Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2256 ggr
[rolnor]
2016-02-23 22:49

Bästa rödvinssåsen

Jag brukar karamellisera några hackade schalottenlökar i ett par matskedar socker tills det är lagom brunt, ej bränt, sen slå i en halv flaska vin, behöver inte vara fint vin. Sen i med en kvarts flaska portvin, reducera till en deciliter och sila. Sen häller jag i lite lagom maisenaredning och 50g smör, koka upp, sen är det klart. Man kan ha i buljong men det har jag hoppat över ibland och det går bra. En viktig poäng är redningen som hindrar att såsen spricker pga ganska stor mängd smör. Receptet är inspirerat av ett som Steffo Törnkvist har på koket.se f.d recept.nu. Blir kanon till anka. Har ni nåt bra rödvinssås/reduktions-recept?

Annons:
JazzBass
2016-02-23 23:33
#1

Låter gott! Och exklusivt. 😉Portvin har jag inte ens smakat på vad jag minns, men det är väl rätt dyra grejor?

Till nyårsmiddagen i år gjorde jag en stor sats rödvinssås som blev väldigt bra. Använde ett recept som farsan hade letat upp. Fräste några finhackade schalottenlökar i smör tills de blivit rejält mjuka och börjat få lite färg, hällde sen över en liter fylligt och syrligt rödvin som jag lät koka ihop tills bara ett par deciliter återstod. Hällde över en halvliter buljong (hälften var från tillredningen av rostbiffen till middagen, resten tärningsbuljong), tillsatte en knippe färsk timjan, och reducerade vidare till ungefär hälften igen, varefter jag silade allt och pressade ut så mycket smak från de fasta delarna i silen som jag kunde. Kokade upp såsen, redde av den med maizenamjöl nedrört i lite vatten, tillsatte en rejäl klick smör, och smakade av med tre teskedar farinsocker och eventuellt lite salt, minns inte om det behövdes eller inte. I receptet stod att man kunde tillsätta lite balsamvinäger om man tyckte den behövde mer syra, men det gjorde den inte. Såsen fick beröm på middagen var den serverades till kallskuren rostbiff med potatisgratäng. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Honestyisdead
2016-02-24 00:06
#2

Fräser bacon, lök,vitlök och en finriven morot i smör. På med en halv flaska gott bärig vin, kalvfond  och socker efter smak. Detta får sedan puttra under lock en timme. Därefter tas locket av och sÅsen silas. Kokar upp den silade såsen igen och den reduceras lite. Mums!  Testade med lite vaniljpulver i. Blev riktigt gott. Ibland kokar jag med blåbär också.

[rolnor]
2016-02-24 13:03
#3

Ska säga att i mitt recept kan man ha socker efter smak, just till anka (gärna med rotselleripure som i Steffos originalrecept) så passar det med ganska söt sås.

Anterrabae
2016-02-25 11:21
#4

Jag gör helst en som pappa brukade kalla för djävulssås. Steker schalottenlök mjuk och söt i smör. På med fylligt rött vin, buljong och ev steksky. Lägger i timjan, lagerblad och cayennepeppar, på med lock och låter koka ihop. Tar av locket och låter reducera tills den är lagom stark. Reder av med smör och mjöl, som jag blandat ihop till en klump, Den blir hur god som helst :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: