Annons:
Etikettmatprat
Läst 1141 ggr
Maria
2016-03-17 11:47

Picklade grönsaker vilken ättika?

Jag såg på nätet ett enkelt recept till picklade grönsaker. 

1 del ättika

2 delar socker

3 delar vatten + valfri krydda

Min fråga är vilken ättika som menas. är det 24% eller 12% tro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
2016-03-17 11:54
#1

Jag tror man kan ta den starkare om man önskar. aldrig hört någon "regel" om vilken man bör ta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-03-17 11:55
#2

Jag gissar också på den starkare men det kan ju bli en himla skillnad i "sting" om man säger så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2016-03-17 12:28
#3

När det bara står ättika, så brukar de mena den svagare. Blanda 1 msk ättika 24%, 2 msk socker och 3 msk vatten och smaka på det när sockret har löst upp sig. Du känner direkt om det är lagom eller för starkt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-03-17 12:29
#4

Jag tror det handlar om den 12-procentiga. 

Det fanns en artikel om en vegetarisk restaurang i stockholm i ett nummer av Äkta mat där kocken använde just en 1-2-3 lag, som de kallade den, och jag tror det nämndes att det var 12-procentig som avsågs. Den här artikeln på wikipedia antyder också samma sak:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_(matlagning)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2016-03-17 13:13
#5

#3, #4 Tack. Alltid bra att veta vad som menas och jag brukar alltid ha Perstorps 24% Ättika hemma.

Att göra ett smakprov är ju bra. Så långt tänkte inte jag🤫

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-03-18 14:30
#6

Angående ämnet. Vad tycker ni är gott att pickla?

Jag har tidigare gjort med gurka av olika slag och rödlök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JazzBass
2016-03-19 00:26
#7

Svårt att säga. Sambon gillar inte alls smak av ättika så jag gör aldrig nånting sånt här tyvärr. Är väl inte mer än måttligt intresserad jag heller, men jag tyckte i alla fall väldigt mycket om gurkan som fammo brukade skiva upp i nån ättikslag och servera som tillbehör på festbordet, och hennes ättikskonserverade små hela kantareller. (Som tyvärr inte smakade kantarell längre men var ändå goda och trevliga i konsistensen). Förutom de här så tror jag paprika och chili tror jag skulle kunna funka bra. Skulle kunna vara intressant att prova fänkål också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2016-03-19 07:48
#8

Vitkål måste väl vara gott att pickla?

#7 Jag har lagt in kantareller också och det är gott men inte så gott som jag trodde😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-03-19 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer lite nypicklat. Rödlök och skogschampioner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-03-19 14:55
#10

Man kanske skulle förvällt svampen innan? Får se hur den smakar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabinan
2016-03-19 15:04
#11

#9 Det såg väldigt gott ut.
Jag läste ett recept med picklad sparris, lät annorlunda och fräscht, så det tänkte jag prova lite längre fram på vårsäsongen

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Maria
2016-03-19 15:07
#12

#11 Det låter gott. Jag gissar att man bör förvälla sparrisen innan en stund?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabinan
2016-03-19 19:37
#13

#12 Nej, det behövdes inte förvällas, men det stod att man gärna kunde ta vit sparris. Sen var lagen lite starkare: 2 msk ättika, 3 msk socker och 3 msk vatten

Jag ska dock prova med den gröna sparrisen, då jag tycker den är godare

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Maria
2016-03-19 20:15
#14

Vad spännande. Jag gillar också grön sparris lite mer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-03-20 16:54
#15

Är det någon som picklat vitkål?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VästkustFia
2016-03-20 21:31
#16

Svenska pickles och inläggningar är nästan alltid väldigt söta. Bara socker och nästan inga kryddor i lagen. Det funkar med vissa grönsaker men inte alla, jag har t ex jättesvårt för inlagd svamp som bara smakar socker och ättika (apropå #7 och #8). Misstänker att jag skulle tycka likadant om sparris men jag har för all del aldrig provat.

Ett tips är att kolla upp finska och japanska recept på pickles om ni tycker de vanliga blir för sött. Dom recepten lutar oftare åt det salta hållet och har mer kryddor. 

Har tyvärr aldrig ätit eller gjort picklad vitkål men där skulle jag absolut ta lite salt också i lagen för smakbalansens skull.

Upp till toppen
Annons: