Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 753 ggr
[Marshmallows]
2016-04-26 20:15

Vitaminer/brist? tips?

Hej, jag misstänker att jag inte får i mig alla vitaminer/näring jag behöver då jag inte äter så bra pga ångest och liknande vill inte gå in exakt på vad det handlar om. Vad kan jag äta för att få i mig mer? funkar multivitamintabletter, jag vill inte ta medicin helst, kanske finns frukt/grönsaker som innehåller mycket bra också? vill helst ha något tillskott eller vad det heter typ som brustabletter med tillsatta vitaminer. Tack för tips

Annons:
Bill&Bull
2016-04-26 21:00
#1

Multivitamin funkar utmärkt om du vill ha extra tillskott av flera olika vitaminer och mineraler :) Finns fler att välja mellan, om det finns i brus just vet jag inte eller om det mer är för enskilda vitaminer då. En multivitamin som går att tugga är Enomdan om du föredrar det. När det gäller frukt/grönsaker så innehåller de flesta någonting bra, men generellt så välj frukter/grönsaker med stark färg.

||My Love For Animals Is Immortal||

JazzBass
2016-04-26 21:52
#2

Jag led ganska länge av lindrig (ej diagnosticerad) depression tidigare i livet, men det försvann väldigt snabbt när jag hösten 2010 bestämde mig för att börja äta enligt LCHF. Nu äter jag inte så längre - alla kolhydrater är inte av ondo - men jag äter fortfarande rejält mycket mindre pasta, potatis, bröd och socker än jag gjorde tidigare, och rejält mycket mer grönsaker. Än har depressionen inte återvänt och jag är nästan helt övertygad om att det är tack vare valet att till stor del avstå från de snabba kolhydraterna. Det stora grönsaksintaget har garanterat också hjälpt mig få i mig mer av alla vitaminer och spårämnen man behöver, vilket också minskar risken för bl.a. depression.

Vad jag vill säga är att det är både vad man äter och inte äter som påverkar ens hälsa, både den fysiska och den mentala. Undvik skräpmat och snabba kolhydrater och ersätt tomrummet på tallriken med en stor mängd grönsaker. Var inte rädd för feta såser, man behöver kalorier från fett då man minskar på kalorierna från kolhydrater. Drick vatten till, inte mjölk, saft, öl eller läsk. Undvik korv och fiskpinnar, och ät istället riktigt kött och fisk. Ju mindre processad maten är, desto mer näringsrik. Kött och fisk är väldigt näringsrikt och mättande.

Frukt och speciellt bär är näringsrikt och bra att äta emellanåt, men dessa bör ätas som sådana snarare än i form av juice eller nåt annat. Det är lätt att dricka mer juice än vad som är hälsosamt, men svårare att överäta sig på färska bär/frukter. I de hela bären/frukterna finns det också en hel del fibrer som dämpar upptaget av fruktens socker, och innehåller mer näringsämnen.

Visst kan man komplettera med multivitamintabletter och liknande, men det ska vara just det, ett komplement till en bra kost. D-vitamin och omega 3 kan vara bra att ta som tillskott då dessa kan vara svåra att få i sig i tillräcklig mängd ur den mat vi äter. (D-vitamin behövs inte på sommaren om man vistas utomhus i solsken regelbundet).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Marshmallows]
2016-04-26 22:17
#3

#2 Jag har haft psykiska problem under hela mitt liv, har också det på papper så att säga. Jag ska vara glad över att jag ens får i mig mat och det jag får i mig så försöker jag äta näringsrikt men jag går inte efter någon specifik diet, har faktiskt testat LCHF under en längre period men det är inget jag gör längre som sagt. Men jag vill inte ha tips om kost utan jag undrar om någon vet om något bra man kan komplettera med om man äter dåligt.

Carrosh
2016-04-27 23:02
#4

Jag tror nog det är viktigare ATT du äter, att du får in måltider på fasta tider under dagen, så du får i dig ordentligt med näring. Du har inte funderat på att skriva matdagbok? Då kan du lättare se vad du får i dig och om du får i dig tillräckligt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

DesK
2016-04-28 08:32
#5

Nu har Ts i och för sig lämnat iFokus, men jag svarar i alla fall. 

Om man ställer en sådan här fråga här på sajten, så är det helt säkert så att man får tips om hur man kan äta bra och vettig mat. Så JazzBass' svar var ett mycket bra och vettigt svar. Dessutom skriver du i #0 att du inte vill ta medicin, då blir det ju helt självklart att du får tips om att äta bra mat. Precis som Carrosh säger, så är det viktigt att äta bra mat. Det finns ingenting som kan ersätta bra mat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Devya]
2016-04-28 09:55
#6

Det är bra om man först kollar upp vad för brister man har istället för att bara gissa och ta lite ditten och datten.

Jag tänker imorgon kolla upp vad jag har för brister då jag har helt plötsligt börja tappa mitt hår och det ser inte ut att sluta. Jag är orolig över att det är vitamintillskottet som jag har tagit, som har även orsakat det är. Mycket möjligt att jag tar vitaminer som min kropp inte klarar av och därför tappar jag allt mitt hår just nu. 

Oberoende, kolla först upp och sen ta det du behöver så inte kroppen tar skada.

Annons:
Upp till toppen
Annons: