Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1663 ggr
tlover
2016-05-19 11:49

Mat som passar i en slowcooker

Jag funderar starkt på att skaffa en slowcooker då den enda sättet att äta kött enligt mig är om det är långkokt.

Vi äter däremot främst vegetariskt eller fisk hemma så jag är inte säker på om det är ett så smart köp.

Vad funkar och vad funkar inte i en slowcooker?

l'm back

Annons:
JazzBass
2016-05-19 12:16
#1

Har du funderat på motsatsen, en tryckkokare? Det blir minst lika gott som vid ordentligt långkok (många hävdar att det blir godare och jag är benägen att hålla med), är väldigt energisnålt, maten blir färdig ca 2-4 gånger snabbare än vid konventionell kokning/bräsering, metoden bevarar näringsämnen bra p.g.a. kort tillredningstid, och tryckkokaren funkar utmärkt även för vegetabilier. Oumbärlig om man ofta tillreder bönor och kött som annars behöver lång tid på sig att bli möra. Bra även för ris som kräver lite längre koktid. Man kan även ångkoka t.ex. grönsaker och rotfrukter med utmärkt resultat i en tryckkokare bara man har en ånginsats.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2016-05-19 12:28
#2

#1 jo men en av de saker jag gillar med slowcookern är att man kan lägga allt i grytan på morgonen/förmiddagen och ha det färdigt till middagen.

Slowcookern skulle ju också vara energisnål.

l'm back

JazzBass
2016-05-19 14:19
#3

Jag är inte alls hemma på slow cookers, men jag har svårt att tänka mig att de är bra till så mycket annat än kött. (Att de är bra till kött tvivlar jag inte på). Därav rekommendationen för en tryckkokare istället, som ju är en riktigt mångsidig tidsinbesparare i köket. Jag uppskattar själv mest tidsinbesparingen, då det ger möjlighet att vara flexibel och spontan i matlagningen, och i den synvinkeln passar tryckkokaren mig utomordentligt väl. Kommer jag på att jag vill jag göra högrevsgryta efter jobbet, supermöra ribs (som jag också låter vara en stund på grillen till sist), eller en böngryta utan att ha lagt några bönor i blöt, så kan jag göra det på ganska kort tid utan att behöva fundera redan på morgonen vad jag ska göra. Jag tror en vanlig tryckkokare (spismodell) är lättare att rengöra än en slow cooker, då man diskar den som en vanlig kastrull.

Har du förresten bekantat dig med Wonderbag-konceptet? Det kunde vara nåt för dig också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
2016-05-20 14:25
#4

Jag har kört slowcooker i fem år nu, och det är helt suveränt till väldigt många saker, grönsaker, rotfrukter osv blir helt perfekta. Man kan också stoppa i saker under tiden, så ska du göra exempelvis en fisksoppa kan du köra allt utom fisken i åtta timmar på Low och sedan stoppa i fisken mot slutet.

Annars kan du köra allt kött i den egentligen, kortare tid om det är exempelvis filé, längre tid om köttet har mycket bindväv.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

tlover
2016-05-20 15:52
#5

#4 vad bra att man kan stoppa i saker under tiden. (det går ju inte med en tryckkokare) Du har inte testat vegetarisk?

l'm back

tlover
2016-05-20 21:40
#6

Jag får för mig att man borde kunna göra underbara buljonger i en slowcooker. 😍

#3 Den slowcooker jag kollat på ska gå att diska i diskmaskin (grytdelen, vilket är det enda som behöver diskas vad jag förstår).

Det negativa med en tryckkokare (förutom allt du och andra tagit upp i tryckkokar tråden) är ju att det är näst intill omöjligt att tillsätta mat efter halva tiden eller så, att det inte kan puttra på under dagen så att man nästan har middagen färdig till man slutar jobbet och att den tar plats på spisen (och jag har ofta problem med "bara" fyra plattor). Det var bland annat det som lockade med en slowcooker för mig.

l'm back

Annons:
DesK
2016-05-20 21:47
#7

Nu har jag ju bara en s k Wonderbag, men den tycker jag funkar jättebra. Jag blandar allt i grytan och låter det koka upp och efter ca 15 minuterställer jag ned grytan i Wonderbagen. Där får det sedan koka färdigt i 4-8 timmar. Nej, det går inte att tilsätta något under denna tillagning, så jag ser ingen skillnad där. Däremot ser jag en stor skillnad i att ingen el krävs. Så en elektrisk slow cooker är inget för mig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-05-20 21:54
#8

#7 Jag har funderat på en koklåda (samma sak fast i lådformat och inte lika fancy namn) men jag funderar nu mest på en slowcooker som sagt. En positiv sak med en slowcooker är just att den inte kräver så mycket el även om den såklart kräver lite el.

l'm back

DesK
2016-05-20 21:58
#9

#8 Vill minnas att du föredrar vegetarisk mat……då tror jag faktiskt att det vore bättre med en tryckkokare för kokning av torkade baljväxter mm.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-05-20 21:59
#10

#9 Vill jag få tips om tryckkokare så frågar jag om det. Jag vill inte vara ohövlig men jag börjar bli less på att folk tjatar om tryckkokare.

l'm back

DesK
2016-05-20 22:11
#11

Sorry, var inte meningen att såra dig. Ibland är det dock så att vissa tekniker funkar bättre än andra till viss typ av matlagning.  Det finns t ex inte en chans att du får till välkokta baljväxter i så låga temperaturer som slow cookern sägs använda. Jag skulle ej heller försöka koka torkade baljväxter i Wonderbagen. Fisk däremot funkar jättebra 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-05-20 22:15
#12

#11 Jag tror jag har kommit på ändå hur jag ska få baljväxter att fungera i en slowcooker. #4 tog ju upp att man kunde tillsätta saker under tiden så man borde helt enkelt kunna göra en grytbas som man tillsätter kokta bönor i just innan servering.

l'm back

tlover
2016-05-20 22:27
#13

Jag hittade rätt ord att googla och hittade massor av vegetariska recept till slowcooker som innehåller bönor så jag tror inte det blir något större problem 🙂

l'm back

Annons:
Davbjo
2016-05-20 22:35
#14

#5: Jodå, många gånger, jag har komponerat en indisk gryta som blir klockren i slowcooker.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

tlover
2016-05-20 22:39
#15

#14 Tack, jag tror nog det blir ett inköp när vi flyttat. Den verkar passa min slags matlagning perfekt 🙂

l'm back

punkmusic
2016-08-07 09:55
#16

Jag har en crock pot och den är underbar!
Förutom långkok kan den även ånga, vilket är en fantastisk metod enligt mig det fungerar suveränt med fisk och grönskarer. Som tidigare nämnt går det utmärkt att tillsätta ingredienser under olika skeden i kokningen, utan problem.

Det finns både värmehållning, timer samt temperatur och temperatur skala  high/low

Upp till toppen
Annons: