Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1980 ggr
DesK
2016-05-19 18:53

Tryckkokare?

Nu har jag bestämt mig för att köpa en tryckkokare. Vad ska jag tänka på och vilken ska jag köpa? Ge mig tips och förslag! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
2016-05-19 19:02
#1

Jag har blivit sugen jag med efter allt prat om det. Så jag följer.

Vet bara inte hur jag ska få plats med en. Köket jag har nu är stort och fyllt till max. Flyttar  snart och får mycket mindre kök :(

Inkanyezi
2016-05-19 19:09
#2

Jag har ju flera olika, så jag tror att jag känner deras för- och nackdelar ganska bra. Alla går att laga mat i, och det som skiljer är dels hur lättjobbade de är, men också säkerheten.

Jag tror inte att det säljs några osäkra numera, men förr var det vanligt, och det finns fortfarande i omlopp begagnade, liksom att en del märken som inte säljs här kanske finns utomlands.

Om jag skulle köpa en ny idag, skulle jag ta IKEAs kinesiska kokare, som i grunden är likadan som den avsevärt dyrare tyska från WMF.

Det som karakteriserar de här tryckkokarna är att kärlet är väldigt stabilt, rostfritt, och att det finns trestegs säkerhet. Det sista steget består av själva packningen till locket, som blåser ut genom två portar i lockets fals om trycket blir för högt. Då töms trycket genom att det sprutar ut neråt längs tryckkokarens sida mot spishällen.

Alla tryckkokare där man för ner locket under en fals i kärlet har nackdelen att de kan explodera.

Det som är knepigt är att med de nyare kokarna få tag på rätt packning, och packningen är den del som oftast måste bytas. WMF har funnits längst på marknaden, och packningen finns att köpa, men till ett sällsamt högt pris.

Det är viktigt att man har rätt packning, eftersom den är en del av säkerheten hos tryckkokaren. Kinesiska tryckkokare brukar ha flera packningar med när man köper dem nya; jag har inte kollat hur det är med IKEA:s, men förutsätter att de kommer att fixa att packningen ska finnas i lager. När jag kollade nyligen fanns den inte, men jag har ställt en fråga till dem och hoppas att det ska fixas.

Enda nackdelen jag ser med tryckkokare av typ WMF och liknande är att de är ganska tunga att diska, så att exempelvis min fru med klena händer har svårt att hantera den i diskhon. De äldre modeller som har mindre säkerhet är i regel lättare. Vi har ett par sådana på Kuba.

JazzBass
2016-05-20 11:58
#3

Kul att ni funderar på tryckkokare! Jag är ju som ni vet såld på tekniken och ser massor med fördelar med den. Själv sålde jag ett fondueset för att få plats med den i ett skåp, så man får prioritera lite om man har ont om utrymme.

Det här långa inlägget handlar om Ikeas tryckkokare. Jag har versionen på 6 liter, två stycken faktiskt eftersom jag reklamerade den ena och fick en ny på posten. Dessutom har båda mina bröder en likadan. Jag skulle dock inte rekommendera Ikeamodellen utifrån hur den ser ut idag, om man inte är beredd att göra ett litet ingrepp på den.

Det är i grund och botten en bra, lättanvänd tryckkokare. Men orsaken till att jag reklamerade den första är ett typfel som jag senare märkte att tydligen alla har, så det hjälpte inte ett dugg att få en ny. Den andra var t.o.m. värre än den första. Typfelet är att de läcker väldigt mycket ånga, cirka fem gånger mer än vad en bra tryckkokare borde göra. (Ikea säger också att man alltid ska ha minst 2,5 dl vätska i tryckkokaren, medan de mer ansedda modellerna bara kräver 0,5 dl). Dessutom kan man dämpa ångläckaget signifikant genom att trycka ner tryckjusteringsringen mot locket, vilket inte direkt påverkar intrycket av kokarens kvalitet positivt, men har ganska liten praktisk betydelse egentligen.

Problemet med det kraftiga ångläckaget är väldigt lätt åtgärdat, så lätt att det är märkligt att Ikea inte gjort nåt åt saken. Det är helt enkelt en fjäder i tryckregulatorn som är på tok för vek. Byter man den till en lika stor fjäder som kräver aningen mer kraft för att pressa ihop är problemet löst. Nu vet jag dock inte var man får tag på en sån fjäder, men det går att åtgärda på ett annat sätt; nämligen att lägga in en liten (diameter ca 7-8mm och tjocklek ca 1,5-2,5mm) och värmetålig del mellan fjädern och ena ändläget, så fjädern blir lite mer förspänd. Detta har jag gjort på båda mina tryckkokare. Tyvärr för med sig ett nytt men mindre problem, att trycket inte går ner ända till normaltryck när man skruvar på ratten till ångutsläppsläget.  Släppa ut ånga måste man i vilket fall som helst göra försiktigt i steg för att det inte ska börja stormkoka i tryckkokaren, vilket kan smutsa ner och i värsta fall täppa till ångutsläppskanalen. (När ånga släpps ut sänks ju trycket och därmed kokpunkten, och den överhettade vätskan börjar koka). Måste man släppa ut trycket snabbt och säkert är det enkelt att spola vatten över locket (dock inte så det kommer vatten på på tryckregulatorn eller säkerhetsventilen), och på bara några sekunder går trycket ner så långt att det går att öppna locket. Denna metod nämns även i bruksanvisningen.

Tryckregulatorn går lätt att skruva isär och montera tillbaka, så det är absolut ingen svår manöver. Om nån vill ha instruktioner med bilder kan jag göra sådana. Det är bara en skruv man måste ta bort efter att man avlägsnat tryckregulatorn med ett medföljande verktyg, sen är det bara att plocka isär. Det tar nog inte ens en minut för mig att skruva isär tryckregulatorn, ta bort den lilla biten, montera allt tillbaks och skruva ihop den igen, om jag så vill. Det är inte så många delar att hålla koll på.

Det finns en liten risk att trycket kan nå för högt i och med denna mod, om man lägger dit en för stor bit, men så länge man har koll på tryckindikatorn i mitten så är det ingen fara. Jag tror att Ikea velat göra denna kokare så idiotsäker (bokstavligt talat) som möjligt, och därför valt att låta kokaren läcka mycket ånga. Mina kokare börjar efter modden läcka ånga kraftigt  om trycket stiger lite över nivå 2, men är väldigt tyst då trycket är exakt på nivå 2, som man oftast använder. Perfekt så.

Det kanske bör tilläggas att även om trycket kan stiga lite högre efter modden ska det mycket till för att nånting ska gå fel. De flerdubbla säkerhetsmekanismerna påverkas inte av modden och risken för explosion är i praktiken helt obefintlig. Vid trycknivå 1 är trycket 0,6 bar, vid trycknivå två 1,0 bar. Den faktiska trycknivån ser man via tryckindikatorn på mitten av tryckregulatorn, och det finns ett varningsstreck som syns om trycket stiger på tok för högt. Ena säkerhetsventilen är kalibrerad att släppa ut ånga/tryck först vid 2,6 bars övertryck, och själva kokaren ska ju klara ännu långt mer än det. Tätningen ger troligen upp nånstans vid samma tryck också. Själv räknar jag som ingenjör så gott som dagligen på trycksatta systems hållfasthet på jobbet, och min uppfattning med min tekniska bakgrund är att modden är helt ofarlig. Man bör dock ha lite bättre koll på spisens effekt, på samma vis som man måste om man skaffar en lyxigare modell med fyrdubbel prislapp. Den som gör denna mod gör det dock på egen risk.

Angående tätningar till denna, så står det i manualen att man ska kontakta ikeas kundtjänst om man behöver en ny packning, som de ju rekommenderar att man byter en gång per år. Jag har dock inte bytt än efter ett drygt år i medelintensiv användning, och packningen ser ut att vara i riktigt bra skick fortfarande, så jag kör vidare med den nuvarande tills den börjar visa sina första tecken på slitage.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2016-05-20 12:06
#4

Det man ska kolla på packningen är förändringar i hårdheten. Om den blir hårdare blir den mindre säker och det gäller främst packningens "rygg", den som ska puta ut genom porten i lockets fals om trycket blir för högt.

Packningen slits knappt alls, men den förlorar med tiden och användningen sin spänst. Om den alltid ligger i samma läge i kokaren kommer delen som är närmast ventilen att hårdna tidigare, alltså invid handtaget. Man ser det på att den mörknar och att kanten kan kännas hård. Man bör inte ha packningen så länge att den börjar läcka, och om man tar ur den när man gör ren locket kommer den inte att ständigt ligga i samma läge, så då håller den längre.

En packning kan hålla flera år, och om man handdiskar den får man ganska bra koll på att den fortfarande är mjuk. 

Om jag vill sänka trycket fort fyller jag lite vatten i diskhon och sätter ner tryckkokaren där. Lite fortare går det om man samtidigt spolar lite vatten över locket, men det räcker med att sätta ner den i vattnet, som då kokar lite grann tätt intill kärlet. För det mesta låter jag trycket sjunka av sig själv.

Jag har lärt mig hur det funkar på min spis, och jag ser när regulatorn börjar lyftas, då jag sätter ner effekten till 2 på kokplattan, vilket inte ger något ångläckage alls med min senaste tryckkokare, och ventilen håller sig precis där jag ser andra strecket.

JazzBass
2016-05-20 12:34
#5

#4 - Ja, om materialet blir hårdare eller elasticiteten i övrigt verkar minska så är det ett tecken på att det är dags att byta. (Jag orkade inte skriva det då inlägget redan blev så långt). För ikeakokaren rekommenderas det att man tar bort packningen vid rengöring av både kokare och packning, och lägger tillbaka den på sin plats efteråt. På det viset hamnar den alltid på olika ställen och slits också jämnt. 

Ikeas kokare ska enligt manualen handdiskas, och detsamma gäller packningen. I diskmaskin tror jag speciellt packningen skulle bli dålig snabbt. Nedre delen skulle jag nog våga sätta i diskmaskin ändå, men inte locket eller några av de delarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-05-20 20:12
#6

Här är förresten en bra sajt med hur mycket information och tips som helst om tryckkokning:

http://www.hippressurecooking.com/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-06-03 09:03
#7

Hur går det med tryckkokarköpet? 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2016-06-03 09:22
#8

Jag har läst en del på olika tyska sidor också, men lider ännu av beslutsvelighet. Känns som att det blir en från Ikea som jag ber min ingenjör att fixa till enligt dina tips 🙂 Måste bara ta mig tid att åka till Ikea 🙂 Är helt övertygad om att den blir ett bra komplement till Wonderbagen och vanliga grytor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-06-03 09:52
#9

#8 -Ok. 🙂 Ja det tror jag absolut!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2016-06-14 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu är den här, så nu är det bara för min gubbe att följa moddningstipsen som du gav, JazzBass 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-06-14 17:58
#11

Kul! Lycka till med tryckkokandet! Rekommenderar dock att testa den först med ett par dl vatten i för att bekanta sig med hur den fungerar sant se hur mycket ånga den släpper ut på högt tryck. Sen är det bara att köra på med modden. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2016-06-14 18:04
#12

Gubben kommer säkert gå grundligt tillväga, så självklart testas den först, precis som den är 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inkanyezi
2016-06-14 18:05
#13

Som min senaste tryckkokare funkar släpper den inte ut någon ånga alls vare sig på första eller andra strecket på ventilen. Men när det andra strecket är en millimeter till upp så pyser den.
Jag tycker att det är mycket praktiskt, eftersom jag inte behöver ha något överskott av vatten alls. Alla mina tidigare tryckkokare har "dansande ventil", en tyngd som börjar leva när trycket har kommit upp. 

Det är inte nödvändigt att vattnet ska koka när man väl har nått önskat tryck. Precis som när man kokar utan tryck är det en viss temperatur man vill ha. Det enda som kan behöva våldsam kokning är makaroner och annan pasta, men det tillhör inte mitt kosthåll.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
2016-06-16 10:32
#15

#13 - Det låter som din funkar som den ska då. Jag saknar ju erfarenhet av andra tryckkokare, men visst är det praktiskt med lågt ångläckage. Det är orsaken till att jag behövt modda både mina två samt mina båda brorsors tryckkokare av samma modell. Kanske Ikea äntligen fått tummen ur och bytt ut den där veka fjädern i locket? De måste ha fått mycket returer. Kanske de till och med läst vad bl.a. jag skrivit om tryckkokaren på nätet? 

En sak jag gillar speciellt mycket med tryckkokning (förutsatt att ångläckaget är lågt) är att man behöver så låg effekt på spisen. På min keramiska spis räcker det att ha effekten på ca 3-5 (1-9, steglöst reglage) för att upprätthålla högt tryck. (5 behövs endast i början om man har ett stort köttstycke som är kallt i mitten och därmed absorberar extra värme). Det är så lite tillförd värme att man inte riskerar bränna fast t.ex. ris. Dessutom borde väl trycket logiskt sett inte kunna upprätthållas så bra längre när riset absorberat all vätska? Bortsett från ett experiment med att koka risgrynsgröt i tryckkokaren (med lätt karamelliserad gröt som resultat) så har jag faktiskt bara kokat ris en gång i den, kanske för att den är onödigt stor och otymplig för att koka en liten sats på ett par deciliter ris. Kanske man borde skaffa den mindre fyraliterskokaren som komplement? Den skulle räcka utmärkt till bönor, ris och sånt.

Ett tillbehör jag rekommenderar att skaffa till tryckkokaren är en sån där ånginsats för kastruller av olika diametrar. Perfekt när man vill ångkoka rotsaker och grönsaker utan att alla smakämnen och vitaminer ska lösa sig i vattnet. Vattnet behöver ju inte koka för att ångning ska fungera, det är ju ånga som skapar trycket i kokaren. När sonen precis börjat med "fast" föda ångkokade jag ofta broccoli och blomkål i tryckkokaren för att det gick så snabbt att få den så mjuk att den gick lätt att mosa. För såna här tillämpningar är det för övrigt vettigt att koka på lägre trycknivån för att de inte ska gå från underkokta till mos på alltför kort tid. Eller koka på helt traditionellt vis. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: