Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1352 ggr
JazzBass
2016-02-28 13:02

Lyckat experiment! (fisksoppa)

Då lokala fiskhandlaren i veckan fyllde 10 år så hade de dagen till ära tagit in en massa specialiteter i sortimentet, sånt som annars är svårt att hitta här i finska Österbotten. Jag missade själva födelsedagsfirandet,  men i går morse hann jag till affären. Köpte bland annat ett kilo råa (levande) hjärtmusslor. De är små musslor med fina ljusa hårda skal. Först kokade jag musslorna enligt följande:

Lät jag musslorna ligga i 4-procentig saltlösning (vatten + havssalt) i en dryg halvtimme för att musslorna skulle "spotta ut" sand. Det gjorde de faktiskt. Stekte sen en stor lök, tre vitlöksklyftor, en selleristjälk och ett par morötter (allt delat förstås) i rejält med smör. Hällde över ett par deciliter Martini (vermouth), lät det reduceras lite, och hällde över ungefär en liter vatten och lät det koka upp. Tillsatte också en del örter, bl.a. rosmarin och timjan, och en matsked asiatisk fisksås. Sedan sköljde jag musslorna och hällde dem i buljongen, och drog sen bort kastrullen från värmen. Strax efter var musslorna färdigkokta.

Musslorna var helt goda, och buljongen likaså, men tyvärr hade de flesta av dem fortfarande en del sand i sig, vilket jag absolut inte gillar. En del musslor blev pizzafyllning (åt pizza hos brorsan igår kväll), men ungefär hälften lade jag ner tillbaks i buljongen, som fick stå med skal och allt tills idag förmiddag.

Idag kokade jag upp buljongen igen och silade av den. Det var en god buljong redan, men då jag tänkt göra en laxsoppa så lade jag ner lite ryggben av lax som jag passade på att köpa från fiskaffären. Kokade upp och lät stå en timme, medan jag var ute i pulkabacken med sonen. Silade sen av den en gång till.

I den buljongen lade jag först ner två skivade morötter och kokade upp. Efter en stund hällde jag ytterligare ner ner två tärnade potatisar, en skivad selleristjälk och 3/4 av ett stort fänkålshuvud, och lät puttra tills allt blivit lagom mjukt. Alltså vilken härlig smak som fänkålen gav åt soppan! Tillsatte sen laxen, ca 300g i stora tärningar, ner i soppan och strax efter det ungefär en deciliter frysta ärtor, för att kyla soppan lite och därmed undvika att laxen blir för överstekt (vilket den dock ändå blev i viss mån). I det här skedet var jag så nöjd med smaken på soppan att jag inte var säker på om jag skulle tillsätta grädde, men var ändå nyfiken att se om den skulle vinna på det, så jag slevade upp lite buljong i en tallrik och rörde ner lite grädde. Och ja, den blev faktiskt ännu lite godare med grädde. Så ner med en deciliter grädde och så var soppan klar.

Summa summarum: Det här var nog den godaste laxsoppa jag nånsin gjort! Sambon tog mer av soppan men inte levainbröd, och det skulle inte ha hänt om inte soppan varit så god som den var. 😛Laxsoppa med fänkål på musselbuljong, skulle väl rätten kunna heta på restaurang. Skulle ännu laxen ha blivit lite mindre välstekt så hade lyckan varit fullständig. 🙂 Serverade med ett par skivor levainbröd med västerbottenost på.

Med tanke på att hjärtmusslorna kostade nästan 15 euro per kilo (varav ca 150g var musselkött) så tror jag inte jag gör exakt samma sak på nytt, men nästa gång jag kokar blåmusslor ska jag nog koka en sån här soppa igen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Sabinan
2016-03-01 17:38
#1

Det lät jättegott (som alltid när du beskriver din matlagning 🙂). Och levainbröd som är så gott!

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

JazzBass
2016-03-02 09:56
#2

Ja Levain är supergott! Speciellt när bageriet jag köper dem från vann utmärkelsen Finlands bästa bageri (i TV-serien) för ett par år sen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: