommer att köpa ett lass och då ska allt viktigt med inklusive två företags grejer.

l'm back

Inkanyezi
2016-07-01 22:25
#4

Nej, inte ska du köpa nytt om du har några som är bra, men tipset kanske kan vara användbart för någon annan. Jag tycker att det är ganska trevligt att man kan få bland det allra bästa till omkring en tiondel av priset på dyra gatan.

Så om tankarna någon gång lutar åt det hållet, kan det ju vara bra att veta.

Upp till toppen
Annons: