Annons:
Etikettfågel
Läst 3451 ggr
Skitgalen
2016-05-08 15:22

Hur gör man "shredded chicken"?

Jag skulle vilja testa att göra sån kyckling, inte strimlade utan mer som pulled chicken att ha i tacos, jag kan aldrig skära den i små bitar utan jag vill att det ska bli lite mört och falla sönder lite

Annons:
Skitgalen
2016-05-08 15:22
#1

Shredded chicken ska det ju såklart va i rubriken haha

Garm
2016-05-08 16:03
#2

Jag fick tipset att koka kycklingfiléer och "shredda" den med en gaffel. Så gör jag alltid när jag ska göra kycklingquesadillas.

Maria
2016-05-08 16:14
#3

Jag har en väninna som är uppvuxen i Peru och hon gjorde en maträtt med kyckling i småbitar och hon delade den alltid med händerna efter att den var kokt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2016-05-08 20:49
#4

Samma som med höns i Curry med andra ord!

Plocka isär köttet med fingrarna efter att det är färdigkokt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skitgalen
2016-05-08 21:34
#5

Hur kokar man kycklingen? Gör man det i en gryta med bara vatten eller gör man det i stekpannan? Är så sjukt oerfaren i köket…

Garm
2016-05-08 22:51
#6

#5 Jag brukar koka kycklingen i lättsaltat vatten i en kastrull och krydda kycklingen mer efteråt vid vidare tillagning.

Annons:
Skitgalen
2016-05-08 23:04
#7

#6 Hur länge kokar du kycklingen? Jag har kycklingfiléer nämligen. Steker du dom sen efteråt eller hur menar du med vidare tillagning?

Garm
2016-05-09 12:12
#8

#7 Är filéerna tinade så tar det ca 10 minuter tills de är färdiga. Är de frysta tar det ungefär 25 minuter, lite beroende på storlek på filéerna.

Då jag bara brukar göra shredded kyckling när jag gör quesadillas så steker jag den hastigt med "texmex-kryddor" så det blir lite mer smak på kycklingen. Det måste gå rätt fort, annars kan kycklingen bli torr.

Honestyisdead
2016-05-09 15:23
#9

Hur länge den ska koka beror helt på hur stor filén är. Finns ju gigantiska och små.

Googla efter recept.

Zepp
2016-05-09 20:48
#10

#5

Hej.. hej, hejda dig.. fileer har man till annat!

Bäst är med en hel höna, näst bäst en hel kyckling!

Tredje bäst är styckade delar av en kyckling.. dvs sånt med ben, brosk och skin o grejer!

Finessen är dels att ta tillvara sådant som inte är såå himla läckert att anrätta till andra rätter, dels att dessa delar då kräver litta mer koktid, de blir oxå godare/nyttigare då.

Använd fileerna att steka, ugnsbaka eller grilla.

Receptförslag;

http://www.ica.se/recept/salamifylld-kyckling-3787/

Det är det andra köttet du plockar från resten utav skrovet som du skall använda till sådana anrättningar.

En riktigt långkokt seg höna kommer garanterat att smaka såå mycket bättre!

Gör du det på färdiga fileer så lär de smaka lika gott som servetten, du lagt bredvid tallriken.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TeknikSvett
2016-05-13 10:14
#11

Vet inte om någon har svar på detta, men skulle det fungera om man tillagade kycklingen i en rökugn istället för att koka den? Kan tänka mig att det skulle bli väldigt gott!

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


DesK
2016-05-13 14:21
#12

#11 Det borde gå bra, jag har tillagat kyckling i klotgrill med rökspån och det blev mycket bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

oh-la
2016-05-14 16:13
#13

Lergryta skulle jag köra på, väl kryddad med lite vatten i botten av grytan. Eventuellt på en gul lök och någon vitlöksklyfta. Låg temp i ugnen i ett par timmar.

Annons:
JazzBass
2016-05-18 12:49
#14

Att koka länge borde funka bra. Med tryckkokare går det avsevärt snabbare än annars dock, plus att det är mycket energisnålare. Kokade igår faktiskt tre kycklingklubbor i tryckkokare i en liter vatten plus grönsaker, salt och kryddor så de var så möra att det gick att repa upp köttet ungefär som med pulled pork. Första klubban föll i bitar när jag skulle fiska upp den, de andra hölls nätt och jämnt ihop. Köttet blev riktigt saftigt och buljongen god, kanske använder den som blev över ikväll till en risotto eller nåt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
2016-05-18 19:08
#15

Jag skulle också rekommendera lergryta. Den blir så mör och saftig så den faller isär. Att koka köttet låter lite tråkigt.

>>>Malum domesticum<<<

JazzBass
2016-05-18 21:06
#16

Tråkigt bara om man kokar i enkel saltlag. 🙂 Men jag tycker dock ändå rent allmänt att det blir bättre smaker i tryckkokare än då man kokar på konventionellt vis. (Har dock inte testat det här utan tryckkokare).

Roligt blir det vilken metod man än väljer om man smaksätter så man får till stånd en riktigt god buljong på samma gång. Massor av lök, några vitlöksklyftor, nån skivad selleristjälk, morotsbitar, gurkmeja, ingefära, svartpeppar/chili, och kanske miso, torkad svamp och timjan och tillräckligt med salt eller asiatisk fisksås (smaka av saltmängden före du lägger i kycklingen), så är lyckan gjord. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2016-05-18 21:43
#17

Jag kokar ofta kyckling till buljong när jag gör asiatisk soppa med kyckling. Gör buljong på hel kyckling. Skillnaden mellan det och att göra kyckling i lergrytaom man vill ha den som pulled chocken är att jag tycker att kokad i vattnet blir väldigt blöt. I lergryta blir den lite "torrare" (missförstå mig rätt, inte torr som i torr kyckling. Finns det något otäckare!!). I lergryta upplever jag att kycklingen blir saftig utan att bli blöt och vattnig som jag tycker den blir om man kokar den tills den faller sönder.

Upp till toppen
Annons: