Annons:
Etikettfågel
Läst 1222 ggr
DesK
2016-06-14 06:52

Buljongkok i Wonderbag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En hel kyckling, en liten rimmad fläsklägg, två märgben, en rejäl bit rotselleri, några morötter, det gröna från en purjolök, en gul lök, 6-10 vitlöksklyftor,  3-5 dl vitt torrt vin, vatten, peppar och Herbes de Provence. Inget salt, eftersom fläskläggen är salt.

Lägg ned allt, utom lök och kryddor,  i en gryta, gärna en av gjutjärn, koka upp och skumma ordentligt. Tillsätt kryddorna och koka 20-30 minuter på spisen. Lägg ett karottunderlägg i Wonderbagen, ställ på grytan, lägg över en handduk, på med det lilla locket, snöra igen bagen ordentligt. Låt stå i 6-8 timmar. Nu är kycklingen färdig, ta upp den, bena ur den och lägg tillbaka benen i grytan, koka upp och låt det bli riktigt varmt, ställ tillbaka grytan i bagen, låt stå 6-8 timmar. Ta upp fläskläggen, bena ur den och lägg tillbaka benen i grytan, häll i lite mer vin (eller annan syra) Låt allt bli riktigt varmt på spisen, ställ tillbaka grytan i bagen, snöra ihop den och låt stå i 8-10 timmar.  Sila buljongen och lägg i nya fräscha grönsaker, lite kyckling- och fläskläggskött, smaka av med kryddor och njut. Buljongen kan naturligtvis också drickas ur stor mugg.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JazzBass
2016-06-14 14:17
#1

Låter gott! Blir ganska många liter buljong på den satsen visst? 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2016-06-14 18:16
#2

Det blir några liter, som jag kokar ihop rätt mycket och sedan fryser i istärningslåda.  Suveränt att använda i såser mm stället för buljongtärningar 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2016-06-17 16:25
#3

Senast blev det två liter kraftig buljong.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sabinan
2016-06-18 03:09
#4

Härligt med egenkokt buljong, finns inte mycket som slår det 🙂
Jag kokade köttbuljong för några veckor sedan, det är fint att kunna piffa upp det mesta i köttväg med det, eller använda till såsgrund

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

DesK
2016-06-22 20:56
#5

#4 Ja visst är det! 🙂 

Nästa projekt, för min del, blir att kombinera tryckkokare med Wonderbagen. Då tänker jag koka benbuljong färdig i tryckkokaren och sedan koka kött på spisen i den buljongen och till sist låta den bli färdig i Wonderbagen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sabinan
2016-06-23 01:35
#6

#5 Det låter som om det kommer bli väldigt gott och smakrikt 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Upp till toppen
Annons: