Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1898 ggr
JazzBass
2016-05-13 09:32

Selleri - najs eller bajs?

Selleri är en märklig grönsak. Fram tills relativt nyligen avskydde jag den av hela mitt hjärta. (Eller de, både stjälk och rot delar långt samma grundsmaker, men de säljs ju skilt). Det är dess väldig kraftiga, märkliga smak som jag haft väldigt svårt för. Och jag är inte ensam. Jag vet faktiskt ingen som säger att hen älskar selleri, utan oftast hör man motsatsen. T.ex. så har min sambo hatat selleri minst lika mycket som jag. I andra delar av världen lär dock folk äta råa selleristjälkar som snacks och tycker till och med det är gott. För så lite som ett år sen skulle det här varit en rent horribel tanke för mig. Men jag håller på att ändra åsikt. Ännu är jag inte speciellt förtjust i sellerismaken som rå, men det har gått upp ett ljus för mig hur fantastisk den här grönsaken faktiskt kan vara. På sistone har alltså allt oftare en bunt stjälkselleri hamnat i köpvagnen i butiken. Ibland även rotselleri. 

Jag föredrar sellerin tillagad, gärna tunt skuren om det är fråga om stjälkselleri. Då dämpas den speciella smaken kraftigt, samtidigt som den bidrar med fyllighet och karaktär åt rätten, och ökar grönsaksinnehållet. Jag har dock vant mig vid smaken så pass väl numera att jag inte har nåt emot mindre mängder rå selleri, men att tugga i mig en hel selleristjälk efter att den fått agera cocktailpinne i en Bloody Mary (en av mina absoluta favoritdrinkar) är fortfarande inget jag gärna gör. 

Rotselleri funkar ok i soppor, men nåt stort fan är jag inte, har för mycket trista minnen av det. Däremot är mos/puré gjord på rotselleri riktigt gott, bara man saltat tillräckligt och har i tillräckligt med smör och/eller grädde.  Testa gärna!

Vad tycker ni om selleri?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-05-13 09:33
#1

Det här receptet på en sellerisallad med parmesan funderar jag starkt på att prova. Det var faktiskt en sellerihatare som länkade till det nånstans på nätet:

http://www.seriouseats.com/recipes/2010/10/cook-the-book-celery-and-parmesan-salad.html

Ingredienserna i receptet är lite utmanande. Jag vet inte om det finns anchovy paste att fås hos oss, men anchovy = sardeller, så mosade inlagda sardellfiléer borde funka bra. (Sardellfiléer är salta umamibomber och utmärkta smakförhöjare. En liten burk är ganska dyr, men absolut värd sitt pris. Observera att ansjovis inte ens är i närheten samma sak!). Sellerifrön vet jag inte var man hittar, har inte sett såna nånstans. Vet ni? Istället för celery salt borde man kunna använda kunna ersättas med t.ex. Herbamare, eller salt och libbsticka. Kosher salt (ett lite grövre vanligt salt, ofta utan tillsatt jod) borde kunna ersättas med t.ex. flingsalt eller t.ex. halvgrovt himalayasalt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2016-05-13 09:50
#2

Jag älskar både stjälk- och rotselleri. Stjälk som rå att tugga på. Fint, fint skuren i en sallad.

Rotselleri är jättegott ugnsrostad med andra grönsaker. Oumbärlig i buljongkok.

Åsa S
2016-05-13 10:02
#3

Avskydde selleri tidigare men nu på senare år gillar jag den såpass att jag odlar den varje sommar, hemmodlat är alltid godast.

TeknikSvett
2016-05-13 10:06
#4

Jag har haft samma upplevelse som Åsa :) brukade hata selleri, grönkål, broccoli, etc. när jag var yngre, men nu älskar jag allt som är grönt! Vissa saker måste man bara tillaga på rätt sätt.

Selleri är dessutom utmärkt att dippa!

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


JazzBass
2016-05-13 11:26
#5

#3 - Jaha, den går att odla också hos oss? Har aldrig sett inhemsk selleri i butiken utan den kommer alltid nånstans söderifrån. Å andra sidan har jag ju inte kollat så ivrigt tidigare… Odla är tyvärr inget alternativ för oss, har inget bra ställe för det.

Kul att läsa era kommentarer! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2016-05-13 11:29
#6

Selleri är nog det enda i matväg som jag riktigt avskyr. Och då menar jag att jag tycker att det är så vidrigt att jag får uppkastningar bara jag känner lukten. Min bästa vän kunde under tonåren springa omkring och mumsa på en stjälk och tyckte det var det godaste som fanns, och jag minns fortfarande hur jag tyckte den stank. Hittar jag selleribitar i min mat så plockar jag bort dem. 🤮

Rotselleri kanske kan gå an i mat, om det är så pass lite att man inte märker av den. Den smakar väl inte så himla mycket, och vet jag inte att den finns där så tänker jag inte så mycket på det. Det är just stjälken/bladen jag tycker är så otroligt avskyvärda. 🤐

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
JazzBass
2016-05-13 11:55
#7

#6 - Haha! Ungefär likadant har jag som sagt också känt för selleri tidigare (jag hatade ju selleri i 37 år) och samma inställning har även min sambo fortsättningsvis. Men trots en hel del skepticism har hon ändå oftast tyckt om maten som jag gjort med selleri, så länge jag inte (enligt henne) överdoserat. Större bitar plockar hon helst bort.  Puré på rotselleri har hon dock tyckt blir helt gott, och jag med.

Jag tycker stjälkselleri annars funkar ungefär som lök. När den skivas fint och fräses länge i smör så mildras smaken rejält och ger maten fyllighet. Kanske värt att ge den en sista chans, till exempel i receptet på champinjonsåsen jag lade upp för ungefär en vecka sen? Det var nåt av det godaste jag ätit på länge. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2016-05-13 12:34
#8

Tillagad gillar jag den. Inte råå. Mest som krydda i grytor.

Men det är vanligt i vårt land också att folk äter den rå med dipp. Känner flera som gör det.

Sabinan
2016-05-13 23:50
#9

Som krydda och som tillagad är den underbar.
Jag är egentligen starkt allergisk mot den och blivit varnad för att jag kan få en anafylaktisk chock om jag får i mig för mycket. Ändå äter jag det varje dag i form av Herbamare (+avocado+citron).
Tänker att jag istället vänjer kroppen vid små doser och därmed kanske skjuter upp allergi-tröskeln lite mer.

Dock ogillar jag rotselleri i alla former

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Carrosh
2016-05-14 09:47
#10

#7 Jo, jag såg receptet och tänkte prova det. Första tanken var att byta ut sellerin eller ta bort den helt, men det kanske inte funkar så bra i den såsen? Det lär nog dröja ett tag innan jag ger mig på någon selleri igen, försöker lite då och då, eftersom smaklökarna är i ständig förändring, men det lär dröja ett bra tag till nästa försök.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JazzBass
2016-05-14 09:51
#11

#7 - Jag tror det funkar också utan, men så tunt som jag skivade den (max 1mm skivor) så kokade den nästan helt sönder, och märktes alltså inte direkt, men jag inbillar mig att den bidrog en del till smaken ändå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[TanatosNyx]
2016-05-14 10:10
#12

Både jag och maken älskar selleri, dock avskyr jag rotselleri så fruktansvärt att jag utesluter den helt, även ur soppa och buljong.

TjockaBerta
2016-05-15 20:04
#13

Det är ingen favorit direkt men de passar där de hör hemma, tycker jag. I Bloody Mary och i köttsoppa eller lasagne.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Garm
2016-05-15 21:42
#14

Att äta rå stjälkselleri är inget för mig, det är inte gott. Kan funka i mat om det är millimeterhackat så det inte är för stora bitar av det jag måste tugga på. Jag blir dock dålig i magen om jag får i mig för mycket av det.

Rotselleri är något jag inte haft så mycket kontakt med, vad jag vet. Kanske i rotsakssoppor och sånt. Kan inte minnas smaken av det.

[Devya]
2016-05-17 19:36
#15

Det är en av de få grönsakerna som  jag faktiskt gillar. Jag älskar att äta det med dipp. Det är så himla fräsht och mumsigt. Tummen upp här åtminstone. :)

Upp till toppen
Annons: