Annons:
Etikettmatprat
Läst 934 ggr
JazzBass
2016-04-21 12:38

Tomatsås med karamelliserad lök till pizza

Tomatsåsen är en av de knepigare sakerna att få riktigt bra när man gör pizza, men igår tycker jag att jag lyckades riktigt bra så jag tänkte dela med mig av receptet/metoden. Det räckte till två stora pizzor.✨ ✨ ✨ ✨ ✨

Ingredienser:

  • 1 medelstor gul lök - så finhackad som möjligt
  • 3-4 vitlöksklyftor - finhackade
  • ca 1-2 msk olivolja (måttade inte, men det ska vara ganska mycket)
  • 1 kryddmått matsoda (bikarbonat)
  • En stor (400g) burk krossade tomater av bra sort, t.ex. Mutti
  • Saften från en liten burk ananasringar
  • Chipotletabasco
  • ca 1/2 tsk torkad rosmarin
  • ca 1 tsk torkad timjan
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Torkad oregano

Gör så här:

  1.  I en tjockbottnad såskastrull eller sauteuse, fräs löken på max medelhög värme i oljan tills den är genomskinlig. Rör om ofta under tiden så ingenting bränns eller ens hårdnar. Sänk till medellåg värme, tillsätt vitlöken och fräs vidare tills löken faller sönder helt och blir en gyllenbrun massa, alltså karamelliseras. Det tar kanske 20 minuter. (Ju högre värme, desto snabbare går det men risken för att nåt bränns stiger och man måste röra om väldigt frekvent). Tillsätt bikarbonaten när allt blivit gult, det får fart på karamelliseringen. Rör om regelbundet. (Under tiden kan du förbereda övriga pizzaingredienser. Degen borde förstås vara på jäsning redan innan man börjar med såsen).
  2. Häll i de krossade tomaterna och ananassaften och koka upp. Tillsätt måttligt med salt, peppar, örtkryddorna, och tabasco enligt smak. Låt puttra på medelvärme i ca 20 minuter till för att göra såsen tjockare och koncentrera smakerna. (Bra att ha här är ett platt stekskydd, alltså ett finmaskigt stålnät att lägga över kastrullen för att slippa få en massa stänk av tomatsås på spisen). 
  3. Smaka slutligen av med ytterligare salt, oregano och andra kryddor efter behag. Låt svalna lite. Klart!

För ännu lite djupare smak tror jag det kunde ha passat fint att ha en riktigt finstrimlad selleristjälk med ända från början med löken. Det hade jag  inte hemma nu, men bra blev det ändå. 🙂 Sellerins säregna smak som många inte gillar försvinner när man fräser den länge, och man får istället en djupare smak på såsen.

Färska tomater är ett alternativ till burktomater endast om man hittar riktigt söta och goda solmogna tomater som alltså inte skördats för tidigt. Såna är dock näst intill omöjliga att få tag på om man inte odlar själv, ens under högsäsongen på sommaren.  Burk är billigast och oftast också bäst.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
DesK
2016-04-22 11:11
#1

Vilken jättebra beskrivning! Tack 🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: