Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2229 ggr
[Tibonnanj]
5/12/16, 5:05 PM

egen isglass inte isbit

Jag vill göra egen isglass men vill inte ha de där isbitarna som det blir när man bara fryser in mixad frukt eller saft. Tips, recept? har googlat men hittar bara recept på "isbitar". Vill ha liknande konsistent som på köpt isglass.

Jag har funderat på att göra något med gelatin eller mixa frysta vindruvor ( har du aldrig ätit frysta vindruvor borde du testa! :) )

Vill även ha lite länkar eller tips på butiker som säljer plastfria glassformar :)

Annons:
vendelay
5/12/16, 5:15 PM
#1
[Tibonnanj]
5/12/16, 5:30 PM
#2

Kanske skulle nämnt att jag inte vill att de ska se ut som dildosar hehe. Och att det skulle va billiga. Men de från lapland eco store kände jag till och det är dom det får bli om jag inte hittar andra :)

mejamylove
5/12/16, 5:30 PM
#3

Mixade bananer får ju inte en så isig konsistens men fortfarande grymt gott!

Tant Grön
5/12/16, 6:31 PM
#4

Jag frös Brämhultsjuice en gång. Det blev ganska bra. Minns inte vilken sort.

[Tibonnanj]
5/12/16, 6:35 PM
#5

Får testa både bananer och juice. Men tänker att Brämhults inte har massor tillsatser i sina juicer så det borde bli samma effekt som när man fryser in egenpressad juice med och utan fruktkött och den blir ju hård som is ändå :/

Honestyisdead
5/12/16, 10:09 PM
#6

Kolsyra vätskan innan du fryser in.

Annons:
[Tibonnanj]
5/13/16, 3:15 PM
#7

#6 Vill inte lägga pengar på en kolsyremaskin. Men har fryst in läsk och den blir också som isbitar :/

DesK
5/13/16, 3:43 PM
#8

Om du blandar i flytande glukos får du en mer seg konsistens, sedan är vissa bär och frukter lite svårare att hårdfrysa, så dessa blir inte heller till isbitar. Fläder funkar på det viset.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
5/13/16, 4:03 PM
#9

Saft blir som smaklösa isbitar, men inte saftkoncentrat. Det var väl sisådär 25 år sen jag provade sist, men jag minns det rätt bra. Skulle dock hellre gå på DesK:s tips idag, eftersom det är bättre ur hälsosynpunk med glukos t än en massa vanligt socker. Glukos hittas på sockerhyllan i butiken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Tibonnanj]
5/13/16, 6:52 PM
#10

Jag ska absolut testa glykos!

Flöffo
5/13/16, 10:50 PM
#11

Vet att min kompis gjorde en smoothie som hon frös in och konsistensen blev väldigt bra, hon hade fryst banan, dadlar, lite mandelmjölk samt frukt och bär.

//Flöffo

Tant Grön
5/13/16, 11:07 PM
#12

#11 Det låter väldigt gott. 🙂

[Tibonnanj]
5/14/16, 11:17 AM
#13

#11 Det lät intressant!  ska testa det med.

Har tänkt om det går att få i kokosolja också men då måste det nog va "fasta" frukter/fruktkött och inte juice eller saft.

Annons:
Flöffo
5/14/16, 7:05 PM
#14

#12 Det var den faktiskt! #13 Ja, smoothien måste nog vara ganska tjock tror jag, inte för mycket vätska för då blir den "isig". Jag vet att hon hade i bland annat mango och frysta jordgubbar, så man får nog ta frukter som har en liknande konsistens :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: