Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1069 ggr
oh-la
4/11/16, 10:26 AM

Hjälp med matsedel

Nu känner jag att jag behöver lite hjälp med en fräsch matsedel för veckan! Min man har varit matansvarig i helgen när jag jobbat och han har lagat fantastiskt god, men ganska fet mat, ryggbiff med hemmagjorda pommes och kryddsmör, samt Texas hot wings med coleslaw och kall sås. Friterat på något vis i två dagar och halsbränna för gravida mig är ett faktum! Lax och kyckling är det kött jag är sugen på. Gärna med mycket grönt och lätta såser eller dressingar. Vegetariska recept tas tacksamt emot! Inget quorn eller liknande "köttsubstetut", jag kan inte med konsistensen. Annars äts allt :) grilla har jag inte möjlighet till. Jag ska handla, så att jag inte har ingredienser hemma just nu är inget problem. Ös på! Allt tas tacksamt emot :)

Annons:
Zadeira
4/11/16, 10:45 AM
#1

Vi åt enkel stekt lax med potatismos, hollandaisesås och broccolibuketter igår och det var fantastiskt gott! Går ju att byta ut såsen till något annat om du inte vill ha den.

Laxwok är annars poppis här. Stek laxtärningar tillsammans med valfria grönsaker (vi kör alltid på färdigfrysta wokgrönsaker). Koka nudlar, häll över och blanda i sesamfrön och jordnötter. Smaksätt med fisksås och sweet chilisås.

oh-la
4/11/16, 11:40 AM
#2

Åh! Laxwok lät ju fantastiskt gott! Det åker upp på förslagslistan!

JazzBass
4/11/16, 12:31 PM
#3

Kanske fisk i vin- och gräddsås i stil med det jag gjorde igår men med spenat/nässlor istället för pak choin? Stek finhackad lök i olja/smör på medelvärme tills mjuk, häll över lite vitt vin/martini och koka nån minut tills ångorna inte längre luktar alkohol. Häll sen över en rejäl skvätt grädde (inget märkligt substitut, vispgrädde ska det vara) och rör ner en halv grönsaksbuljongtärning. I med frusen spenat eller förvällda nässlor samt frysta fisktärningar, och låt puttra tills fisken är klar (det är den senast då den faller i bitar, det går ganska snabbt). Smaksätt med lite peppar eller cayennepeppar, och kanske nån örtkrydda. Klart! Servera gärna med nån slags mos/puré, t.ex. potatismos eller blomkålsmos.

Vinet är kanske inte helt nödvändigt i receptet, men jag tycker det ger en väldigt sofistikerad och fin syrlighet åt såsen. Smakar såsen inte tillräckligt mycket kan man ha i t.ex. några finhackade inlagda sardellfiléer eller en skvätt asiatisk fisksås (men då får man se upp med saltmängden).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
4/11/16, 12:39 PM
#4

Åh, det lät också fantastiskt gott JazzBass! Synd bara på vinet… Är bara jag som dricker vitt i hushållet, och det brukar bli en del över efter såsen. Har några månader kvar tills jag kan avnjuta ett gott vin… Kanske är värt det ändå även om lite vin får slängas! Skulle nog vara kalas med lite pressad potatis och en grön sallad. Vad hade du för fisk i? Här hemma gäller förresten bara riktig grädde :)

JazzBass
4/11/16, 2:36 PM
#5

Ja det är riktigt gott, och snabblagat och billigt. 🙂 Jag har inte heller vitt vin hemma så ofta (speciellt inte nu när sambon är gravid), så därför kör jag oftast med Martini (vermouth) istället för vitt vin. Det står sig i princip hur länge som helst i barskåpet. Flaskan Martini Extra Dry som jag köpte enkom för matlagning för ett par månader sedan börjar dock vara slut så småningom. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: