Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2696 ggr
Orda
2/25/16, 11:22 PM

Rengöra gjutjärnsgrytor?

Är det någon som kan förklara hur man rengör gjutjärnsgrytor? Eftersom det sägs att man inte får använda diskmedel är jag något förvirrad.

Annons:
_Fisken
2/25/16, 11:27 PM
#1

Häll i vatten o koka på spisen utan diskmedel…brukar funka bra.

Sindri
2/25/16, 11:30 PM
#2

Man använder hett vatten. Har något fastnat går det bra att skrapa med scotch brite eller en sån där metalltrassel. Dock inte Svinto för de innehåller numer tvål.

Är det riktigt hårt fastbränt kan du använda spisskrapa eller en stekspade att skrapa bort det värsta. Du kan också hälla vatten i gryta och sjuda en stund, då brukar det lossna.

För att en gjutjärnsgryta eller panna skall funka skall de vara väl infettade. Verkar det som om din gryta är torr, så smörj in den med kokosfett eller neutral matolja (inte oliv). Sen kan den stå på svag värme tills den absorberat fettet.

När grytan/pannan är väl instekt så fastnar inte så mycket. Använd smör eller kokosfett när du steker i den.

Orda
2/25/16, 11:37 PM
#3

Tack för snabba svar

 Intressant: "Verkar det som om din gryta är torr, så smörj in den med kokosfett eller neutral matolja (inte oliv). Sen kan den stå på svag värme tills den absorberat fettet."

Maria
2/26/16, 11:32 AM
#4

Jag brukar inte diska mina grytor eller stekpannor förrän de har kallnat. Då tar jag bara varmt vatten och diskborste.

Smörjer dem med rapsolja ibland.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2/26/16, 11:57 AM
#5

4 av: Maria
Ja, det var ett viktigt tillägg. Om man låter pannan/grytan kallan så suger den åt sig fett.

Anterrabae
2/26/16, 12:24 PM
#6

Och skulle grytan vid enstaka tillfälle bli riktigt äcklig av en eller annan anledning. Eller att man tex får en begagnad som nästan ser "sönderstekt" ut, så kan man steka ur den med salt. Salt och medeltemp på spisen så drar den ur allt ur pannan. Men då måste man vara jättenoga med återfettning. För efter det är pannan torr. Då steker man in olja på låg värme som beskrevs ovan. Samt att man måste smörja den efter användning närmaste tiden efter. Samma gäller om man valt att diska järnpannan med diskmedel, eller tagit bort rost med tex svinto. Då är återfettnkngen jätteviktig och det tar några användningar innan den är instekr igen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[AnimeV4]
3/10/16, 11:38 AM
#7

Tycker att det mesta skrivits med, men jag vill flika in att det är väldigt bra att låta den stå om den redan finns fett i. Ex. om man stekt fläsk i, så sparar man fettet i ett tag. Så gjorde gammelfarfar, har pappa sagt :)

Sindri
3/10/16, 11:42 AM
#8

Ja, som #4 skrev

[AnimeV4]
3/10/16, 12:14 PM
#9

Nej, för det var inte en så liten stund jag menade. Jag menade snarare en dag eller två.

Maria
3/10/16, 12:16 PM
#10

#9 Vad får dig att tro att jag menade en liten stund? Det viktigaste är att pannan kallnat och lagar jag mat på kvällen får den stå över natten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
3/10/16, 12:21 PM
#11

#10 Eftersom du skrev "förrän de har kallnat" trodde jag att du menade att du väntade på att den skulle kallna och att du sedan tog den direkt. Av min erfarenhet tar det inte så långt tid om grytan står tom, så därför trodde jag att du inte menade någon längre tid. Så jag missförstod helt enkelt och tackar för ditt förtydligande🙂

Maria
3/10/16, 12:22 PM
#12

Aha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/15/16, 7:14 PM
#13

Jag diskar med varmt vatten och smörjer med rapsolja efter varje disk. Och den är så fin så :)

Annons:
fridelfina
3/19/16, 2:33 PM
#14

Vår blir rostfärgad inuti, verkar inte räcka med insmörjning. Kan det vara dålig kvalité? Eller har ni några andra supertips?

 
 

Sindri
3/19/16, 3:36 PM
#15

Har du låtit den stå med vatten in? Eller mat en längre tid?
Ta en sån där skrubbsvamp (inte Svinto de innehåller tvål numera) och skrubba bort rosten ordentligt. Sen får du liksom börja om från början med instekning.

fridelfina
3/20/16, 7:53 AM
#16

Kommer ärligt inte ihåg då det var så länge sedan. Men ska testa med skrubbsvamp

 
 

Anterrabae
3/20/16, 10:32 AM
#17

När jag har fått rost, så har jag tagit svinto/tvålull.. Tycker rosten lossnar lättare då. Och sen som sagt börjat om med instekning och smörjning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
3/25/16, 10:47 PM
#18

Håller med #17. Få bort rosten med vad som krävs (ofta svinto) och sedan fetta in. Olja in noga och sen värma hela grytan i ugnen. Hälla i mer olja o se till att få in även på kanterna. Sen stå o kallna minst över natt. Torka ur med hushållspapper. Upprepa om det verkar behövas, om den verkar torr. Ibland kan det vara fläckar där oljan inte kommit in bra nog.

#7 Stekflott, men inte från saltat, fläsk är bra. Vi brukar däremot salta fläsket själva o då är det för mycket salt i flottet. Antar att sånt där färdigrimmat fläsk man köper i butik kan funka, har inte testat.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: