Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1725 ggr
punkmusic
2016-04-07 16:33

Koka linser i slow cooker?

Idag använder jag min crock pot för första gången! Jätteintressant och doftar underbart, dock vill inte linserna jag har i "koka upp". Haft den på låg i ca. 2 timmar och bytte för 1 timme sedan till hög värme då jag blir orolig för linserna som i vanliga fall är klara på 10 minuter.  Satte crock poten på 5 timmar totalt, 2 timmar kvar.

Tips?

Annons:
Maria
2016-04-07 16:59
#1

Kan man inte tillsätta linserna mot slutet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

punkmusic
2016-04-07 17:16
#2

#1 Problemet är att de inte kokar upp :) De är fortfarande stenhårda tyvärr, efter 3 & 1/2 timme.

Maria
2016-04-07 18:29
#3

#2 Ops, det hade jag ingen aning om. Men då kanske man kan koka linserna separat och tillsätta i slutet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-04-07 18:29
#4

Förkoka linserna i framtiden om de inte blivit mjuka på så lång tid.

JazzBass
2016-04-07 22:44
#5

Temperaturen är avgörande, och ju lägre den är, desto längre tar det att koka linserna mjuka. Slow cookers är bra för såna ingredienser man inte vill hetta upp ända till kokpunkten, som diverse köttdelar, men är nog inget bra val för baljväxter. För dem bör man snarare satsa på motsatsen; tryckkokning. Linser kokar dock så pass snabbt att man inte vinner så mycket på det, så traditionell kokning är nog förstahandsvalet. En sak värd att tänka på om man tillreder baljväxter, är att syrliga ingredienser kan göra att det tar extra länge att koka dem mjuka. Det gäller inte alla baljväxter, men åtminstone kikärter och diverse bönor. Kan löna sig att googla om det gäller de linser du kokade, om du haft i t.ex. tomat, citron eller vinäger.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

punkmusic
2016-04-18 20:12
#6

Tack så mycket för svaren! Ja jag gjorde en gryta och tyckte det verkade kul och smart att ha i dem samtidigt men ska nog göra som ni säger nästa gång att koka normalt i kastrull för att tillsätta dem på slutet :) Tack! 

och jo #5 …. Jag hade en skvätt äppelcidervinäger🤐

Annons:
Upp till toppen
Annons: