Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 972 ggr
TjockaBerta
5/27/16, 3:47 PM

Filbunkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har satt filbunkar 😃

Är det någon mera här som brukar göra det? ✨ ✨ ✨

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
DesK
5/27/16, 3:50 PM
#1

Det har jag faktiskt aldrig gjort 😊 Hur gör du?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
5/27/16, 3:59 PM
#2

Jag köper en för att få undermjölk eller täta som jag tror man säger här. Den brer jag ut i botten på skålarna. Sen slår jag på rumstempererad lågpastöriserad mjölk eller sjuder standard mjölk och låter den svalna. 

Bunkarna får stå framme ett dygn och sen ytterligare 2-3 dagar i svalen. Sen in i kylen för de ska ätas kalla med socker och kanel och eller ingefära. 

Viktigast av allt: rör inte runt i filen. Den ska ätas med grädden överst.  

Jag tror att JazzBazz är hemma på det här 🙂

>>>Malum domesticum<<<

DesK
5/27/16, 4:43 PM
#3

Tack TjockaBerta, detta måste jag testa snart 🙂 Hur löser du det med att ställa dem i sval? Har du ett skafferi? 

 JazzBass är en klippa här på Matlust 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
5/27/16, 7:56 PM
#4

Tack DesK, kul att höra! 🙂

Jag är faktiskt rätt ute på det här, åtminstone tillverkningen, men direkt svårt lär det inte vara. Jag åt rätt ofta filbunkar som liten, speciellt hos mormor och morfar, men det var köpta varianter. Bäst var de röda med högst fettprocent. (Förstås!) Det tjocka gräddlagret överst är godast och krämigast, det som är under är lent, syrligt och så där lagom viskoelastiskt. 😛 Åt dem oftast med kanel och (alltför mycket) socker, men en klick sylt, t.ex. äppelmos, gick (går) också bra. 🙂

Borde nog testa göra såna här, det låter ju inte som några svåra saker. Tror lillgossen skulle gilla det. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
5/27/16, 8:06 PM
#5

Förresten så testade jag kärna smör för första och hittills enda gången i vintras. Syrade först en liter grädde som jag blandat 1 dl finsk surmjölk i i två dygn i ca 15 graders värme, ställde sen in den i kylen och när den blivit kall, vispade den till smör och kärnmjölk. Konsistensen på blandningen efter syrningen var som mitt emellan grädde och smetana. För att få temperaturen att hållas så där lagom sval, ställde jag litersmåttet med gräddblandningen i en kylväska (frigolit) tillsammans med ett kylblock som jag sen bytte ett par gånger. (Det här alltså som tips om man som vi inte har nåt svalskåp eller liknande var man kan ställa in filbunkarna).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sabinan
5/27/16, 9:34 PM
#6

Ja, jag brukar gör min egen variant av filbunke. 
Jag använder röd mjölk och lite grädde samt vaniljyoghurt som ger fin smak. Sätter det hela i ugnen på 50 grader i någon timme och sedan på svalning i rumstemperatur.
Förvaras slutligen i kylen 🙂

Det fina är att jag kan få den laktosfri, då både dottern och jag är laktosintoleranta

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Upp till toppen
Annons: