Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 803 ggr
CorneliaAndersson
2016-03-25 21:53

Hjälp mig med min student!

(OBS! Nu vet jag inte om detta ligger i rätt kategori)

Hej alla vänner därute!
Nu är de snart dags för mig att ta studenten och då fått en treårig gymnasieutbildning till hundskötare (yeeey)!

Jag vill redan nu planera maten etc. och jag tänkte då be er härinne om lite tips!
Nu är det en hel del personer som ska bjudas in så vi får tänka en del på budgeten!

Jag tänker mig:
¤Någon form av välkomstdrink som kan hålla ett tag inne i kylen, då gästerna kan komma på lite olika tider. Denna får gärna innehålla alkohol, men jag kommer även vilja se till att det finns alkoholfria alternativ!

¤Huvudrätt,, Något enkelt, men gott. Inget krav på att det ska vara varm mat, men den ska som sagt vara god och se fräsch ut. Hade någon form av exotisk tallrik funkat? Vad bör jag isåfall ha med i rätten? :)

¤ Efterrätt,, Här söker jag något som inte blir för maffigt. Jag vill ha något uppfriskande, som inte innehåller alldeles för stark smak av exempelvis choklad (ni vet som vissa chokladmousser), ja, ni förstår!

Kaffe kommer ju också antagligen att bjudas på och sådär. 

Så vad säger ni?
Finns det något som skulle kunna passa?

Tack!! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[nevamisse]
2016-03-25 22:04
#1

Jag tycker smörgåstårta är smidigt att göra och ha i kylen, går att variera i det oändliga med olika fyllningar och sallad, vindruvor mm ovanpå. 

Till efterrätt kanske citron-cheesecake känns fräscht och lagom? Det är enkelt att göra i springformar.

Honestyisdead
2016-03-25 22:09
#2

Pastasallad med bacon och kyckling, ruccola, röd paprika , rödlök, purjolök och majs är både gott och enkelt att fixa till.

Efterrätt kan vara tex citrusglass.

CorneliaAndersson
2016-03-25 22:11
#3

Tack!
Ska lägga till detta på förslags-listan!

Ja, något med citrus låter väldigt uppfriskande! :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Aleya
2016-03-25 22:16
#4

Kanske en Sangria som drink. Den ska stå länge i kylen. Hur tänkte du med den där exotiska tallriken? Kanske det skulle vara lätt med chokladdoppade jordgubbar?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jagga-ewe
2016-03-25 22:22
#5

Inte för att dissa #1 men jag tycker smörgåstårta känns fruktansvärt förutsägbart. Men det kanske är för att jag själv inte alls gillar smörgåstårtor. Det enda som kan vara mer väntat på en skolavslutning är väl potatissallad och kallskuret, tex rostbiff.

För mig är välkomstdrinken på en student självskriven till mousserande med jordgubbe. Ja, förutsägbart, men för mig är det student på nåt vis. Kanske för att vi hade "champagnefrukost" med jordgubbar när jag tog studenten för … öhh, 20+ år sen. Alkofria varianten är vanlig Ica-cider eller alkofritt mousserande.
Till mat håller jag med #2 om pastasallad. Det är såååå praktiskt. Sen finns det ju lika många varianter på pastasallad som det finns ingredienser. Du hittar säkert nån du gillar. Min favorit innehåller kassler, smörgåsgurka, purjolök och gröna ärtor. Nu minns jag inte säkert, men det är mycket möjligt att den serverades när jag tog studenten. =)
Efterrätt är svårt. Man vill ju gärna tro att studentdagen är varm o skön och det passar bra med glass. Men det här är ju Sverige, det kan vara knappt tio grader och iskallt regn. Key lime pie? Frozen cheesecake? Muffins med ananasmousse?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

CorneliaAndersson
2016-03-25 22:22
#6

#4 Den får jag kolla närmare på! :)

Tänkte nog lägga upp det som en buffé
Lite skinka, kalkon, olika ostar, bröd samt då frukt och bär så som ananas, physalis, vindruvor etc. etc. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[nevamisse]
2016-03-25 22:27
#7

#5 Vi har ofta smörgåstårtor när något ska firas, så för mig hör det till även om det är förutsägbart :) Pastasallad tänkte jag också på, väldigt enkelt och praktiskt, men för mig är det mer vardagligt.

Aleya
2016-03-25 22:28
#8

#6 kanske lite mer matigare buffé. Du ska ju ändå hålla dig för kvällens festligheter sen antar jag. Skulle kanske en buffé med grillat vara nått?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

CorneliaAndersson
2016-03-25 22:36
#9

Åhh tack alla!

#8 Hehe, för min del tänkte jag mer att om den inte är så maffig,, så kan jag äta lite med alla! ;) (alltså, för alla olika omgångar som det kan komma folk)

#5 Tack för tipset med potatissallad och kallskuret! Toppen!
Vi ska också ha champagnefrukost! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

jagga-ewe
2016-03-25 22:38
#10

#7 Ja, här i familjen är det oxo smörgåstårta så fort det ska firas, och jag tycker inte om det. *skratt* Hela makens familj anser att smörgåstårta är "for the win" och de flesta fyller år under sommaren. Jag, som inte tycker om smörgåstårta, tycker det bubblar smörgåstårta ur örona hela sommarn.

I min familj är däremot pastasallad lite mer kalasmat. Det brukar vara pastasallad eller paj när min släkt fyller år och jag tycker om båda delar. Klart bättre än smörgåstårta i mitt tycke. :D

#8 Jag tänkte oxo på grillat, men det kan vara svårt när gästerna kommer vid olika tillfällen. Nån stackare kan bli uppbunden vid grillen i tid o otid. En del kött hinner kallna innan nästa gäster kommer. Bättre med nåt som ska serveras kallt.

Ev kvällsaktiviteter är ju bra att tänka på med. Ska ni ut och bara festa? Ut o äta med klassen? Är balen samma kväll? Värt att tänka på för TS egen del.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[nevamisse]
2016-03-25 23:07
#11

#10 Otur. Jag vet hur det är, jag är kräsen när det gäller smörgåstårta, tycker mitt eget recept är bäst för då är det inga otrevliga överraskningar i. ;) Beställer man kan man få vad som helst i.

Sindri
2016-03-25 23:15
#12

Smörgåstårta är inte en favvo hos mig, just det där att man blandar olika saker. Jag vill blanda själv. Kall pasta känner jag ingen som gillar.

Med tanke på hur många som är glutenintoleranta skulle jag inte heller servera något av det.

Du kan ju ha bröd bredvid om nån vill ha. Då kan man gärna ha en stor, lagom lagrad ost också.

Bättre ide med kallskuret, på sommaren bryr man sig inte så mycket om varm mat.
Att köpa färdig skinka, rostbiff etc, blir däremot väldigt dyrt. Det finns mycket gott man kan göra själv.. På en mottagning gjorde jag en massa kycklinglårfile i ugn, skar den sedan i mindre bitar och marinerade. Jättepopulärt.

Vill man ha en varmrätt är köttfärsgratäng billigt, enkelt och gott. Själva färsen kan göras flera dagar innan. Man låter färsen puttra riktigt länge, men goda örter och rödvin i.
Slänger den i en form (eller flera), och lägger på rikligt med ost och gratinerar i ugn.

En gång gjorde jag rotfruktsgratänger till en mottagning. Busenkelt. man skalar rotfrukterna (palsternackor, jordärtskockor, morötter och röd- eller gulbetor), kör i matberedaren på grövsta rivjärnet. (Det här kan man göra dagen innan och förvara i plastpåse i kylen.) Man lägger rotfrukter i en form med höga kanter, saltar, pepprar, häller över lite grädde, och lägger skivad ost på. Gräddar i 175 ca 25-30 minuter. På en stor fest kan man göra flera små formar och ställa in eftersom. Den är även god ljummen. När jag gjort det har det varit väldigt populärt. Passar både till kallskuret och varm mat.

Du har ju tid på dig att provlaga lite innan studenten.

Och underskatta inte en vanlig vitkålsallad. Håller sig fräsch länge. Man kan endera göra dressing med olja och balsamvinäger eller med yoghurt och lite vitlök i.

Till dessert kan man göra det enkelt för sig genom att köpa 2-3 olika sorters meloner och skära snygga skivor av. Enkelt, somrigt och fräscht. Eventuellt lite andra frukter som inte är så dyra.
Dekorera med lite blommor och blad och allt ser genast väldigt elegant ut.

Upp till toppen
Annons: