Annons:
Etikettmatprat
Läst 1302 ggr
JazzBass
2016-04-19 08:52

Masterchef

Tänkte att de här TV-serierna skulle vara värda en egen tråd här inne på Matlust. Vad tycker du om Masterchef och tittar du på det?

Själv följer jag med Masterchef Australia säsong 7 (2015). Efter drygt sextio avsnitt på allt mellan 1 och 2 timmar styck så är det dags för final ikväll mellan deltagarna Georgia och Billie, i alla fall på den kanal det sänds på i Finland. Tyvärr är de lite efter i sändningen, och då jag googlade programmet för någon vecka sedan såg jag i misstag vem som vann i en inforuta som dök upp direkt med sökresultaten, vilket var lite trist. Men baserat på vad jag sett hittills tycker jag i alla fall att det är rätt person som tar hem segern och det blir hursomhelst intressant att se vad de gör i finalen. 🙂 

Jag har tidigare följt med några säsonger av Masterchef USA och Kanada, och sett lite av en tidigare säsong från Australien också, och jag måste säga att Australiens koncept helt tveklöst är bäst. De långa avsnitten gör att man lär sig mycket mer än annars, inte minst på de masterclasses som ges emellanåt, och deltagarna pratar aldrig skit om varandra. Domarna är trevligast också. Mindre dokusåpa och mer kocktävling, helt enkelt. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Devya]
2016-04-22 10:10
#1

Jag har försökt se på Australiens version men det blir alltför tråkigt för mig. Jag klarade mig inte igenom ens ett avsnitt. 

Jag håller mig nog till USAs version. Det är mera spänning i det. :)

JazzBass
2016-04-22 12:06
#2

Hehe, jag blir riktigt störd på alla intriger och skitprat mellan de medtävlandena i USA:s version. Roligare när de är vänner med varandra istället som i Australien. 🙂 Deras version är inte det minsta tråkig tycker jag, inte minst efter att man kommit in i serien. Det finns riktigt gott om spänningsmoment där också, och dessutom vissa deltävlingar som inte finns nån annanstans, som t.ex. Immunity Challenge, en tvådelad tävling där den som vinner den första delen får kocka mot en mycket välrenommerad yrkeskock. Presterar man en bättre rätt än yrkeskocken (domarna poängsätter båda utan att veta vem som gjort vilken rätt) så får man en immunitetspin, som man kan använda senare för att köpa sig fri från en utslagstävling. Det är dock väldigt få som lyckas med det, men det blir ändå ofta så jämnt att man inte så lätt vet vem som vinner. 

Hela tävlingen är mycket mer utdragen i Australien än i USA, så att följa med hela säsongen 2015 från början till slut tog flera månader (62 avsnitt totalt dividerat med 4 per vecka = 15½ vecka). Det är väl enda nackdelen som jag ser det. De kunde få låta fler i taget falla bort i början istället för en och en.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
2016-05-06 16:39
#3

Min favorit är den engelska versionen, och då mest för att programledarna (John Torode och Gregg Wallace) funkar så bra ihop. Den australiensiska har jag sett lite av och den är klart bättre än den amerikanska. Det är så tjatigt i Masterchef USA när de "bygger upp spänningen" genom att bryta för reklam precis när de ska tala om vem som åker ut eller vem som vinner. När de sedan är tillbaka efter reklamen så visas de sista minuterna fram till "det dramatiska avslöjandet" igen. Så kort minne tror jag inte många har, utan att vi minns vad som hände innan pausen. Hade Masterchef USA visats på en reklamfri kanal hade det nog bara blivit 35-40 minuter kvar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Davbjo
2016-05-20 10:48
#4

Masterchef Australia är min absoluta favorit, de behandlar deltagarna med en enorm respekt, det handlar om mat och inte konflikter samt att alla är så glada och trevliga. Inget onödigt tjafs eller så, alla verkar ha kul ihop.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
2016-05-20 11:58
#5

#4 - Precis!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sabinan
2016-05-22 01:01
#6

#4 Ja, precis så tycker jag också. Följer Masterchef Australia med spänning och lär mig själv lite på kuppen.
USA-versionen tycker jag är sämst med all konkurrens, knivhugg i ryggen och skitprat.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
[Devya]
2016-05-22 06:00
#7

#6 Njaa, jag som har sett alla säsonger kan inte påstå att det sker "knivhugg i ryggen". Skitprat ibland javisst, vilket tycks passa bäst in med verkligheten. Ibland klickar man absolut inte med varandra och då  flyger ett par grodor ut. I slutändan av serien så tycks ändå folk bli väldigt goda vänner och då är det plötsligt helt tvärtom och de pratar bara fint om varandra.

Masterchef Junior US tycks vara det bästa hittills där alla barn blir bästisar med varandra i princip.

Det värsta programmet är väl ändå Hells Kitchen isåfall. Där kan man först snacka om "backstabbing" och en massa skitsnack. Den serien orkar inte jag se  på för jag tycker att det handlar väldigt lite om matlagning.

JazzBass
2016-05-22 07:40
#8

#6 - Har säsong 2016 av MC Australia redan börjat i svensk tv? Vilken kanal i så fall? Räknar annars med att kunna börja se den i nov/dec i år på finsk tv, men då tror jag tävlingen är avgjord redan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Garm
2016-05-22 11:27
#9

Jag fann MasterChef South Africa riktigt trevlig. MC New Zealand likaså. Det är liksom mer mysigt, precis som MC Australia.

Sabinan
2016-05-22 15:45
#10

#7 Det lilla jag såg på MC USA fick jag intrycket att det var något bättre än Hells Kitchen men det var ändå mycket uppbyggt på konflikter. Inget för mig. Inte heller skulle jag orka följa HK, mår dåligt själv av alla intriger och skitprat.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sabinan
2016-05-22 15:47
#11

#8 Nej, säsong 2016 har inte börjat än, jag ser programmen som sänds på kanalen TLC, där avslutades säsong 2015 och följdes sedan upp av säsong 2014.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: