Annons:
Etikettmatprat
Läst 1016 ggr
Maria
5/5/16, 1:42 PM

Ramslök

Jag har i många år använt torkad Ramslök som jag tycker är så gott. Smakar som ett slags mellanting mellan vitlök och vanlig lök.

Idag såg jag att ICA sålde färsk Ramslök och jag undrar hur man använder den. Är den stark? Kan man hacka ner den i maten som vanlig gul lök?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Zepp
5/5/16, 1:54 PM
#1

Ohh.. har köpt deras Ramslök.. främst iomed att Mor frågade vad det var för något!

Grejen är.. iallafall vad jag läst och smakat mig till hitintills!

Det är blad, det är dock skälkarna som smakar vitlök.

Hur som helst.. värmer du dem så försvinner smaken.

Jag hackade dessa och lade dem på maten/i sallaten!

Värm som sagt inte.. se dem som ytterligare en sallatsresurs.. något att servera och bräcka gäster med!😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
5/5/16, 1:55 PM
#2

Aha, ja det såg ut som salladsblad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

isabella93
5/5/16, 2:10 PM
#3

Man kan t.ex. göra ramslökspesto eller använda den i soppor, pajer, sallad eller pastasås. Potatis och ramslöksoppa är gott, t.ex. (men blir kanske dyrt om man köper ramslöken i butik, då det går åt ganska mycket). Om man lagar något varmt är det bra att tillsätta ramslöken så sent som möjligt, annars tappar den lätt en del av smaken.

Zepp
5/5/16, 2:12 PM
#4

De såg ut som blad till Liljekonvaljer! 🤪

Hur som helst, de lär växa vilt i Sverige.. återstår att hitta sådana platser i ens närhet för att de skall bli ett mer frekvent inslag i min kost!

De lär skördas i April-Maj!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramsl%C3%B6k

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zadeira
5/5/16, 2:37 PM
#5

Ramslökssmör är så fruktansvärt gott! Det rekommenderar jag!

Maria
5/5/16, 2:40 PM
#6

Javisst är det gott men jag har bara som sagt testat torkad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
5/5/16, 2:40 PM
#7

#4 Om det luktar lök när du är ute i naturen så finns det förmodligen ramslök i närheten. 🙂 Doften är rätt stark, vilket är bra för då riskerar man inte att ta fel. Som du skriver så liknar de liljekonvalj, som är rätt giftig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
5/5/16, 3:09 PM
#8

#7

Japp.. iomed min länk ovanför där blommorna syns så kommer jag att hålla utkik efter Ramslök i min omgivning!

Däremot så verkar det som att det inte riktigt finns de habitaten i min omgivning.. fast man skall aldrig säga aldrig!

Vad jag begriper/tror så är både Ramslök och Kajp lökväxter.. däremot så verkar de inte användas främst för själva löken?

http://lillabjers.se/ramslok-ramsloken-kom-till-gotland-med-munkar-som-anvande-den-som-marktackare-humleodlingarna-den-har-en-frisk-vitlokssmak-och-vaxer-frodigt-dar-den-trivs-ramslokspesto-100gr-ramsloksblad-m/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
5/5/16, 3:19 PM
#9

#8 Har visserligen aldrig grävt upp någon ramslök, så jag vet inte hur själva löken ser ut, men jag tror inte den används. Har åtminstone bara sett att man använder bladen och möjligen stjälken i olika recept.

Om du hittar några så kolla först att det är tillåtet att plocka dem. I artikeln till Wikipedia står att den är fridlyst i Blekinge, men det finns andra ställen också, där man inte får plocka ramslöken även om den inte är fridlyst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
5/5/16, 3:22 PM
#10

#9 Vi har ett naturreservat med mängder och mängder av ramslök. Tyvärr får man inte plocka växter osv i naturreservat (som jag förstår det på kommunens hemsida) så gissa om man tycker det är surt när man går runt där och det växer i överflöd och så får man inte plocka..

Maria
5/5/16, 3:24 PM
#11

Jag ska i alla fall köpa nästa gång jag ser det och så får jag prova mig fram.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
5/5/16, 3:25 PM
#12

#10 Det är samma här, så det är därför jag vet att det inte går att plocka överallt. 🙂
Har två ställen där det finns ramslök i närheten, och det är inte tillåtet att plocka i något av dem. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
5/5/16, 3:35 PM
#13

De smakar hur som helst inte oävet!

Det är bladstjälkarna som smakar vitlök.

Iallafallom jag hittar sådana i min omgivning så skall jag plocka dem.. April-Maj.. om det är tillåtet!

Det påminner för övrigt om min första smak på Ruccola.. ett ogräs som växer närmare medelhavet.. det smakade annorlunda.. numera tycker jag det är min favo vad gäller blad/sallat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Carmarino
5/5/16, 3:41 PM
#14

#13 Är inte själv så förtjust i ruccola, men något av det godaste jag ätit är en ruccolasås/-kräm som serverades till stekt kyckling. Önskar jag hade receptet, men har inte hittat något som liknar det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/6/16, 2:55 PM
#15

Ifall någon känner sig sugen på att göra ramslökssmör, så finns det ett recept här:
http://www.news55.se/elfving/kanske-det-godaste-smor-du-atit/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
5/6/16, 2:59 PM
#16

#15 Men det låter ju jättegott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
5/6/16, 3:26 PM
#17

#16 Ja, herr Elfving tycker ju att det är "kanske det godaste smör du ätit", så det är det förhoppningsvis också. Har ett knippe ramslöksblad i frysen, så det är nog hög tid att ta fram dem och se om de fortfarande är ätbara. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
5/6/16, 3:46 PM
#18

#14

Första gången jag åt Ruccola så trodde jag att det var något fel på denna iomed att jag vara van vid att sallatsblad inget smakade!

När jag såg att alla andra åt av denna utan besvär så insåg jag att den skall smaka så.

Numera tycker jag om att den smakar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
5/6/16, 3:47 PM
#19

Ruccola är ju lite pepprig i smaken och jättegott tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
5/6/16, 3:53 PM
#20

#19

Prexis vad jag menar!

Smaklös isbergsallad är numera förbjuden i mitt hem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Carmarino
5/6/16, 4:00 PM
#21

#20 Själv tycker jag faktiskt att isbergssallad smakar gott. Vet att de flesta fnyser åt denna sallad, men med en liten skvätt rapsolja eller solrosolja på så är det en delikatess för mig.

För några år sedan kollade jag på programmet "Grumpy old men", och en av de sura gubbarna sa då om ruccola ungefär så här: "om man vill ha pepprig sallad så kan man ju hälla på peppar på vanlig sallad". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
5/6/16, 4:04 PM
#22

Den är ju dessutom ingen nyhet för Sverige som jag trodde först.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Senapsk%C3%A5l

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
5/6/16, 4:13 PM
#23

#22 De blommorna tycker jag att jag känner igen. Har nog sett dem i skogen och trott att det varit någon form av maskrosor, på grund av bladens form. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
5/6/16, 4:17 PM
#24

Jisses.. ytterligare en växt att spana efter med andra ord.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
5/6/16, 4:31 PM
#25

#24 Jäpp. Du blir snart självförsörjande på sallad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: