Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 3372 ggr
[nevamisse]
5/11/16, 10:16 AM

Skärbrädor

Vad har ni för skärbrädor i köket?

Jag har tre stycken i bambu och en i något träslag som jag inte vet vilket.
Funderar på att köpa någon skärbräda och ge bort, men vilket material är egentligen bäst? Ser på en sida att det mesta är i bambu, akacia eller gummiträ.

Annons:
JazzBass
5/11/16, 12:05 PM
#1

Jag har ganska många. 

  • En stor skärbräda i ek, ca 30x65x3cm, som jag gjorde av en överloppsbit ekskiva jag hade. Tröttnade på att hela fiskar eller filéer av modell större aldrig ryms på en skärbräda av standardstorlek. Ena sidan är tänkt för fisk, andra för kött, och är märkta därefter. Jag har en till, ännu större bit av samma skiva men den har jag ännu inte gjort nåt av.

  • 1 ganska stor träskärbräda från Ikea, för bröd och grönsaker och en gammal och sliten träskärbräda som vi enbart har för bröd.

  • 2 normalstora tjocka plastskärbrädor och en mindre

  • 4-5 st flexibla ikea-skärbrädor. Det var tidigare mina favoriter men jag har börjat tröttna på dom. Jobbiga att diska.

Överlag har jag börjat gilla träskärbrädor mycket mer på sistone, så jag använder plastskärbrädorna mest till lök och sånt som färgar av sig lätt, som rödbeta.

Här är förresten en intressant artikel om skärbrädor på en av mina favoritbloggar: 
http://www.barariktigmat.se/index.php/teknik/utrustning/item/247-skarbrador

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[nevamisse]
5/11/16, 3:07 PM
#2

#1 Tack. Bra artikel!

Tant Grön
5/11/16, 8:14 PM
#3

Jag använder bara skärbrädor i glas. Tycker det är mest hygieniskt. Har tre olika storlekar.

[Outlawly]
5/12/16, 8:13 AM
#4

#3 Hur går det med knivarna på glasskärbräda? Blir de slöa snabbt?

JazzBass
5/12/16, 9:50 AM
#5

#4 - Åtminstone om man tror på vad Anders som ligger bakom bloggposten ovan skriver. Man bör dock notera att har ett näst intill fetischistiskt intresse för exklusiva japanska och kinesiska kockknivar, så läget är kanske inte fullt så dramatiskt som han uttrycker det. Dock så är han forskare och doktor inom materialteknik, så det finns nog orsak att tro på vad han säger. Själv är jag också ingenjör med materialinriktning och jag måste hålla med om att det i teorin är helt solklart att det åtminstone inte positivt för knivarna. Hur dåligt det är kan dock debatteras, och det beror säkert en del också på vilken knivteknik man använder. Man bör nog undvika att eggen gnuggas mot skärbrädan i alla fall.

Själv skulle jag gärna ha en motsvarande glasskiva, men inte för att skära mot utan för användning såna gånger man behöver en tung och slät kall eller varm skiva, för att t.ex. kyla ner tempererad choklad på. Testade att temperera choklad för första gången i helgen (på hemlagad choklad gjord från grunden) och det gav mersmak, men jag hade inget bra underlägg för ändamålet.

Trä är förresten naturligt antiseptiskt. Medan bakterier på en plastskärbräda lätt växer till sig om de inte diskas bort grundligt, så sugs de in och dör bort ganska snabbt på en träyta enligt nån studie jag snubblade över för en tid sedan. Det studien inte förtäljde var dock om träytan måste vara obehandlad och färsk, eller om en inoljad och/eller välanvänd skärbräda är lika effektiv, vilket jag betvivlar. 

Bakterier är jag dock inte speciellt bekymrad över själv, så länge man inte skär färska grönsaker på en skärbräda efter att man haft t.ex. färsk kyckling på den, utan att diska den noggrant emellan. Men risken för t.ex. antibiotikaresistenta bakterier (och stora mängder antibiotikarester i köttet) minskar så länge man håller sig till inhemskt kött, speciellt ekologiskt. Vi brukar också använda olika skärbrädor för kött och grönsaker, så risken att bakterier från rått kött hamnar i en sallad är liten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
5/12/16, 11:17 AM
#6

Har billiga i plast från Ikea.  Lätta att diska och förvara.

Har en i ek också men den används det jag aldrig. Den är så otymplig.

Annons:
Tant Grön
5/12/16, 1:01 PM
#7

#4 #5 Har haft mina glasskärbrädor i många år och inte märkt att knivarna blivit slöa. Det beror kanske på vilka knivar man har?
Fick min första glasskärbräda i present och var först väldigt tveksam till att använda den, eftersom jag var säker på att knivarna skulle bli slöa. Men som sagt, det blev dom inte.
Plastskärbrädor tycker jag är mest äckligt, eftersom det blir skåror som inte går att diska ur + att det lossar bitar när den är välanvänd.

Honestyisdead
5/12/16, 1:06 PM
#8

#7 Klart det går att diska ur skårorna. Och börjar det lossna bitar hoppas jag man inser att det är dags för en ny ;)

[Outlawly]
5/12/16, 1:07 PM
#9

#5 Tack, jag skummade igenom inlägget men såg inte något om glas eftersom den inte va på bild.

#7 Jag tycker att de i glas är väldigt fina 🙂 håller med om de i plast, det är sånna jag har nu. 
Jag har också en i trä men som jag inte har behandlat nån gång på 3 år. Jag skär bara bröd på den nån gång i bland.

Men om man ska ge bort en skärbräda kanske det är bäst att ge en i trä medföljande impregnering och manual 🙂

Tant Grön
5/12/16, 1:11 PM
#10

#8 Jag har varit hemma hos folk som inte insett att det är dags att köpa ny. Har ingen lust att käka plast. 🤢
Gillar överhuvudtaget inte plast, och försöker undvika det i köket så mycket det går. Inte heller är det bra för miljön att köpa nya plastbrädor ofta.

JazzBass
5/12/16, 2:53 PM
#11

#10 - Du kan vara lugn om plasten i skärbrädorna, även om det mot förmodan skulle lossa små bitar. De mycket små mängderna som eventuellt kan lossna och hamna i maten - det blir solklart mest skåror eftersom materialet är väldigt segt och inte det minsta sprött - är dessutom helt ofarliga i sig, speciellt då de är gjorda av livsmedelsgodkänd polyeten. PE behöver för övrigt nästan inga eller väldigt små mängder tillsatsämnen till skillnad från vissa andra plastsorter. Det är också ett av de allra bästa materialen som finns när det kommer till kemikalieresistens, och påverkas alltså inte av nästan nånting det kommer i kontakt med, allra minst sånt man normalt lägger på en skärbräda, trots att det kan vara ganska starkt sura saker.

På mitt jobb används PE väldigt mycket, tusentals ton årligen i våra produkter, och många sågar dagligen i PE med både motorsåg, sticksåg och bandsåg. Det finns ingen hälsorisk involverad i det. Inte värre än att jobba i en träverkstad i alla fall.

Men som sagt så stämmer det som sagt att skårorna kan bli en grogrund för bakterier om man inte diskar dem ordentligt, gärna i maskin. Det står på vissa skärbrädor att de klarar temperaturer upp till 50°C, men det är onödigt lågt. Skärbrädorna kan möjligtvis slå sig lite av högre temperaturer, men materialet i sig tar inte skada av det.  Har man en väldigt sliten plastskärbräda behöver man inte nödvändigtvis slänga den heller, man kan möjligtvis gå över den med ett strykjärn och smälta fast alla repor, och få en blank yta som är som ny. Risken att den slår sig av behandlingen är dock ganska stor, speciellt om man inte stryker båda sidorna. (Jag har inte testat det här, men jag inte ser nån som helst risk med att prova det. Vid plastsvetsning, som vi sysslar med väldigt mycket på mitt jobb, smälter man plastytor med silikonbeklädda stålskivor upphettade till ca 220 grader, Några andningsskydd behövs inte ens inomhus. Testar man ovanstående borde ca 150 grader räcka. Två prickar på strykjärnet ger den temperaturen, tre prickar ger 200 grader. En prick är 110 grader. Enligt en länk jag hittade via google).

Miljöaspekten är svårare att reda ut, den har att göra med så mycket saker. Men plast har enligt mig oförtjänt dåligt rykte. PE, och många andra plaster är dessutom lätta att återvinna i nya produkter genom att man smälter ner plasten och formar om den, och om inte annat så ger plasten bra energivärde vid förbränning. Bättre att göra plast först av oljan och elda upp den när plasten gjort sitt, istället för att elda oljan direkt, tycker jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
5/12/16, 6:24 PM
#12

#11 Jag kommer i alla fall inte att köpa någon plastskärbräda. Räknar med att kunna ha mina glasskärbrädor kanske resten av livet, precis som mina stekpannor i gjutjärn.

Honestyisdead
5/12/16, 6:31 PM
#13

Själv lär jag aldrig köpa glas. Mina knivar är för dyrbara.

För visst sliter glas på eggen. Vi gjorde tester med olika underlag i skolan och glas slet fortare än plast och trä.

Annons:
TeknikSvett
5/13/16, 10:16 AM
#14

Jag kör 100% på trä, men de har en del fläckar från diverse köttsafter och tomater… För ett tag sedan hade jag en rejäl av plast och det var smidigt att man kunde köra den i diskmaskinen.

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Carrosh
5/13/16, 11:26 AM
#15

Ganska många i plast och 2 stycken i trä som min sambo gjorde under sin snickarutbildning.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JazzBass
5/13/16, 11:39 AM
#16

#12 - Gör du det, jag ville mest opponera mig mot argumentet att man får i sig plast, och speciellt att det skulle vara nåt farligt om det mot förmodan skulle hända att en bit lossnade.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
5/24/16, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har ett antal skärbrädor. De som jag faktiskt gillar bäst är från Clas Ohlsson i böjlig plast, det är de fyra likadana som syns i bilden. Brädan med rephandtaget har följt mig i många år och bambubrädan fick jag i julklapp. Utöver dessa har jag en rätt stor valnötsbit, det är den biten som skars ut för att kunna fälla ned spishällen i vårt förra hus. 

#1 Tack för flera bra tankar och tips! 🌺 Känns betydligt bättre nu att använda mina mjuka plastbrädor, men jag blev lite betänksam över det här med bambu, med tanke på vad de säger om bambu i din länk🤔

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TeknikSvett
6/10/16, 10:41 AM
#18

Nu har jag en nykomling i familjen i form av en "Jamie Oliver" brödlåda med skärbräda i gummiträ som lock. Ganska smart.

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


JazzBass
6/10/16, 11:52 AM
#19

#19 - Jag har sett den modellen, verkar riktigt bra! Måste bara inflika med en liten anekdot. En gång i slöjden då jag gick på typ femman eller sexan (drygt 25 år sen alltså) hittade jag på att göra just en sån här brödlåda med lock som skulle fungera som skärbräda, hittade jag på att göra på slöjden i femman eller sexan, ca 30 år sen alltså, som present åt mina föräldrar. 🙂 Men jag blev väldigt besviken då dom placerade den fel väg på bordet, med baksidan nedåt så luckan öppnades uppåt istället för neråt för att fungera som skärbräda. 😭Jag tror jag nämnde hur det var tänkt att den skulle användas men de lyssnade väl inte och tyckte att den var bättre så där. Om jag nu minns rätt. Lådan finns fortfarande kvar i en skrubb på gamla sommarstugan, men har nog aldrig använts som tänkt. 😕 Speciellt snygg är den väl inte, men rätt praktisk hade den varit i alla fall.

Gjorde förresten skärbrädor nu av den större ekskivan jag nämnde i #1. Delade den i två delar så det blev en 36x36cm och en ca 25x36cm skiva. Den större kvadratiska skivan gav jag nyligen som födelsedagspresent till brorsan, efter att ha ytbehandlat den med kokosolja. Den mindre behöll jag själv som lökskärbräde. Kokosolja lär vara bland det bästa att behandla skärbrädor med då det är mest mättat fett som är hyfsat stabilt och härsknar inte så lätt som t.ex. rapsolja.

Dock så har jag märkt att ek som material är lite väl hårt för skärbrädor. Den mindre skivan (den som jag behöll) har fibrerna tvärs över skivan istället för längs med, och det känns lite märkligt i kniven då man skär längs med fibrerna och råkar dra kniven i sidled på skivan, så jag skär i ca 45 graders vinkel mot fibrerna istället. Det går bättre så. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
6/10/16, 3:04 PM
#20

Jag har en stor träskärbräda som endast används till bröd.

Jag har flera plastskärbrädor och det kör jag i diskmaskinen. Bara att köpa nya när de blir för nötta.

Jag har haft glasskärbräda men mina knivar gillade inte den😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: