Annons:
Etikettmatprat
Läst 2208 ggr
millan21
2016-04-16 10:52

Hur gör ni lasagne?

Hur gör ni när ni gör lasagne för att få bra konsistens på lasagneplattorna? För mig blir de ALLTID knapriga och hårda även om jag gräddar som det ska och jag har provat att förlänga gräddningstiden utan att det blir ett dugg bättre.

När jag förkokar plattorna innan så blir det okej, men ska man alltså måsta förkoka dem innan jämt? Gör ni så? Det står ju aldrig något i recepten om att förkokning behövs. Och jag tycker det blir omständigare och tar mycket längre tid att göra det.

Det skulle vara kul att kunna göra en god lasagne men jag lyckas inte. Har ni några tips?

Annons:
Honestyisdead
2016-04-16 10:56
#1

Har du tillräckligt med vätska? Jag har aldrig fått hårda plattor.

Skriv hur du för så kanske det böir lättare.

kissidor
2016-04-16 10:59
#2

du har inte för lite vätska i såserna då helt enkelt? jag gör alltid en mycket såsigare köttfärssås när jag ska göra lasagne av den. 

är det alla plattorna som blir hårda eller är det bara de i botten och toppen?

annars om du tycker det blir ok med förkokta plattor men bara att det är för mycket jobb så kan du ju prova att köpa färska lasagneplattor 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Loris M
2016-04-16 11:06
#3

Troligen för lite ostsås. Jag brukar aldrig förkoka plattor och de har aldrig blivit för hårda.

Maria
2016-04-16 11:12
#4

Jag har heller aldrig varit med om för hårda plattor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millan21
2016-04-16 11:15
#5

Ja ni har rätt inser jag med att jag har för lite sås.  Jag tittade på lite olika recept nu och ser att det ofta används en LITER vätska till en vanlig form. Det tycker jag låter väldigt mycket, jag har nog inte ens använt hälften av det. Jag har ju aldrig följt något recept utan bara gjort en vanlig köttfärssås och blandat ihop en ostsås men det har ju inte varit de mängderna sås som står i recepten.

Tack för svar.

Maria
2016-04-16 11:17
#6

#5 Så bra. Du ska se att har du mer sås så kommer det bli jättebra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Devya]
2016-04-16 21:06
#7

Jag har aldrig haft några problem med det och jag gör inte ens någon vit/ostsås ens. Kan ligga något i att du har inte tillräckligt med köttfärssås. :)

JazzBass
2016-04-18 09:59
#8

Pasta behöver vätska för att bli mjuk så ja, man måste se till att det finns vätska som kan absorberas utan att för den delen göra lasagnen för torr.

På tal om lasagne så lärde jag mig nåt nytt när jag såg ett avsnitt av Masterchef Australia nyligen (Season 7 Episode 55, tyvärr usel bild- och ljudkvalitet, hittade inget bättre dock på youtube). Tävlanden Matthew gjorde en lasagne som såg väldigt god ut. Gästdomaren Marco Pierre White hade dock en väldigt specifik bild över hur lasagne ska göras, och han gillade inte alls att Matthew gjorde en ostsås istället för bechamel (vitsås). Så han fick åka hem. Om det nu berodde på enbart det här vet jag inte, domarna sa att smakerna inte var i balans men enda "felet" de berättade om var just att vitsåsen var en ostsås.

Själv tycker jag rätt illa om dylikt snobberi, alltså att en rätt som lasagne som ju faktiskt kan varieras rätt mycket tydligen måste göras på ett specifikt sätt för att vara korrekt. Ostsås som dessutom är så gott! Jag skulle välja en sån alla dagar i veckan. Det är dock evigheter sedan jag gjort lasagne själv.

Det här avsnittet avslutas för övrigt med en trevlig masterclass. Kan varmt rekommendera det!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
2016-04-18 18:34
#9

Jag har nog en liter tunn köttfärssås och en liter bechamel men så blir lasagnen god också.

>>>Malum domesticum<<<

Tant Grön
2016-04-24 13:14
#10

Man kan använda färska lasagneplattor eller ännu bättre göra egna. Gör man egna så kan man anpassa dom till den formen man använder.

5,5 - 6 dl vetemjöl
3 st ägg
1 msk olja
1 tsk salt
Blir det för hårt så tillsätt pyttelite vatten, kanske 1 tesked.

Blanda ihop och dela i 2 delar. Knåda varje del 5 -10 minuter. Knåda ihop de två degarna.
Låt vila  ca 1 timma under en upp och nervänd skål.
Kavla lövtunt och skär ut plattor. Låt torka 5 - 10 min

millan21
2016-06-01 18:41
#11

Jag glömde svara hur det blev. Och det blev alldeles fantastiskt gott med mera sås så det var det som saknades. Inget knaprigt alls denna gång

Honestyisdead
2016-06-01 18:47
#12

Härligt :)

Intehärutandär
2016-06-11 01:34
#13

Jag följer sällan recept utan höftar eller gör från huvud. Just lasagne häller vi bara på sista såsen ovanpå sista lagret plattor till dom täcks - precis som gratäng. Alternativet är att ha färska lasagneplattor eller förkoka dem, så att de inte drar åt sig lika mycket vätska i ugnen.

Annons:
frejaspluto
2016-06-24 13:37
#14

Jag köper nästan aldrig pasta i affären , gör plattor hemma, Först lägger jag ut plattor häller nötfärssåsen ett lager sen plattor sen såsen sen plattor och det sista såsen och hemlagad bechamelsås. Ingredienser , under tiden färsen bryner tar fram allt som jag vill ha i kryddor. står i ugnen i ca 10 -20 min, beroende på hur mkt jag lagar. Har mer sås än vanligt när det är till lasagne

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Lordniggo
2016-07-17 15:41
#15

Nått jättegott att ha i en Lasse är stekt aubergine och zucchini, eventuellt champinjoner, tomater, en Lasse med bara massa köttfärs tycker jag kan bli övermäktigt att äta:)

Upp till toppen
Annons: