Annons:
Etikettmatprat
Läst 824 ggr
_Fisken
2016-02-18 16:58

Intressant artikel om grönsaker

Här är en artikel som ser det ökande grönsaksätandet från en annan sätt. Ja, man måste göra konsekvensanalyser.  Jag säger inte att artikelförfattaren har rätt men det tål att tänka på.

https://naturbrukaren.wordpress.com/2011/12/22/i-gronsakens-forlovade-land/

Annons:
VildaVittra
2016-02-18 17:34
#1

Det där är just det jag ofta tjatar på om, samt att många tror att klimatsmart är samma sak som miljövänligt, vilket det inte är. Det var en mycket informativ text, skriven av någon som lät väldigt trött på folk som hårt håller fast i sin etiska övertygelse trots att den inte är baserad på vetenskap.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2016-02-18 19:06
#2

Instämmer helt med #1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2016-02-18 23:49
#3

Jag tyckte också att den gav ett bra perspektiv i debatten :) tack för den artikeln.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2016-02-22 08:29
#4

Lite onyanserat blogginlägg kanske, men bra infallsvinklar som jag absolut håller med om.

Snubblade över ett annat blogginlägg i helgen på lite samma ämne: 
http://andetag.blogg.hbl.fi/2016/02/18/alternativodlare/

Utdrag ur texten:

"Konstigt egentligen att det som varit det rådande i tusentals år, att odla mat i samklang med naturen, plötsligt får finna sig i att sortera under ”det alternativa”. Undantaget. Medan det kemikaliserade, artificiellt gödslande, kanske snart också genmanipulerande kallas för det konventionella."

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bjornen
2016-04-12 08:12
#5

Problemet är att många ska envisas äta samma grönsaker, frukt och bär året runt. Det finns många som envisas med att de ska äta färska grönsaker av alla slag året runt. I många fall är de odlade bara för att produceras i mängder och inte i kvalite. Man måste välja grönsaker efter årstid och vissa ska bara ätas vissa tider och om det inte görs så blir inte samma sak som när de kommer under året. Jordgubbar, tomateroch många andra grönsaker behöver inte ätas under vinterhalvåret. Det gör att importen bara ökar och t.ex. sockerärterna kommer från Kenya eller Sydamerika fast de skulle kunna odlas här hemma. Eller som man sålde billig lök från Nya Zeeland på hösten och var ett överskott av deras restlager av gammal lök, när det finns  färska närodlade. Om man nödvändigtvis vill ha vissa grönsaker under fel årstid kan det istället vara frusna. Kan i de flesta fall vara näringsrikare och aromrikare än färska som odlats hårt drivna i växthus eller har transporterats lång väg och producerats med tveksamma medel.

JazzBass
2016-04-12 09:30
#6

#5 - Håller helt med!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: