Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1489 ggr
siberlina
2/14/16, 8:38 PM

Köttgryta

Ska bjuda 2 grannar på mat och tänkte göra en köttgryta, men vad ska man ha i den, så den blir så där god, alla tips är välkommna, ska ev göra en högrevsgryta

Annons:
Honestyisdead
2/14/16, 8:44 PM
#1

Rödvin, buljong, socker, tomatpuré,  lök, vitlök, minichampinjoner och morätter. Kryddpeppar och lagerblad.

Fräs tomatpurén med löken.

Låt småputtra 2-3h.

siberlina
2/14/16, 8:54 PM
#2

Tack hera ska prova det

VildaVittra
2/14/16, 8:55 PM
#3

En skvätt vin för alltid smakerna på topp. Och koka den länge, då gifter sig smakerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2/14/16, 9:28 PM
#4

Högrev är ett bra kött att göra gryta på. Alla köttbitar blir inte möra av att koka länge, dock. T ex fransyska, innanlår och fläskfilé blir hårt om det kokar för länge, p.g.a. de har s låg fetthalt.

Jag försöker alltid hinna göra en gryta dan innan den skall ätas. Nu är det så kallt så den kan stå på balkong om det är trångt i kylskåpet.

Själv är jag inte så förtjust i lagerblad, använder däremot mycket örter som timjan, persilja, gräslök, kyndel, rosmarin, oregano i grytor. Gillar man viltsmak kan man slänga ner några enbär. Jag gillar rotselleri så har gärna i några små bitar.

Har köpt en tesil i megaformat som jag lägger kryddorna i, lätt att fiska upp sedan.

För övrigt håller jag med föregående. Vin, lök, vitlök  och buljong är nödvändigt + lite soja.

Annakaye
2/14/16, 10:40 PM
#5

Något som är gott i köttgrytor är tärnat rökt fläsk och syltlök

DesK
2/15/16, 7:06 AM
#6

Högrev är bland det bästa som man kan göra grytor av. För extra mustig smak bör du även ha med ben i din gryta och koka den sakta och länge. Utöver vad som sagts tidigare, så är det gott med några olika torkade örtkryddor i grytan. Om du inte bryner köttet och inte har i tmatpuré, så får du en ljus och fin gryta, då kan det vara gott att smaka av grytan med citron eller vinäger, gärna sherryvinäger och lite grädde eller creme fraiche.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
siberlina
2/15/16, 7:48 AM
#7

Tack alla va bra tips

Upp till toppen
Annons: