Annons:
Etiketterrådtips
Läst 948 ggr
skruttelutt
2016-02-24 19:36

Favoritsås?

Vilken är din favoritsås? Och hur gör du den?

Skulle verkligen behöva bli bättre på såser och få tips. Känns ofta som att jag inte kan få till ens den enklaste sås.

Annons:
JazzBass
2016-02-24 20:04
#1

Hollandaise, bearnaise, bechamel (gärna med ost i) och gräddig svampsås är väl mina favoriter, då jag gör en skild sås. Ingen av dessa är speciellt svår att göra (trots ihärdiga rykten påstår annat), men det absolut lättaste grundrecept på sås jag vet, och som jag använder rätt ofta, är följande:

Fräs en finhackad lök i smör eller olja så den blir mjuk och eventuellt får lite färg. Rör ner en tredjedels grönsaksbuljongtärning och slå på 1-2  deciliter grädde, och låt koka en kort stund. Smaksätt med lite svartpeppar och några droppar citronsaft. Sådär, nu är grunden klar. Inte så svårt. 🙂

Förädla gärna vidare genom att t.ex. ha i riven ost (då är det bra att ersätta hälften av grädden med mjölk), eller diverse örtkryddor. Man kan också låta lite skivade champinjoner eller annan svamp steka med från början, så har man en jättegod svampsås (skippa citronsaften i så fall). Eller svamp och bacon, så har man en grund till pasta carbonara (som nu egentligen ska göras med ägg, men det orkar jag inte bry mig om). 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
2016-02-25 10:45
#2

Jag kan inte välja någon speciell sås för det beror ju alldeles på vad det är för mat jag lagar.

Ofta så är ju själva basen det man får ut av köttet/fisken via stekning eller kokning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
2016-02-25 11:28
#3

Håller med, oftast använder man skyn från maten och gör såsen av. Men om det inte är så, landar favoriterna på Béarnaise, Hollandaise , smaksatt bechamelsås (pepparrot, senap, dill tex) och en kall sås jag har gjort då och då på lika delar keso och crème fraiche, med finhackad gul lök, vitlök, svartpeppar örtsalt och citron. Den passar till det mesta. Filsåsen man fick till fisk i skolan var god också, den med dill i.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Outlawly]
2016-02-25 15:19
#4

Mangoraja är väldigt gott!
Vitlöksaioli också fint.

Sen beror det helt på vad man äter, Skysås(kan redas, curry och lite hetta.

Honestyisdead
2016-02-28 14:15
#5

Älskar gräddsås,  rödvinssås och hollandaise.

Temmy
2016-03-04 02:50
#6

Brunsås, bea, och hollandaise toppar min lista 😃

Annons:
Intehärutandär
2016-03-04 03:08
#7

Vanlig bechamel som smaksätt olika. Gillar de flesta; äggsås, senapssås, pepparrotsås, spenatsås, löksås, dillsås, citronsås, ost m.fl

Eller kalla filsåser.

Scorpio97
2016-03-05 16:26
#8

Pepparsås med riktigt mycket peppar i är hittills enda såsen jag gillar, av dom jag har provat.


//Jessie

Tant Grön
2016-03-10 16:40
#9

Just nu har jag dille på jordnötssås. Liknande den man kan få på asiatiska eller västafrikanska  restauranger. Man tar några dl vatten, beroende på hur mycket man vill göra, kokar upp och tillsätter ett par rejäla klickar jordnötssmör, gärna med bitar, (eller man kan tillsätta hackade jordnötter om jordnötssmöret inte har bitar.) En bit grönsaksbuljong, pyttelite tomatpuré, lite kinesisk soja och en skvätt habanerosås. Kokas några minuter så det tjocknar.
Jättegott men absolut inte nyttigt.

JazzBass
2016-03-10 16:52
#10

Jag har aldrig ätit jordnötssås på restaurang, men jag lagade en fritt improviserad sådan själv för en tid sedan, som blev god men lite väl tjock. Gjorde den på resterna ur en burk jordnötssmör som stått orörd väldigt länge i kylskåpet, en burk kokosgrädde och lite cayennepeppar, bland annat.

Inte skulle jag kalla det direkt ohälsosamt med jordnötssås. 🙂 Kanske lite mycket omega 6, men jag är inte så rädd för det längre då studier inte har lyckats visa att det skulle vara speciellt skadligt med mycket omega 6. Rostningen tror jag dock kan påverka hälsoegenskaperna negativt, liksom även lång lagring (speciellt i rumstemperatur), eftersom fleromättade omega 6-fetter härsknar snabbare än mättade och enkelomättade.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2016-03-10 17:05
#11

#10 Får väl intala mig att det är nyttigt då. 😃

Upp till toppen
Annons: