Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1200 ggr
JazzBass
3/8/16, 12:24 PM

Mandolin

Har ni en mandolin - alltså inte en sån med 8 strängar utan en som man har i köket - och använder ni den?

En mandolin är alltså en sorts skärare som man främst använder för att skiva och strimla grönsaker och rotfrukter, se videon. Själv har jag modellen som de gillar bäst i den här videon (den som omtalas sist), tyvärr utan ställningen dock. Fick den i höstas av svärmor som aldrig använde den. Håller med om att den är väldigt bra. Skulle gärna vilja kunna skära lite grövre juliennestrimlor för pommes och liknande (kanske finns fler tillbehör att skaffa?), men i övrigt är den lätt att använda och rengöra och jag kan varmt rekommendera den. Den är perfekt för att göra zucchinispaghetti, till exempel.

Fördelarna med en mandolin är snabbheten och att man får jämnt och snyggt resultat, som även ger jämnare resultat vid tillredningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Carmarino
3/8/16, 1:26 PM
#1

Har en Kyocera, som den röda mitterst i videon (fast min är svart). Den har sina begränsningar, men jag har den hängande i en krok på väggen så den är lätt att komma åt. Köpte även deras juliennemandolin, men har ännu inte lyckats komma på hur man får den att fungera. Har sett filmer på hur andra gör, men när jag gör samma sak så får jag bara små, tunna, platta "tandpetare" istället för stickor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
3/8/16, 1:39 PM
#2

Jag äger en men har aldrig använt den. 

Jag älskar att göra för hand :)

JazzBass
3/8/16, 3:37 PM
#3

Jag har inget emot att göra saker för hand heller, men vissa saker är mandolinen helt enkelt fenomenalt praktisk till, som zucchinispaghetti jag redan nämnde. Att börja skära till sånt för hand är näst intill hopplöst. Sen jobbar jag nästan alltid med mer eller mindre press på mig att få maten på bordet så snabbt som möjligt här hemma, och i det avseendet är mandolinen också helt klart användbar. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
3/8/16, 4:00 PM
#4

Ja har man press på sig så. Då hade jag också använt den :)

Anterrabae
3/8/16, 5:38 PM
#5

Nej har ingen, men vill ha, och har önskat mig en i många år.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Honestyisdead
3/8/16, 6:48 PM
#6

#5 Varför köper du inte en då? :)

Annons:
Maria
3/8/16, 6:49 PM
#7

Jag har haft en mandolin men den låg kvar i lådan i många år så den åkte till loppis😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
3/9/16, 8:21 AM
#8

#7 - Låter bekant faktiskt.  Sambon hade en likadan mandolin som hon aldrig använde (är inte alls intresserad av matlagning), och ungefär i samma veva som vi flyttade till vår nuvarande bostad åkte den dumt nog till ett loppis i vår iver att göra oss av med onödiga prylar och då såg jag ännu inte hur användbar den faktiskt är… Men som sagt det ordnade sig i och med att hennes föräldrar inte använde sin så vi fick ta hand om den. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anterrabae
3/9/16, 10:19 AM
#9

#6 först blev det bara inte av, mycket beroende på platsbrist. Och på senare tid har jag inte råd. Allt måste gå till den dagliga överlevnaden..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
3/9/16, 3:25 PM
#10

Jag har aldrig haft någon mandolin, men nu blev jag sugen på en sådan 🙂 Vad är det för fabrikat på den de gillade bäst? Var finns den att köpa?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TanatosNyx]
3/9/16, 3:40 PM
#11

Jag har en nicer dicer plus, plastig men gör sitt jobb (finhacka barnmat, den har tagit över efter stavmixern)

JazzBass
3/9/16, 7:52 PM
#12

#10 - Swissmar Börner V-1001 V-Slicer Plus Mandoline är hela namnet på mandolinen ifråga . På min hittar jag inte Swissmar nånstans utan bara Börner., men bortsett från färgen ser den helt identisk ut med den vinnande mandolinen.

Här är en sammanfattning på genomgången:

https://www.cooksillustrated.com/equipment_reviews/1511-mandolines?extcode=NSYTC25ZZ

Personligen skulle jag gärna se att man kunde ställa in fler tjocklekar samt lite grövre julienne med denna, men i övrigt tycker jag den är fenomenal. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
3/9/16, 8:53 PM
#13

Ah tack, det namnet känner jag igen, men bara Börner, precis som du säger 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Sindri
3/10/16, 2:28 PM
#14

Haha, för många år sedan (kanske 15) ville jag absolut ha en mandolin. Frågade runt på en massa köksaffärer - de flesta visste inte ens vad det var. Hittade slutligen en på en outlet - dyr so  sjutton var den. Kom hem och packade förväntansfullt upp den. Men -blev livrädd för de vassa skären och var övertygad om att jag skulle hyvla av mig fingrarna - bit för bit. Var också rädd för barnens skull, tänkte att de aldrig skulle kunna använda den.

Den ligger och skräpar någonstans - man kanske skulle……

Scorpio97
3/10/16, 2:46 PM
#15

Mamma köpte en och använda en gång, sen har den stått. Det tar längre tid att ta fram den, använda och sedan diska (i vår fastnar små grönsaksbitar hela tiden) än att bara skära för hand. Sen gör vi sällan maträtter där det är viktigt att allt är precis lika tjockt/samma storlek.


//Jessie

JazzBass
3/10/16, 4:33 PM
#16

#14 - Visst är betten väldigt vassa, så det är bäst att ha respekt för den om fingrarna är en kära. 

Tyvärr verkar mandoliner bli liggandes oanvända i skåp hos folk. Jag tror det beror på att en kniv och ett skärbräde räcker långt, om man inte behöver vara så noggrann. Jag tar inte fram mandolin min så fort jag behöver skära nånting heller, men jag har insett hur bra den är då jag strävar efter att använda så mycket grönsaker som möjligt i min matlagning. Den är oanvändbar till paprika och andra ihåliga grönsaker och ganska usel till "flagande" grönsaker som lök (med undantag för lökringar), men perfekt till mycket annat. Lätt att rengöra också. 

Funderar på att uppgradera till en lite tuffare modell som man också kan tärna med genom att med vid vartannat drag svänga det man ska skära 90°. En sån skulle vara ännu mer mångsidig.

Främsta fördelen med exakt lika tjocka skivor/strimlor är ju att alla blir tillagade lika snabbt, så man får ett jämnare resultat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carmarino
3/10/16, 6:02 PM
#17

Kyoceras mandolin har den fördelen att den är lätt tillgänglig om man, som jag, har den hängande i en krok på väggen. Nackdelen är att den är så vass att det gäller att akta fingrarna, men det gäller väl alla mandoliner. Själv blev jag av med en bit finger när jag var lite oförsiktig. Sedan dess är jag väldigt noga med att kolla var jag har fingrarna och var skärbladet är.

Brukar använda den till att skiva gurka och rädisor och ha på ostmackan. Tycker det blir lite godare när skivorna är tunna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Intehärutandär
3/10/16, 6:59 PM
#18

Jag har en månlandare från 60-talet efter mormor. Den använder jag bara om jag ska riva mycket ostskalkar till frysen, eller göra morotsbiffar t ex. Till annat kör jag kniv + skärbräda.

Jalking
3/10/16, 7:33 PM
#19

Månlandare!? Jag har förstår precis vad du menar men jag har aldrig hört den namnet på den.
(För du menar väl en sån där metallmojäng med en vev på toppen och skivor för olika grovlekar på det rivna/strimlade/skivade?) Den åkte alltid fram hemma hos morsan när det var dags att göra Jansson.

Sindri
3/10/16, 7:35 PM
#20

En gammal Moulin! Åh, de är toppen. Har en sån som jag aldrig kommer att göra mig av med - fast när jag tänker efter var det länge sedan jag använde den.
Nu när vi bara är två kvar vore det ju skönt att slippa burret från matberedaren.

Annons:
Intehärutandär
3/10/16, 9:29 PM
#21

#19 Precis, en härligt orange. Finns i nyproduktion sedan några år. 

http://www.koketcetera.se/varumarke/o/ovriga-marken/rakostkvarn.html

Honestyisdead
3/11/16, 5:49 AM
#22

En sådan orange har mina föräldrar.  Älskade att använda den som liten :)

JazzBass
3/11/16, 8:16 AM
#23

Vi hade också en sån (också orange) hemma på 80-talet och sedermera på familjens sommarstuga. Den kan möjligtvis finnas kvar där. Jag tyckte alltid den var lite ostadigt byggd dock, och hölls aldrig på stället på bordet när man skulle veva och pressa samtidigt. Jag älskade den inte. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Intehärutandär
3/11/16, 1:23 PM
#24

#22 En klassiker att sätta barnen på. :) #23 Jasså ? Som skrivet ovan så var och är den perfekt att sätta ungarna på, då de ska hjälpa i köket. Kanske gummipluttarna under Er försvunnit.

JazzBass
3/11/16, 8:53 PM
#25

Nej de fanns kvar. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
3/16/16, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag har ingen aning om varifrån min mandolin kommer. Det sitter inte något varumärke på den, och jag hittade den på Myrorna. Jag använder den ofta när jag ska göra mariquitas, bananchips, som är en väldigt typiskt kubansk rätt. Tidigare brukade jag skära skivorna med osthyvel, men med mandolinen får jag dem tunnare och med det korrugerade bladet blir de rätt snygga. De är mycket uppskattade av mina kubanska vänner - och barnen älskar dem.

Sindri
3/16/16, 11:20 AM
#27

Åh, jag älskar bananchips, får väl hämta in mandolinen från garaget……

Du gör väl på kokbanan?

Annons:
Inkanyezi
3/16/16, 11:50 AM
#28

Jäpp, det är kokbanan. För att göra mariquitas ska de helst vara riktigt gröna, inte ha börjat mogna. Jag flottyrkokar dem tills de slutar bubbla. Om det är för varmt blir de brända, temperaturen ska hålla sig på ungefär hundrafemtio grader.

Sindri
3/16/16, 12:10 PM
#29

Jag har gjort det några gånger och alltid friterat två gånger.
Fick det till en fiskrätt i Boston och det var otippat gott!

Inkanyezi
3/16/16, 12:45 PM
#30

När man gör tostones kokar man dem först i oljan, och innan de får hård yta trycker man ihop dem och friterar dem knapriga efter det. Beskrivning på Foto iFokus: http://foto.ifokus.se/discussions/530936258e0e74685c000fdd-tostones

För mariquitas räcker det att fritera en gång.

Däremot när man ska göra pommes frites, ska de först kokas en gång i oljan och sedan friteras tills ytan blir knaprig. När man gör det i två steg är det olika temperatur. För tostones börjar jag med kall olja, som jag har lärt mig på Kuba.

Sindri
3/16/16, 6:07 PM
#31

Jättebra beskrivning. Jag har välgjort något mellanting, efter anvisning från restaurangen jag åt det på. Skall prova båda sorterna.
Jag friterar alltid i min gjutjärnsgryta, den har ju höga kanter, långärmat och plasthandskar på!

Men så där lätt har jag aldrig skalat kokbananer. Jag får skära av skalen, de lossnar aldrig. Är bananen för omogen då?

Inkanyezi
3/16/16, 6:49 PM
#32

Nej, men om den har förvarats för kallt kan det bli svårt att få av skalet.

Sindri
3/16/16, 7:44 PM
#33

Här förvaras inga bananer under +13, men det är klart, sen har vi transporten,  och affärerna har ofta ingen susning om hur man förvarar frukt och grönt……

Upp till toppen
Annons: