Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2939 ggr
Jalking
3/16/16, 11:59 AM

Göra egna chips

En avknoppare från tråden "Mandolin".

Har man en mandolin är det lätt att göra stora mängder tunna fina skivor av allt möjligt. Något att göra olika sorters chips av t.ex. Jag har själv testat att skiva rå potatis i tunnast möjliga skivor, lägga på en tallrik som jag har oljat in med olivolja, krydda och sen köra i micron 4-5 minuter. Visst, det blir chips, men jag tycket inte de blir speciellt goda. Bäst vore naturligtvis att fritera, men eftersom jag inte har någon fritös måste jag försöka på annat sätt.

Efterlyser era recept på egna chips. Inte nödvändigtvis gjorda av potatis, vi tar alla former av chips i den här tråden.

Annons:
Choklad
3/16/16, 12:05 PM
#1

Har du testat att baka dem i ugnen? På ett bakpapper?

U R us

Honestyisdead
3/16/16, 12:16 PM
#2

Har faktiskt aldrig hört talas om att man gör chips i microvågsugnen. Bara i ugn och fritös.

[TanatosNyx]
3/16/16, 12:36 PM
#4

Du kan koka i vanlig kastrull bara du har en bra termometer

Honestyisdead
3/16/16, 12:38 PM
#5

#4 Nu menar du fritera va?

Inkanyezi
3/16/16, 12:48 PM
#6

Jag friterar i en vanlig kastrull. Först gjorde jag det i en stekpanna med mycket olja, eftersom det var så min fru hade gjort dem på Kuba, men för att få lite djupare olja började jag använda en kastrull. Det funkar ju på samma sätt som en fritös, man har tillräckligt mycket olja för att kunna släppa ner det man ska fritera så att det täcks helt av oljan.

Jag lägger länken till hur jag gör tostones och mariquitas här också:
http://foto.ifokus.se/discussions/530936258e0e74685c000fdd-tostones

På bilderna använder jag en liten stekpanna, men jag har övergått till att använda en liten kastrull i stället, eftersom det blir mindre stänk och jag kan ha djupare olja.

Annons:
Maria
3/16/16, 2:47 PM
#7

Jag friterar alltid i min wokpanna som är av gjutjärn. Nu har jag inte testat att fritera chips men kanske ska ta och prova😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
3/16/16, 3:08 PM
#8

#5 ja :)

Tant Grön
4/20/16, 6:03 PM
#9

#6  Vad gott det ser ut med hemfriterad banan. Måste prova någon gång.

Det går bra att fritera i en gryta, men man får vara väldigt försiktig och vakta hela tiden så det inte börjar brinna. Bäst att ha ett lock tillhands om oljan börjar ryka.

Sabinan
4/22/16, 12:16 AM
#10

Jag brukar fritera i min stora gjutjärnsgryta, alltid med ett lock nära tillhands 🙂.
Just chips har jag dock aldrig tillagat hemma.
Jag vet också personer som friterat potatisskal, det ska visst vara jättegott.
Är det någon som provat detta? Det låter onekligen väldigt bra att man kan ta tillvara alla delar av potatisen 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Jalking
4/22/16, 8:35 AM
#11

Jag har inte testat att fritera potatisskal själv, men jag har ätit det. Mycket gott.

[Zachapacka]
4/23/16, 10:31 PM
#12

Jag har gjort de i micron efter någon film jag såg på internet. Superenkelt, man gör några skivor potatis, lägger på en oljad tallrik, på med kryddor och sen in i micron. Smakar precis som de man köper i affären. Dock ganska tidskrävande, det är nog smidigare att göra dem i ugnen.

Lizelda
4/23/16, 10:40 PM
#13

Hur länge ska de vara i micron?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[Zachapacka]
4/23/16, 10:51 PM
#14

Här är filmen :)

Sabinan
4/23/16, 11:07 PM
#15

#14 Vad roligt, detta måste testas, om inte så för sakens skull 👍

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: