Annons:
Etikettmatprat
Läst 1199 ggr
[Sandi92]
2016-05-16 13:30

Gillar du söt smak?

Har alltid varit avundsjuk på dom inte gillar smaken av sött. Min pappa t.ex. Han tycker rentav att sötsaker är äckligt. Det tillhör dock inte vanligheterna tror jag inte. Har för mig att jag läst någonstans att det är programmerat i (de flesta av) oss att gilla sött och sånt med mycket energi i. Själv älskar jag sött och har varit beroende av det i perioder.

Annons:
Honestyisdead
2016-05-16 13:37
#1

Valde mittenalternativet. Blir aldrig sugen och njuter inte av det. Men kan äta det om jag blir bjuden på en middag.

Lillyrod
2016-05-16 13:41
#2

Jag gillar sött men har inte och har aldrig haft något beroende av det : )

Vanja
2016-05-16 13:43
#3

Jag svarar att jag gillar det, händer att jag helt enkelt måste ha choklad.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Scorpio97
2016-05-16 13:48
#4

Sockerberoende, så jag gillar sött.


//Jessie

Sabinan
2016-05-16 19:03
#5

Jag gillar sött men eftersom jag är diabetiker och har varit det under mer än halva livet, så äter jag automatiskt inte så mycket socker som jag känner för (vilket ju är tur 😉)

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Silent_Hill
2016-05-16 20:08
#6

Nej usch, jag tycker inte om något sött.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
TjockaBerta
2016-05-16 21:22
#7

Nej får jag välja tar jag hellre kött sallad, ost eller något pålägg.

>>>Malum domesticum<<<

JazzBass
2016-05-16 23:15
#8

Jag gillar absolut söta smaker, men inte sötsliskiga. Sånt som snickers osv är på tok för sött, gillar inte heller vanlig godis (typ vingummi) speciellt mycket. Många kakor och munkar har jag också lätt att hålla mig borta från om det bjuds, och köper nästan aldrig sånt heller. Däremot älskar jag choklad, allt från mjölkchoklad till riktigt mörk 85-procentig choklad. Efterrätter (som oftast inte är jättesöta) har jag väldigt svårt att hålla mig borta från, speciellt på finare restauranger eller om det ingår i priset på en vanlig lunchrestaurang.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2016-05-17 10:48
#9

Jag har i större delen i mitt liv inte gillat sött alls. Aldrig köp godis eller varit sugen på sötsaker.

Nu däremot efter en hjärnoperation kan jag äta hur mycket sött som helst och jag bara älskar det.

Märkligt att det kan förändras så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2016-05-18 05:18
#10

Jag brukade vara sockerberoende men sen jag började äta en massa grönsaker så har jag inget större behov av att äta något sött. Jag kan t.om. få riktigt avsmak för sött där emellan.

Jag har inte ätit godis, glass, bulla eller kex och dylikt på ett halvår nu. Det känns så skönt att ha blivit av med begäret. :)

tlover
2016-05-18 23:36
#11

Gillar det men är inte beroende av det (iallafall inte om jag jämför med min man).

Jag gillar såklart även andra smaker tex beskt är riktigt gott 🙂

l'm back

Carrosh
2016-05-19 22:19
#12

Jag valde "Jag älskar det", tyvärr. Jag önskar att jag tyckte mindre om det, då det söta varit min akilleshäl under hela min uppväxt och ända upp i vuxna år.

Däremot har jag lärt mig att man faktiskt kan ställa om smaklökarna om man inte äter så mycket sött, då uppfattar man t.ex. bär som mycket sötare än annars. Det är så jag fått göra för att inte fastna i sockerträsket igen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sisselie
2016-05-22 19:49
#13

Jag gillar frukt men inte godis och kakor och sånt.

Annons:
Davbjo
2016-05-23 08:26
#14

Jag tycker söta saker är helt OK, men det krävs balans, samt att jag inte gillar det i mat. Är inget fan av sötsur sås till exempel, ananas på pizza och sådant går också bort.

Ska en efterrätt funka behöver det söta finnas där, men som sagt balanseras up med exempelvis syrlighet.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
2016-05-23 09:30
#15

Fastän jag är väl medveten om sockrets skadliga effekt på hälsan, så har jag ändå börjat använda nån form av socker eller honung i maten ibland, som krydda. Det kan ibland behövas för att balansera och mjuka upp smakerna lite, t.ex. i tomatsås och kalla såser, och det är ju fråga om så små mängder att de knappast har nån praktisk betydelse. Tänker att det inte är värre än att ha t.ex. vanlig senap, ketchup eller lingonsylt i eller på maten, eller balsamico / dressing på salladen, saker som ju innehåller mängder med dolt socker. Vi har inte haft ketchup eller salladsdressing i vårt kylskåp på evigheter. Maten ska smaka bra utan dylika "smaklikriktare" tycker jag. I senapen jag rörde ihop i helgen använde jag visserligen rejält med både honung och socker, men den är å andra sidan så stark att man väldigt lite räcker väldigt långt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
2016-05-23 09:33
#16

#15: Viss mat kräver det, men då balanserar det ju som sagt, det ska absolut inte slå över och bli sött. En sockersöt tomatsås låter rätt äckligt, exempelvis. En sak som i princip alltid behöver sötma är svampsåser, det gör all skillnad i världen att tillsätta en liten klick honung, då svamp kan bli ganska beskt när det tillagas.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
2016-05-23 10:04
#17

#16 - Håller med, det får inte ta överhand. Men jag har inte heller nånting emot söta tillbehör till salta maträtter rent allmänt, som t.ex. lingonsylt och jag älskar att ha lite ananasbitar på min pizza. 😛

Intressant med honung i svampsås, det har jag aldrig testat. Å andra sidan gör jag aldrig en svampsås utan ordentligt med lök som får fräsa länge, kanske t.o.m. karamelliseras, för att dess sötma ska framhävas. På sistone har jag också börjat ha i en superfint skivad selleristjälk som får fräsa med, samt lite timjan. Balsamico har jag testat i svampsås, och det är absolut ingen höjdare. Däremot passar det fint med en skvätt vitt vin eller martini extra dry (vermouth) som får koka ihop med den stekta svampen och löken, innan man slår på grädde, och gärna lite miso. (Ursäkta mig för att tidigare här på forumet ha uttryckt en varning för att ha vitt vin i svampsås, den har visat sig vara obefogad åtminstone för champinjoner).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
2016-05-23 10:07
#18

#17: För två helger sedan gjorde jag fem liter murkelsås till en större fest där jag var ansvarig för huvudrätten, och då gjorde jag med gul lök, schalottenlök, morot och vitt vin (som bas). Trots bryning var jag tvungen att tillsätta lite honung för att balansera ut det hela, men det blev väldigt bra. Men det var väl helt enkelt för lite karamellisering för den mängden sås, gick ju lyckligtvis att rädda upp. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
2016-05-23 12:17
#19

Ja, lite extra sötma kan göra underverk ibland. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Intehärutandär
2016-06-11 01:32
#20

Jag är mer förtjust i nötter och mandel. Men har en svaghet för läsk. Inga mängder, men ändock.

Söt mat avskyr jag dock. Och sur. Klarar inte av sötsur sås t ex eller ättiksinlagda grönsaker.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-06-14 10:58
#21

jag fick höra en intressant grej som en läkare upptäckte på ett barn som avskydde sött men älskade beskt; smakområdena på tungan på barnet hade kastats om, så för barnet smakade sött rent avskyvärt, medan beskt smakade bra.

Huruvida detta stämmer eller ej har jag ingen aning om, men det lät spännande.

tlover
2016-06-14 11:03
#22

#21 Vissa har ju en speciell gen som gör att dom gillar beskt. Jag har den, min dotter verkar också ha den då hon älskar grapefrukt (1½ år)

l'm back

Leritza
2016-06-22 09:20
#23

Det beror på vissa saker är för söta för min smak.

De flesta safter, juicer och sylter går bort för de är så söt så jag blir smått illamånde. Godis är inte häller min favorit om det inte är choklad eller glass. De flesta bakverk älskas dock

TeknikSvett
2016-06-24 09:51
#24

Jag brukade få sötsug varje dag, men när jag slutade äta socker så försvann suget på ett par dagar. Äter man nyttigt så får man sug efter nyttig mat. 

Vad man blir sugen på har mycket med bakteriefloran i magen att göra.

Här är en förenklad artikel om det: http://www.iflscience.com/health-and-medicine/how-bacteria-our-gut-affect-our-cravings-food/

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


[Evilyn]
2016-07-01 14:02
#25

Jag avskyr det, det får mig att känna mig kvälmen.

Upp till toppen
Annons: