Annons:
Etikettmatprat
Läst 958 ggr
Maria
2016-03-12 14:35

Bifftomater

Jag älskar tomater och det finns mängder av tomatsorter att välja mellan numera när man handlar men jag saknar  Bifftomater. De är oftast så himla goda och stora.

Varför hittar man de så sällan numera?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[AnimeV4]
2016-03-12 14:36
#1

Vart har du kollat? Dvs i vilka affärer🙂

Maria
2016-03-12 14:37
#2

Ica, Coop och Hemköp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
2016-03-12 15:54
#3

På Lidl brukar de finnas!

Aleya
2016-03-12 15:55
#4

Inte för att jag gillar just bifftomater men jag har också märkt deras frånvaro. Plommontomater verkar mer poppis

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-03-12 15:57
#5

Jag ska bunkra på Orientlivs imorgon och de har en fin grönsaksavdelning så jag ska kolla där.

Lidl handlar jag tyvärr sällan på men kanske för tomaternas skull😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
2016-03-12 20:27
#6

I somras eller sommaren innan började det här i Finland dyka upp så kallade "skynkliga tomater", som är stora och "skrynkliga" bifftomater med mycket fruktkött och bara lite av det där mer vätskeaktiga som kärnorna finns i. Jättebra att skiva upp eller grilla av den anledningen. Sorten heter tydligen Costoluto Fiorentino (googlade) och de verkar i alla fall ha börjat odlas i Finlands tomatmecka Närpes men dock endast sommartid. Kanske värt att fråga efter dessa i din butik till sommaren eller tala med nån tomatodlare i din närhet? Jag har köpt dessa några gånger och måste säga att de är riktigt goda. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TjockaBerta
2016-03-26 15:33
#7

Det fanns bifftomater på Ica när vi handlade i veckan. Det kanske också är säsong på dem?

>>>Malum domesticum<<<

Tant Grön
2016-03-31 10:21
#8

Ibland kan man hitta på Coop eller ICA, men tyvärr är dom totalt smaklösa nu för tiden. Förr köpte jag ofta bifftomat och hade på smörgåsen. Men nu duger dom endast i maten.

Bjornen
2016-04-12 07:57
#9

Bifftomater är mera långsamt växande och tar längre tid på sig att utveckla frukter. Därför säljs mest mera snabbväxande sorter i början på säsongen. Senare borde de bli mera vanliga. Nu är ju tomater inte så aromrika under vinterhalvåret och man bör välja andra grönsaker som är mera anpassade för årstiden.

Tant Grön
2016-04-12 08:55
#10

#9 Jag tycker inte att bifftomaterna nuförtiden är aromrika på sommaren heller.
Förr var dom väldigt goda. Köper inte tomater på vintern för att dom är så smaklösa.

JazzBass
2016-04-12 09:25
#11

Största problemet med tomater överlag är att de plockas för tidigt. Skulle de få mogna på sina kvistar i lugn och ro istället, så skulle de vara betydligt smakrikare och sötare. Gissar att man strävar efter att minimera svinnet i butikerna. Ingen plockar ju åt sig av tomaterna som börjat mjukna. Inte ens här i Vasaregionen, med Finlands tomatmecka Närpes på under 100km avstånd, får man tag på riktigt färska, solmogna goda tomater i butiken, ens på sommaren. De plockas alltid för tidigt. Enda lösningen som jag ser det är att odla själv. Kanske ska göra det i vår/sommar…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sabinan
2016-04-14 23:06
#12

Nu handlar tråden om bifftomater men jag vill ändå tipsa er att denna vecka finns det goda, ekologiska körsbärstomater på Coop för 10 kr/paketet för den som är Coopmedlem.

Tre paket med halverade tomater fick plats på en plåt och en ny omgång "soltorkade" tomater är på gång här hemma 

Annars håller jag med om att de godaste tomaterna är de som man odlar själv samt de som man kan köpa utomlands, tex i länderna runt Medelhavet, i Asien osv

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: