Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 4523 ggr
JazzBass
2016-02-15 12:02

Hemgjord glass - recept

Hemgjord glass är både enkelt och gudomligt gott. Det kräver bara att man har en glassmaskin och en kökstermometer, så blir det en barnlek att göra själv. Mer tidsödande än att åka till butiken och köpa ett paket visserligen, men enormt mycket godare än allt man hittar i butiken. Priset? Återkommer till det.

Här är mitt grundrecept som jag fick av min syster på vaniljglass. Räcker till fyra portioner:

  • 3 dl grädde
  • 2 dl helmjölk
  • 1 vaniljstång
  • 5 äggulor
  • 1/2-1 dl florsocker

1. Klyv vaniljstången och skrapa ur vaniljfröna. Spara stänghalvorna.

2. Koka upp grädde, mjölk och vaniljskrapet och vaniljstången, och låt svalna i vattenbad tills det är fingervarmt.

3. Vispa äggulorna och sockret så pösigt som möjligt. (Det går bra att använda nästan vilket socker som helst men florsocker stod det i receptet jag fick, och det funkar bra. Det blev också fantastiskt gott med s.k. indiansocker som är mer aromatiskt).

4. Rör ner vispet i gräddmjölkblandningen och värm på medelvärme under försiktig omröring tills temperaturen är ca 85 grader (blir det för hett så blir glassen inte alls så krämig som den ska, utan kristallig och trist).

5. Kyl ner i vattenbad igen och lägg sen i kylskåp i några timmar.

6. Ta bort vaniljstången och kör blandningen i glassmaskinen tills glassen stelnat. Klart!

---

Priset då? Eftersom jag bor i Finland räknar jag det i euro:

3 dl ekologisk grädde: ca 2,00 €
2 dl ekologisk mjölk: 0,30 €
1 vaniljstång:  ca 1,00 €
5 ekologiska ägg: ca 1,60 €
1 dl florsocker: 0,10 €?

Totalt ca 5 € alltså för fyra ordentliga portioner med högklassiga ekologiska ingredienser, och en smak som slår det allra mesta i glassväg man kan köpa för pengar, med flera hästlängder. En glassmaskin är inte speciellt dyr heller, och har man tur får man den i present, som jag. 😉 Som bonus kan man vispa ihop en maräng på äggvitorna om man vill, nästan utan extra kostnad.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Maleficum
2016-02-15 12:16
#1

Har ett superenkelt recept som inte kräver glassmaskin. Jag brukar förbereda några dagar innan bara för att få ut smakerna mer men det är inte ett måste.

5dl grädde
1 burk sockrad kondenserad mjölk
smak (tex 1dl kakao för chokladglass eller vaniljpulver för vaniljglass)
ev chokladkross/hackade nötter (så länge det är små bitar för annars sjunker de till botten)

Blandar smak i den kondenserade mjölken och låter stå i kylen (minst ett dygn för att få ut smak ordentligt men blir kraftigare smak efter två dygn), det går att skippa kylen men blir inte lika skarp smak om man blandar allt på samma dag).

Vispa grädden och blanda sen ner den kondenserade mjölken (har mjölken inte stått i kylen brukar jag använda elvispen annars får man röra ordentligt). Försök att hålla allt fluffigt. Vänd sist ner eventuell kross och sen sleva upp i byttor och kör in i frysen. Blir ca 1-1,5 liter beroende på hur fluffig man får den och vad för annat man har i.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anterrabae
2016-02-15 12:35
#2

Jag gjorde sorbet igår, på frysta bananer, hallon, lite juice och en äggvita. Mixade slätt och krämigt i matberedaren. Vansinnigt gott. Ingen extra sötning behövs eftersom bananerna är söta. Äggvita. Binder ihop sorbeten så den blir krämig och slät.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2016-02-15 15:27
#3

#1 - Tack för receptet! Ser ut att kunna bli riktigt gott det där med. Glad

#2 - Tack för receptet! Sorbet har jag aldrig provat göra själv, men det är ju fräscht och gott, och säkert hälsosammare som sådan utan allt tillsatt socker. Lipar Vilken juice använde du? 

Glassen enligt mitt recept ovan blir inte jättefluffig, men däremot väldigt fyllig och len i konsistensen. Och helt otroligt god, faktiskt godare än det mesta (allt?) annat jag nånsin smakat på i glassväg faktiskt, restauranger medräknade. Det är främst äggulornas förtjänst. Första gången jag gjorde glass använde jag receptet i glassmaskinens manual, och där stod det bara "2 ägg" och omvända proportioner grädde och mjölk. Resultatet var inte ens i närheten så bra som jag hade hoppats på, och eftersom syrran tidigare hade bjudit på supergod hemgjord glass frågade jag receptet av henne. Då gick det upp för mig hur viktiga äggulorna var för smaken. Dessutom ger de glassen en trevlig gulaktig nyans. 🙂

Jag tror man kan göra receptet också utan glassmaskin, genom att ställa glassen i frysen och röra om emellanåt. Men det är förstås lättare och snabbare i glassmaskin. Termometer rekommenderar jag dock att man använder för att inte värma för mycket. Det felet har jag gjort en gång, och fastän det inte såg ut som att smeten hade skurit sig eller nåt så blev resultatet inte alls bra. All krämighet var som bortblåst.

Igår serverade jag glassen med en äppelsmulpaj. Perfekt kombination. 🙂 En "hemlig" ingrediens hade jag dock i både glassen och pajens smuldeg:  Bottensatsen av ett gheekok, alltså karamelliserad laktos och mjölkproteiner, salt och smörfetter. Den är väldigt aromatisk med nötig kinuskiaktig smak men rejält salt, så jag satte bara ca en halv tesked i glassmeten. Resten, ett par tre teskedar, i smuldegen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maleficum
2016-02-15 16:42
#4

#3 Blandar man receptet med kakao som smak så kan man även äta det som chokladmousse om man vill skippa frysning helt, blir precis moussekonsistens, dock ska man nog äta det ganska direkt för misstänker att det sjunker ihop om man låter det stå för länge (som vispad grädde kan göra).

Ett annat recept jag gjorde förut som också funka utan glassmaskin (men blir bättre med maskin).

1 ägg/1 dl grädde
0,5 dl socker / 5 dl grädde
Vaniljpulver för vaniljsmak

Så ett recept på 5 dl grädde blir:
5 ägg
5 dl grädde
0,5 dl socker
vaniljpulver (mängd efter smak).

Utan glassmaskin:
Vispa äggulor med hälften socker så det blir vitt.
Vispa äggvita med hälften socker till ett fast skum.
Vispa grädden och blanda i smaken.
Vänd ihop allt och fyll i byttor och ställ i frysen.

Med glassmaskin:
Vispa ägg med socker.
Vispa grädden blanda i smak.
Rör ihop och kör ner i maskin.

Något jag glömde i receptet innan men som funkar med detta också är om man vill ha kolaripplad glass.
Koka en burk sötad kondenserad mjölk i två timmar (finns att köpa färdig karamelliserad mjölk i vissa affärer). Öppna och rör ner lite grädde i kolan så det blir mer flytande konsistens. Hälls försiktigt i "kringlor" över glassen i bunkar och rör försiktigt enstaka gång. Stoppa allt i frysen.
För ren kolaglass kan den okokta kondenserade mjölken i recept #1 bytas mot en kokad burk.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anterrabae
2016-02-15 19:04
#5

#3 jag hade äppeldricka hemma som jag "spetsat" med kombucha. Men man väljer såklart den smaken man vill. Jag tog äpple för att det är neutralt. Har man frysta jordgubbar i stället för hallon, skulle jag ta jordgubbssaft, med en skvätt lime i. Kanske mynta också, om jag hade hemma :) För vuxen sorbet, fungerar likör eller dessertvin också. Med mogna ofrysta bananer behövs det mindre vätska.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: