Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 889 ggr
[LarssonA]
3/22/16, 2:44 PM

Kört fast i middagsträsket

Hjälp!

Jag har helt tappat inspirationen till middagslagningen. Kör alltsom oftast Pasta med nån korv/köttfärs/bacon/kassler/grönsaker osv med ostsås i ugnen. Nån blandning av allt möjligt alltså. Brukar absolut vara gott och uppskattat, men vill ha några enkla tips till vanlig vardagsmat.

Lasagne, potatismos o köttbullar/korv, kycklinggryta/kyckling i ugn o potatisklyftor, pannkaka (jo, faktiskt äter vi det som mat då o då) grönsakssoppa, pytt i panna, köttfärssås och tacos/fajitas är sånt jag gör ganska frekvent.

På helgerna då jag har lite mer tid på mig brukar det kunna bli saker som köttfärslimpa med bacon eller porterstek.

Vill ha lite tips på "snabbmat" att laga när jag kommer hem på eftermiddagen. Oftast har jag bara 1 ½ timma på mig att laga och se till att alla äter innan det är dags för olika aktiviteter…

Vi har inga allergier eller annat, utan alla äter det mesta. 2 vuxna, 3 barn….

Annons:
[WickedAlly]
3/22/16, 2:48 PM
#1

Jennysmatblogg.nu har många snabba och enkla recept, många som liknar varandra visserligen men något hittar man alltid :)

Maria
3/22/16, 2:48 PM
#2

Gjorde den här fiskrätten häromdagen och den var jättegod och lätt.

http://www.aftonbladet.se/matvin/article22441030.ab

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/22/16, 2:49 PM
#3

Fiskrätter överhuvudtaget är ofta så goda och snabblagade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
3/22/16, 2:58 PM
#4

Panerad rödspätta, gulaschsoppa, omelett med något i - snabbt, enkelt och supergott

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
3/22/16, 2:58 PM
#5

Kolla igenom "dagens middag" trådarna. Där hittar du en massa tips på rätter :)

[LarssonA]
3/22/16, 3:48 PM
#6

Just fisk är jag kass på att göra…. Borde ta det betydligt oftare.. Tack för tipsen!

Annons:
OlgaMaria
3/22/16, 3:58 PM
#7

#6 Kolla i en kokbok hur man panerar fisk själv, om du inte vet redan. Superduperenkelt och det finns ingen annan fiskrätt som uppskattas lika mycket av mina barn. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sisselie
3/23/16, 8:56 AM
#8

Vit fisk är god att göra i ugn på låg temperatur, ca 75 grader, ca en halvtimme, beroende på tjocklek givetvis. Använd ugnstermometer och låt innertemperaturen i fisken inte överstiga 52 grader. Det blir en otrolig skillnad jämfört överkokt fisk. (Nu äter jag visserligen inte fisk längre, eftersom jag numera äter helvegetariskt, men ett tips kan jag bjuda på ändå…)

TjockaBerta
3/23/16, 10:41 AM
#9

TS Lasagne tar ju flera timmar att göra. Själv lagar jag det bara någon gång per år för att det är så mycket jobb. Förbereder du den på något sätt?

>>>Malum domesticum<<<

Honestyisdead
3/23/16, 1:28 PM
#10

#9 Flera timmar? 

Man gör en köttfärssås,  en ostsås (tar max 30 min) Sedan bygger man lasagnen på max 10 min och en timme i ugnen.

TjockaBerta
3/23/16, 1:39 PM
#11

10 I mitt recept puttrar köttfärssåsen i 45 minuter. 10 min, skär till grönsaker 45 min, koka såserna 10 min, bygg lasagne 60 min, i ugnen Tar du med tiden för att göra grönsakerna också är du inte heller långt från 2 timmar.

>>>Malum domesticum<<<

Honestyisdead
3/23/16, 1:47 PM
#12

Jag har inga grönsaker mer än lök och vitlök i lasagne. Vad har du?

TjockaBerta
3/23/16, 2:13 PM
#13

Lök, morötter och rotselleri.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[LarssonA]
3/24/16, 8:41 AM
#14

Gör som #10 och det tar inte en timme i ugnen… ca 35 min. Allt som allt tar det runt en timma.

Gör en snabb köttfärsås (köttfärs och kesella med valfri smak) max 10 min, gör en vanlig vit sås med massa riven ost i, ca 5 min. Eller, om jag har bråttom eller är lat använder jag keldas milda ostsås. Lägg i formen, in i ugnen, klart!

TjockaBerta
3/24/16, 10:20 AM
#15

#14 Ja då går det snabbare.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: