Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1384 ggr
[Avokado637]
2016-04-23 22:14

Nybörjare

Jag vill lära mig laga mat! Tycker att det är kul när jag väl gör det men det är så himla mycket bry med att hitta något roligt recept hela tiden. Hur ska jag komma igång och hur ska jag lära mig att gå utanför recepten och pröva mig fram? Eller är recepten som dom är för att det är så dom ska vara.. Inget för en nybörjare att börja peta i med andra ord. Ska för övrigt ha gäster nästa helg! Ska laga huvudrätt och efterrätt. Några tips?

Annons:
[TanatosNyx]
2016-04-23 23:11
#1

Recept är grunden i matlagning. Med tiden lär man sig hur matkemin hänger ihop och kan ta ut svängarna utan att det blir tokigt. :) Så recept är alltså en ypperlig starthjälp och fingervisning, men inget är hugget i sten.

En bra baskokbok är en god början, sen kan du hitta något trevligt matlagningsprogram eller kolla in t.ex. youtube, det är så mycket enklare när man ser konkret hur man ska göra än att bara bläddra i en bok.

En riktigt bra kniv är också viktigt tro det eller ej. Det finns inget som är så tråkigt som att stå med en slö kniv och slita.

Vad tycker ni om för typ av mat? några allergier/specialkost att ta hänsyn till?

TjockaBerta
2016-04-24 10:59
#2

Jag lagar fortfarande mat efter recept. Det blir godare så tycker jag. Man får fram de rätta smakerna. Ofta provar jag nya recept för att variera maten och då följer jag dem så klart. En del rätter lagar jag ur minnet men då har jag receptet i huvudet. Men så är jag ingen riktig matmamma heller.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2016-04-24 18:02
#3

Jag har fått lära mig själv från grunden när jag flyttade hemifrån då jag aldrig lagat mat hemma eller ens nästan varit i köket när mamma lagade mat.

Jag använder recept när jag lagar mat men efterhand så lär man sig själv att gå "utanför" ramarna så att säga.

Även idag när jag hittar ett nytt recept så följer jag det första gången och är det något jag vill göra igen så skriver jag i receptboken mina egna tankar om att öka eller minska någon ingrediens eller använda något annat istället.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2016-04-26 10:25
#4

Mitt tips #1 är att lägga tid på att lära dig göra några olika såser. Det finns inget som höjer en måltid som en god sås! Tyvärr är det ofta såser som folk är sämst på. De klassiska franska såserna är en bra början:

  • Bechamel (vitsås)
  • Beurre blanc (smörsås)
  • Bearnaise
  • Hollandaise
  • Rödvinssås

Det är definitivt värt att göra egen bearnaise och hollandaise (syskonsåser som görs på liknande vis) istället för att använda påsvarianterna. Det tar en stund att få in touchen men det är inte alls svårt egentligen. Smöret behöver man inte smälta om man vill även om det står så i recepten. (Om såsen skulle skära sig, t.ex. för att man häller i hett smält smör, finns det ett busenkelt sätt att rädda den: Koka upp en skvätt grädde i en kastrull, dra av från värmen och vispa ner såsen som skurit sig. Vips blir den perfekt!)

Vidare så är det bra att kunna göra t.ex:

  • tomatsås
  • gräddsås
  • brunsås
  • ostsås (=bechamel med ost)
  • svampsås (gräddsås med champinjoner) 
  • balsamicosås

…och kalla såser. Dessa är kanske enklast och snabbast av alla:

  • Remouladsås
  • Tzatziki
  • Gräddfilssås/yoghurtsås med olika smaksättning, t.ex. dill och citron till fisk.
  • Majonnäs
  • Guacamole

Vad gäller recept så är de bra att följa ett bra recept från början, men det kan löna sig att googla fram några olika varianter och skippa de svåraste i början. Senare när man börjar kunna ett recept utantill är det bra att göra från eget huvud istället, då koncentrerar man sig mer på själva matlagningen och sätter inte en massa tid på att läsa receptet medan löken bränns på spisen… Själv har jag recept mest för inspirationens skull samt då jag vill lära mig nånting nytt. 

Det är förstås tillåtet att experimentera och modifiera olika recept, om man bara är medveten om att det kan bli både bättre och sämre. Vidare så tycker jag många recept är slarvigt skrivna, och detaljer som är viktiga lämnas bort. Att följa ett recept är alltså ingen garanti för att det blir precis som receptmakaren menat. Dessutom är det få som skriver ut varför man bör göra nånting på ett visst sätt, eller vad man ska se upp med. Orsaken är antagligen att recepten skulle bli så långa då, men undantag från den här regeln finns, exempelvis på den utmärkta svenska matbloggen Taffel.se. Långa recept, men man lär sig faktiskt mycket av att bara läsa recepten där.

Lycka till med matlagningen! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2016-04-26 20:02
#5

#4 Bearnaise och Hollandaise är kanske inte det bästa att börja med i såsväg. De är svåra att få till även för vana sås-makare.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JazzBass
2016-04-26 21:05
#6

#5 - Njä, de är kanske inte de allra lättaste, men hur svåra de är beror lite på var man sätter ribban tycker jag. Grundtekniken är ganska enkel och likartad i båda såserna; man värmer en vätska som man rört ner äggulor i, och vispar ner smör när blandningen tjocknat. Det svåraste med dem är att få rätt mängd syrlighet. Första gången jag gjorde bearnaise själv, för kanske 10 år sen, blev den för syrlig (alltför mycket vinäger i receptet) men efter det missödet har den lyckats minst hyfsat varenda gång, utom en gång då jag något stressad hällde ner hett smält smör i såsen så den skar sig. Men också det fick jag lätt uppstyrt enligt metoden jag beskrev ovan. Oftast blir den himmelskt god, väl värd det lilla besvär det är att göra den.

Så här gör jag för övrigt min bearnaise:

Kokar upp ca 1dl vatten, ca 1-2 tsk vitvinsvinäger, 1msk finhackad lök, några korn svartpeppar och ett par teskedar torkad dragon i en liten kastrull, och låter det puttra några minuter på medelvärme så kanske hälften av vätskan kokar bort. Skär under tiden upp ca 150g smör i kuber, kläcker tre ägg i en liten skål, fiskar upp gulorna med fingrarna och lägger dem i ett decilitermått. Häller koket genom en sil ner i en ny kall kastrull och pressar med sked så mycket vätska som möjligt ur koket. När essensen svalnat vispar jag ner äggulorna i den. Ställer kastrullen på spisen på medelhög värme och värmer under konstant omrörning. När blandningen tjocknar (vid dryga 80C) drar jag bort kastrullen från plattan och börjar röra ner smöret, och vispar rätt hårt till sist. Smaksätter med salt, rejält med dragon och lite cayennepeppar. Eventuellt lite mer vinäger om det behövs mer syrlighet. Ställer tillbaka kastrullen på spisen en stund under omrörning om jag tycker såsen svalnat för mycket. Klart!

Ska man göra såsen "rätt" använder man smält smör som svalnat lite, och schalottenlök istället för vanlig gul lök. Och kanske färsk dragon istället för torkad. Men jag tycker inte såsen förlorar nämnvärt på att göras på mitt något förenklade vis heller. Bra kritik har den fått. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[nevamisse]
2016-05-11 10:23
#7

#6 Vilken bra förklaring, det ska jag testa! :)

Upp till toppen
Annons: