Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 1616 ggr
alivin
2016-03-18 18:48

Fråga om bönor, linser m.m

Hej! Här kommer en kanske lite korkad fråga, men varken förpackningarna eller google verkar vilja ge mig något bra svar.. Är dessa kokta eller hur länge ska de kokas?

Annons:
VildaVittra
2016-03-18 18:51
#1

De är kokta. Okokta är antingen råa i grönsaksdisken eller så är de torkade och hårda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2016-03-18 18:54
#2

Precis som #1 säger är de kokta och färdiga att användas. Vad som är viktigt tycker jag är att de sköljs väldigt noga.

Annars är det superlätt och mycket godare att koka själv. Man kan koka en massa och frysa in i lagom portioner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
2016-03-18 21:05
#3

Det finns färdigkokta bönor i frysdisken också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
2016-03-18 21:51
#4

#3 Det visste jag inte. Bra tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
2016-03-18 23:26
#5

#4 Vet att ica har i alla fall..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2016-03-19 00:08
#6

Ett tips om man tillreder mycket bönor och ärter (och exempelvis rotsaker som rödbeta, eller kött som normalt behöver koka länge för att bli mört) är att investera i en enkel tryckkokare som man har på spisplattan. Då tar det bara ungefär en tredjedel så lång tid som vanligt att koka dem mjuka, och man sparar energi också av att man inte behöver ha plattan på alls lika hög effekt som vanligt.

Åtminstone vissa bönor, ärter och linser (tror jag) ska man undvika koka tillsammans med nånting syrligt dock utan endast saltat vatten, då syran kan göra att bönorna tar väsentligt mycket längre tid på sig att bli mjuka. Kan inte säga med säkerhet vilka det gäller, men det verkar som att vanliga vita bönor och kikärter är extra känsliga för det här, men inte black eyed peas (minns inte vad de heter på svenska) och limabönor (butter beans). Men jag kan ha fel också, och nuförtiden kokar jag alla bönor i endast saltat vatten för säkerhets skull och vidareförädlar dem efter att de kokats mjuka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Sisselie
2016-03-22 13:29
#7

#6 Gör saltet nån nytta? Jag brukar alltid koka i osaltat vatten. Jag har fått för mig att det tar längre tid om man har salt i kokvattnet, men jag kan ju ha fel…

TjockaBerta
2016-03-23 14:47
#8

#7 Vattnet kokar på en något lägre temperatur så det tar lite längre tid. Inget man märker av direkt.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: