Annons:
Etiketterrådtips
Läst 742 ggr
Therese
2016-06-14 09:05

Tips sökes!

På torsdag firar jag och min sambo fyra år tillsammans. Jag vill då laga och baka något gott, men jag vet inte alls vad jag ska göra! Har ni några tips till mig?

Annons:
Choklad
2016-06-14 09:21
#1

Marängsviss till efterrätt är gott.

U R us

Maria
2016-06-14 09:22
#2

Bästa tipset är väl att laga något som du vet att han tycker mycket om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Therese
2016-06-14 09:52
#3

#2 Jo fast det gör jag typ alltid, därför vill jag testa på något nytt. En god köttbit går alltid hem, men hur ska jag tillaga den och vad ska jag ha till?

JazzBass
2016-06-14 09:59
#4

Berätta gärna lite vad ni tycker om (eller absolut inte kan tänka er) samt hur matlagningsintresserade ni är. Just nu så är det ju grillsäsong, så kanske nåt grillat? Nåt som jag själv älskar är långkokt (ugnsbräserad) och välkryddad oxbringa (brisket) som man slänger på grillen till sist. Väldigt smakrikt och saftigt kött om det tillagas rätt. Blir dock en torr och seg skosula om det fuskas. Klyftpotatis är aldrig fel (om man inte kör på lågkolhydratskost), och tilltugg i form av t.ex. coleslaw och grillade marinerade grönsaker och champinjoner med vitlök och färska örter (t.ex. timjan) passar bra. En god sås på buljongen från långkoket fulländar rätten.

Grillad fisk är också gott, men det kräver lite erfarenhet för att lyckas bra med det. Ett tips jag läste om precis nyss på den utmärkta bloggen taffel.se var att smörja in fisken med majonnäs då man grillar, för att den inte ska fastna i gallret.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Therese
2016-06-14 10:05
#5

Sambon äter inget vattenlevande tyvärr :O  Annars äter vi det mesta :) Viktigt att det innehåller kött :P Har tyvärr inte tillgång till grill. Men när jag läser önskar jag att jag hade haft tillgång till en!! Nom nom vad det lät gott!

JazzBass
2016-06-14 12:24
#6

#5 - Då kunde nåt långstekt kött i ugn funka, typ oxkind eller bringa. Oxfilé går också bra men det är mer kritiskt med tidpunkt för servering samt tillredning, den får ju inte bli överstekt om den ska vara saftig och god, och den ska helst vila några minuter i folie innan servering. Överstekt filé är nog bland det värsta jag vet i köttväg.  Min favorit är helstekt oxfilé (medium rare) med en gräddig och enkel sås på svart trumpetsvamp, men det finns många såser som passar. Att steka oxfilé som biffar är rätt utmanande om man vill ha det bra, så jag föredrar helstekt själv, men om man bara ska ha två biffar så känns det lite onödigt med en hel oxfilé på kring 2 kg, eller ens en halv. 

På Pinterest hittar man för övrigt en kvadriljon recept som får det att vattnas i munnen bara man använder rätt sökord. Det här hittade jag snabbt då jag sökte på "brisket oven":  http://spicysouthernkitchen.com/oven-barbecued-beef-brisket/

Ser gott ut visst? 🙂

Oxkind är otroligt gott om det kokas länge på svag värme (eller snabbt i tryckkokare), men det bör nästan kokas helt sönder i grytan. Det här receptet hittade jag på Pinterest som en av de första träffarna med sökorden "beef cheek": http://www.recipetineats.com/slow-cooker-red-wine-beef-cheeks/

Som tillbehör till oxkind passar potatismos bra, men jag skulle kanske helst byta det till en stavmixad palsternackspuré eller varför inte rotselleripuré (som inte har nästan nånting alls kvar av den där typiska sellerismaken, väl värd att prova på). Långsamt smörstekta morotsslantar med salt och dragon är också väldigt gott till mustiga kötträtter.

Ett fint kraftigt rödvin (t.ex. shiraz) är nästan ett måste till dessa rätter, men en god smakrik öl av passar också utmärkt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
2016-06-22 20:46
#7

Ett sista minutentips: Finhacka, lök, vitlök, oliver, chili och blanda med naturell färskost, lägg en klick på lövbiff och rulla ihop, eller vik och stek. Till är det gott med råstekt potatis i små tärningar och någon god grönsallad plus något gott mustigt vin. Till efterrätt är det gott med någon god glass som eventuellt kan förgyllas med varma bär. Om du vill ha en förrätt, så kan det vara gott med smörsvängd färsk spenat med knaperstekt bacon på en tunn skiva gott surdegsbröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Therese
2016-06-23 09:26
#8

Tack för tipsen! Det blev en perfekt stekt oxfilé (min man kan haha) med potatisgratäng och rödvinssås, och hemmagjort vitlökssmör.

Till efterrätt gjorde jag en kladdkaka, med chokladfrosting på och sen jordgubbar med gelatin kvar. Jag skulle ha tagit bort frostingen och istället haft mer jordgubbar så hade den blivit perfekt :)

Upp till toppen
Annons: